پیش‌تر تی‌اس تیرومورتی، نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت برای در ماه اوت در توییتی نوشت که در این ماه یک نشست در شورای امنیت برگزار خواهد شد. اتمر گفته است که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی باید نقش بیشتری برای جلوگیری از فاجعه آشکار در افغانستان به دلیل خشونت ها و جنایات طالبان ایفا کنند. درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در چند ماه گذشته همزمان با خروج نیروهای آمریکا و ناتو از این کشور جنگ‌زده شدت گرفته است. نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت که در ۵ روز نخست ماه اوت، ۵۸ غیر نظامی و ۱۱۵ نیروی افغانستانی کشته شده‌اند. طبق برنامه کاری شورا در ماه جاری که در ۲ اوت تصویب شد، نشستی درباره افغانستان در طول ماه برنامه‌ریزی نشده بود. تیرومورتی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت افغانستان و اینکه شورای امنیت چه کاری می‌تواند برای جلوگیری از تشدید بیشتر در جنگ ناشی از جنگ انجام دهد، گفت: این بسیار مهم است که جلسه علنی درباره افغانستان در هفته اول ریاست هند بر این شورا برگزار می‌شود و فوریت وضعیت کنونی در افغانستان را نشان می‌دهد. وضعیت افغانستان برای همه اعضای شورای امنیت نگران‌کننده است و ما شاهد بودیم که در روزهای اخیر، خشونت ها در حال افزایش است.

درباره هند، او گفته بود دهلی‌نو به وضوح اشاره کرده است که ما می‌خواهیم افغانستان مستقل، صلح‌آمیز، دموکراتیک و با ثبات را ببینیم. هند از هر فرصتی که می‌تواند صلح، امنیت و ثبات را در افغانستان به ارمغان آورد حمایت کرده است. ما متقاعد شده‌ایم که باید به مساله خشونت و حملات هدفمند بپردازیم و اینها نگرانی‌های بسیار جدی هستند و همه خشونت ها باید به پایان برسد. هر گونه ارتباط با تروریسم بین‌المللی نیز باید قطع شود. ما نمی‌توانیم بار دیگر شاهد بازگشت اردوگاه‌های تروریستی باشیم که این تاثیر مستقیم بر هند خواهد داشت. برای ما مهم است که از دستاوردهایی که در نزدیک به ۲۰ سال گذشته داشته‌ایم محافظت کنیم.

این نشست در شرایطی برگزار شد که اخیرا نماینده طالبان با چینی ها، مهم‌ترین رقیب سنتی هندی ها در منطقه دیدار داشته اند. در این شرایط در بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده بود: شورای امنیت حمله اسفناک هفته گذشته به مقر سازمان ملل متحد در هرات، افغانستان را به‌شدت محکوم کرد و نگرانی عمیق خود را نسبت به سطح بالای خشونت در جنگ ابراز کرد. این شورا همچنین اعلام کرد که از احیای امارت اسلامی حمایت نمی‌کند.