هزاران نفر در شهرهای سراسر ایتالیا در اعتراض به اعمال محدودیت‌های دولتی برای افرادی که در برابر ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند، تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان که پرچم‌های ایتالیا را در دست داشتند، از ناپل در جنوب تا تورین در شمال این کشور شعار سر می‌دادند: «آزادی» و «مرگ بر دیکتاتوری». معترضان در میلان نیز فریاد سر می‌دادند: «نه به مجوز سبز». بیشتر شرکت‌کنندگان در تظاهرات ماسک نزده بودند.

همچنین استرالیا نیز در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیز بدون ماسک دست به اعتراض زدند و خواستار برچیده شدن قرنطینه شدند. با طولانی شدن روند مبارزه با کرونا مردم بیشتر به ستوه آمده‌اند اما اعتراض علیه قرنطینه چیز جدیدی نیست. در واقع مورد جدید، اعتراض‌ها به اجباری شدن واکسیناسیون است. هر چند اسمی از اجبار به واکسن نشده است اما با طرح گذرنامه سلامت، عملا محدودیتهایی علیه افرادی که واکسن نزده‌اند، اعمال خواهد شد.

با وجود اعتراض‌ها و تظاهرات گسترده، مجلس فرانسه صبح روز دوشنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن داشتن گواهینامه ویژه سلامت در برابر کرونا برای تمامی رستوران‌ها و مسافرت‌های داخلی الزامی شده و واکسیناسیون برای کادر درمان اجباری شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این تدابیر اعتراضات و تنش‌های سیاسی را برانگیخته است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و دولت وی می‌گویند که با اوجگیری دوباره روند ابتلا و برای پرهیز از اعمال دوباره محدودیت‌ها، این تدابیر برای محافظت از جمعیت آسیب‌پذیر و بیمارستان‌ها ضروری است. طبق این قانون همه کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی تا ۱۵ سپتامبر‌(۲۴ شهریور) ملزم به واکسیناسیون شده و در غیر این‌صورت با خطر تعلیق مواجه خواهند شد. همچنین ورود به همه رستوران‌ها، قطارها، هواپیماها و سایر اماکن عمومی منوط به ارائه گواهینامه تندرستی خواهد بود. مصوبه مذکور ابتدا برای تمامی بزرگسالان اعمال شده ولی از ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) شامل همه افراد ۱۲ سال به بالا خواهد شد. برای اخذ مجوز، افراد باید اثبات کنند که کاملا واکسینه شده، اخیرا آزمایش کرونای آنها منفی بوده یا به تازگی از بیماری کووید بهبود یافته‌اند. مکرون که خواهان وحدت ملی و واکسیناسیون گسترده برای مبارزه با عود ویروس شده از اعتراضات و دمیدن بر تنور مخالفت با واکسیناسیون انتقاد کرده است.

در این راستا انگلیس نیز شاهد تظاهرات و درگیری در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده برای مهار کرونا بود. کاترین روپر، فرمانده پیشگیری از جرم پلیس لندن گفت: حداقل چهار افسر پلیس در تظاهرات ضد محدودیتها و ضد واکسن در لندن زخمی و شش نفر بازداشت شدند. محدودیتهای کرونایی در انگلیس در ۱۹ ژوئیه برداشته شد، اگرچه مقامات هنوز استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌ها را الزامی می‌دانند. پلیس یونان نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و شیلنگ آب، افرادی را که روز شنبه در اعتراض به واکسیناسیون اجباری کرونا در مرکز آتن تجمع کرده بودند، پراکنده کرد. بیش از ۴ هزار نفر در ماه جاری برای سومین‌بار در خارج از وزارت بهداشت یونان تجمع کردند تا با اجباری شدن واکسن برای برخی از افراد مانند کارمندان و پرستاران مخالفت کنند.

از زمان شیوع کرونا طی سال گذشته در یونان ۱۲ هزار و ۸۹۰ نفر جان خود را از دست داده است. حدود ۴۵ درصد از جمعیت ۱۱میلیون نفری واکسینه شده‌اند. یونان دستور واکسیناسیون مراقبان بهداشتی و کارکنان خانه سالمندان را صادر کرده و از معلمان مدارس خواسته است تا به موقع برای شروع سال تحصیلی در ماه سپتامبر آماده شوند.