به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، عراق میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با هدف کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و تاکید بر نقش جدید این کشور عربی به عنوان میانجی است. به همین منظور، نیروهای امنیتی عراق شنبه پیش از کنفرانس منطقه‌ای در سراسر پایتخت عراق حضور یافتند. در میان دعوت‌شدگان نام ایران و عربستان، دو رقیب سرسخت منطقه‌ای نیز دیده می‌شود. همچنین کشورهای دیگر از جمله یمن و لبنان نیز در این اجلاس حضور دارند. عربستان برای این اجلاس، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور را به نمایندگی خود فرستاد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و ملک عبدالله از اردن و نمایندگان ترکیه، قطر و امارات متحده عربی هم در آن شرکت کردند. وبگاه شورای روابط خارجی در گزارشی نوشت که دولت عراق از رجب طیب اردوغان برای این نشست دعوت کرده بود. با این حال به جای اردوغان، مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه این کشور ‌میهمان عراقی‌ها شد. از امارات متحده عربی هم محمد بن راشد آل‌مکتوم، حاکم دوبی، معاون رئیس و نخست‌وزیر دولت امارات شرکت کرده است. از بارزترین ‌میهمانان این جلسه می‌توان به حضور امیر قطر اشاره کرد که در راس هیات قطری وارد عراق شد.

این نشست تازه‌ترین تلاشی است که از سال ۲۰۱۹ از سوی رهبری عراق به عنوان یک نیروی سازنده در خاورمیانه آغاز شده است. در این راستا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش سازماندهی‌کننده این نشست است، صبح شنبه وارد بغداد شد. انتظار می‌رود که شرکت‌کنندگان درباره بحران شدید آب در این منطقه، جنگ یمن و بحران شدید اقتصادی و سیاسی لبنان بحث کنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه در پی دیداری دوجانبه با نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که گروه داعش همچنان تهدیدی است که نباید از آن غافل شد. مکرون برای شرکت در نشست بغداد، بامداد شنبه، وارد فرودگاه بین‌المللی پایتخت عراق شد و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور، در فرودگاه از او استقبال کرد.

به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، حمایت کامل خود را از این نشست اعلام کرده است. ساعتی پیش از آغاز رسمی نشست در ظهر روز شنبه، امانوئل مکرون با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد و در نشست خبری پس از آن بر تهدید داعش تاکید کرد. گفته رئیس‌جمهور فرانسه دو روز پس از آن منتشر می‌شود که گروه داعش خراسان در کابل، پایتخت افغانستان، دست به حمله‌ای انتحاری زد که ده‌ها کشته بر جا گذاشت، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی هم در این حمله انتحاری کشته شدند. رویترز نیز در گزارشی درباره اجلاس اخیر نوشت: دولت عراق در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای کاهش تنش بین ایران و عربستان انجام داده است. بغداد در تلاش است با برگزاری نشست‌های مشترک بین نمایندگان ایران و عربستان، نقش میانجی را بین این دو کشور بازی کند. گزارش‌هایی درباره نشست مشترک نمایندگان ایران و مصر نیز منتشر شده است. در این شرایط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عراق، حمایت «کامل» جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از نشست منطقه‌ای در بغداد اعلام کرد.

در بیانیه مطبوعاتی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمده است، جیک سالیوان در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، از حمایت کامل جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از کنفرانس منطقه‌ای آینده در بغداد با هدف افزایش دیپلماسی و گفت‌وگو در منطقه خاورمیانه خبر داد. همزمان با برگزاری این نشست، از عراق خبر رسید که سه راکت به یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی مرز عراق با کویت شلیک شده است. گزارش شده است که یکی از راکت‌ها در خاک کویت فرود آمده است. هنوز از میزان خسارت گزارشی مخابره نشده است.