جنگ کرونایی چین و غرب

ژنگ یی‌ژین در یک نشست خبری در مورد منشأ این بیماری، فرضیه نشت ویروس از آزمایشگاه را با علم و منطق مغایر دانست. به باور برخی تحلیل‌گران، تحقیق در مورد منشأ ویروس کرونا به مساله‌ای دیپلماتیک بدل شده و مناسبات چین با آمریکا و متحدان غربی واشنگتن را تیره کرده است. آمریکا و کشورهای غربی می‌گویند حکومت چین در مورد اولین روزهای وقوع پاندمی ویروس شفاف نبوده است و در مقابل چین منتقدان را به سیاسی کردن این موضوع متهم می‌کند.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، هفته گذشته اذعان کرد که پس از پایان تحقیقات هیات اعزامی این سازمان به چین، احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه شهر ووهان با شتاب کنار گذاشته شد. اولین موارد شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان شناسایی شد.

اولین مرحله تحقیقات در بهار امسال توسط هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی به چین و در همکاری با کارشناسان چینی انجام شد. محل اصلی تحقیقات آنها شهر ووهان بود. این هیات در گزارش نهایی خود که در ماه مارس منتشر شد نشت ویروس از آزمایشگاه شهر ووهان را بعید دانست و گفت انجام تحقیقات بیشتر ضروری نیست. اما برخی منتقدان می‌گویند که گردآورندگان این گزارش به شروط دولت چین تسلیم شده‌اند. ژنگ یی‌ژین در بخش دیگری از نشست خبری روز پنج‌شنبه گفت: در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان هیچ ویروسی وجود ندارد که بتواند به‌طور مستقیم به انسان منتقل شود. او ادعای ابتلای کارمندان این آزمایشگاه و انتقال ویروس به ساکنان شهر ووهان را «بی‌اساس» خواند. هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود اعلام کرد که ویروس کرونا به احتمال فراوان توسط جانوری مانند خفاش به انسان منتقل شده است. آنها پس از بررسی وضعیت بازار جانوران زنده در شهر ووهان توصیه کردند که در مراکز نگهداری این جانوران و زنجیره توزیع آنها از جمله بازار ووهان باید تحقیقات بیشتری انجام شود. معاون ریاست کمسیون ملی بهداشت چین در پایان نشست خبری خود تصریح کرد: این کشور همواره از تحقیقات علمی در مورد ردگیری منشأ ویروس کرونا حمایت کرده است اما در عین حال با «سیاسی کردن» تحقیقات مخالف است. این مقام چینی در نهایت نیز تصریح کرد که کشورش هرگز حاضر نخواهد شد تا طرح بررسی مجدد در مورد منشأ ویروس کرونا را بپذیرد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید هم روز پنجشنبه گفت که ما واقعا (از واکنش آنها) ناامید شدیم. او اظهارات مقام چینی را غیرمسوولانه و خطرناک خواند. وی ادامه داد: «در کنار سایر کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی، ما همچنان خواستار این هستیم تا چین دسترسی مورد نیاز به داده‌ها و نمونه‌ها را فراهم کند  و این بسیار مهم است تا بتوانیم درک کنیم تا از بروز پاندمی بعدی جلوگیری کنیم. این مربوط به نجات جان انسان‌ها در آینده است.»

مقامات چینی روز پنجشنبه در کنفرانس‌های خبری‌شان تاکید کردند که تحقیقات اولیه سازمان بهداشت جهانی درست بوده و نیازی به بررسی مجدد از آزمایشگاه‌ها نیست. چینی‌ها می‌گویند که سازمان بهداشت جهانی به‌جای سیاسی‌کاری باید روی منشأ طبیعی این ویروس تحقیق کنند. این در حالی است که حتی افراد مخالف با نشت ویروس از آزمایشگاه ووهان، خواستار دسترسی کامل به آزمایشگاه‌های چین شده‌اند تا یک‌بار برای همیشه پاسخ به این سوال داده شود که آیا این ویروس دست‌ساز است یا اینکه دارای منشأ طبیعی است.