به گزارش الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در حالی که قرار است تا ماه سپتامبر نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، حالا نیز تصمیم گرفته است نیروهای آمریکایی را از عراق هم خارج کند. این دو کشوری است که با نظر جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم، اشغال شدند و جنگ های طولانی نیز نصیب آمریکا کردند. به همین منظور، بایدن و کاظمی در دفتر بیضی شکل بایدن در کاخ سفید با یکدیگر به گفت‌وگوی رو‌در‌رو پرداختند. بایدن در کنفرانس خبری با کاظمی گفت: «نقش ما در عراق، در دسترس بودن، ادامه آموزش، کمک رسانی، کمک و مقابله با داعش در صورت ظهور مجدد آن خواهد بود، اما ما تا پایان سال درگیر جنگ نخواهیم شد.» در حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق فعالیت می‌کنند که تمرکزشان مقابله با بازماندگان داعش است. پس از این توافق نقش آمریکا در عراق کاملا به آموزش و مشاوره به ارتش عراق برای دفاع از خود تغییر خواهد یافت. با این حال انتظار نمی‌رود که این تغییر تاثیر عمده ای داشته باشد، زیرا ایالات متحده قبلا به سمت تمرکز روی آموزش نیروهای عراقی رفته است.  ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در ماه مارس ۲۰۰۳ به اتهام داشتن سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کرد. صدام از قدرت برکنار شد، اما چنین سلاح هایی هرگز یافت نشد. در سال‌های اخیر نیز نقش آمریکا کمک به عراق برای مبارزه با داعش در این کشور و سوریه بوده است. کاظمی نیز پیش از سفر به آمریکا به خبرنگاران گفت: «هیچ کس قرار نیست بگوید ماموریت تمام شده است. هدف شکست پایدار داعش است.»  سخنان کاظمی، کنایه ای به بنر بزرگی است که روی ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن، در سال ۲۰۰۳، پس از اشغال عراق نوشته بود: «ماموریت تمام شد». این کلید واژه جورج بوش پسر بود که پس از اشغال عراق در یک سخنرانی اعلام کرد. یکی از مقامات آمریکایی هم با توجه به توافق اخیر بین رهبران عراق و آمریکا گفت: اگر به جایی که ما قرار داشتیم، نگاه کنید، می بینید که در پایان سال جاری در جای بهتری قرار خواهیم گرفت.

کاظمی رابطه دوستانه ای با ایالات متحده دارد اما در عین حال تلاش می‌کند که یک رابطه متعادل هم با شبه نظامیان شیعه این کشور داشته باشد. به همین خاطر وی حمله نیروهای آمریکایی به پایگاه شیعیان در مرز با سوریه را مورد انتقاد قرار می‌دهد. با این حال ایالات متحده قصد دارد ۵۰۰ هزار د‌ز واکسن فایزر را در قالب برنامه جهانی واکسن کو‌اکس در اختیار عراق قرار دهد. بایدن گفت که د‌زها باید طی دو هفته دیگر برسد. ایالات متحده آمریکا همچنین رقم ۲/ ۵میلیون دلار را برای تامین بودجه ماموریت سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات اکتبر در عراق به-عهده خواهد گرفت.

بایدن گفت: «ما از تقویت دموکراسی در عراق حمایت می‌کنیم و مشتاق هستیم که مطمئن شویم انتخابات در ماه اکتبر به خوبی پیش خواهد رفت.» با این حال کاظمی از مشکلات عدیده ای برای انتخابات رنج می برد. افزون بر اینکه حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی در این کشور افزایش یافته است، یک آتش سوزی ویرانگر نیز در بیمارستان موجب کشته شدن ده‌ها نفر شد. همچنین بیماری کووید-۱۹ در این کشور با سرعت بالایی در حال انتقال است و لایه ای به دیگر لایه‌های ناامیدی در این کشور افزوده است.

اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور می‌تواند یک خبر پر سر و صدا برای الکاظمی پیش از انتخابات عمومی عراق باشد.