آیا شرم نمی‌کنید؟

بایدن خطاب به جمعیت حاضر در مرکز قانون اساسی ملی فیلادلفیا گفت: «خوب صدای مرا بشنوید؛ امروز حمله‌ای آشکار در حال شکل‌گیری در آمریکاست؛ تلاشی برای سرکوب و ملغی کردن حق رای در انتخابات‌های منصفانه و آزاد.» رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به ادعاهایی مبنی‌بر تقلب انتخاباتی از سوی ترامپ و حامیانش گفت: «دروغ بزرگ همان است؛ یک دروغ بزرگ.»

بایدن گفت: «در آمریکا، اگر شما ببازید و نتایج را بپذیرید، پیروز قانون اساسی هستید. شما بار دیگر تلاش می‌کنید. شما حقایق را جعلی می‌نامید و برای سرنگون کردن این تجربه آمریکایی تلاش می‌کنید، آن هم فقط به این دلیل که خوشحال نیستید. این دولتمردی نیست. این خودخواهی است.» جو بایدن گفت: «جمهوری‌خواهان باید محض رضای خدا ایستادگی کرده و با محدودیت‌های رای‌دهی مخالفت کنند. آیا شرم نمی‌کنید؟» لایحه حق رای، به نبردی سخت در کنگره تبدیل شده است. دموکرات‌های حامی بایدن گرفتار جمهوری‌خواهان سنا شده‌اند که حتی اجازه نمی‌دهند این طرح به بحث گذاشته شود. تمرکز بایدن روی این موضوع، حتی اگر شکست بخورد، موجب می‌شود او رای‌دهندگان دموکرات را در راستای اهداف حزبش که می‌خواهد کنترل کنگره را در انتخابات میان دوره ۲۰۲۲ نگه دارد، بسیج کند.

جو بایدن با انتقاد از آنچه تلاش برای تضعیف حق رای خواند، آنها را با قوانین سابقی که مانع از حضور سیاه‌پوستان و زنان در پای صندوق‌های رای در ایالات متحده می‌شد، مقایسه کرد. بایدن در این رابطه گفت: «آنها می‌خواهند این کار را خیلی سخت کنند؛ اینکه آنها امید دارند مردم اصلا رای ندهند. حرفشان این است. اما ما باید قانون برای مردم را به تصویب برسانیم. این یک الزام ملی است.» در واقع رئیس‌جمهوری آمریکا تحت فشار رهبران حقوق مدنی کشورش، تصویب قانون گسترش حق رای را که در کنگره راکد مانده است، یک الزام ملی خواند، اما راهی برای غلبه بر مخالفت جمهوری‌خواهان نشان نداد. این در حالی است که حتی اگر جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی که دست برتر دارند، قصد داشته باشند رای مردم را محدود کنند، دو طرح در کنگره هم‌اینک برای حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات وجود دارد.

در حال حاضر بایدن فشارهای فزاینده‌ای را از سوی دموکرات‌ها برای حمایت از به تصویب رساندن قوانین از طریق سنا با از بین بردن فیلی‌باستر، صرف نظر از هزینه سیاسی، تحمل کرده است. بایدن تحت فشار قرار دارد تا این قانون را حذف کند. این قانون به اقلیت اجازه می‌دهد با طرح سخنان طولانی زمان را برای رای‌گیری در مورد برخی طرح‌ها بکشند و اجازه مطرح شدن را ندهند. از این قانون هر دو طرف بارها سود برده‌اند.

همزمان دولت بایدن در سوی دیگر میدان سیاسی درگیر است: انتخابات میان‌دوره‌ای. به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد طرح بایدن برای به نتیجه رساندن طرح‌های دموکرات‌ها برای حضور گسترده‌تر مردم در این دوره به نتیجه برسد. با این حال بایدن با اهمیت بر حق رای گسترده مردم آمریکا، در سخنان خود گفت ما باید خود را برای آزمون دیگری که در سال ۲۰۲۲ اتفاق می‌افتد، آماده کنیم. به گفته او آمریکا با موج جدیدی از سرکوب رای‌دهندگان مواجه خواهد شد. او گفت باید هم اکنون آماده شوند. وی گفت تلاش خود را برای آگاهی دادن به رای‌دهندگان در مورد تغییر قوانین، ثبت‌نام آنها برای رای دادن و در نهایت رای دادن آغاز خواهد کرد. این در حالی است که جنگ حزبی در تگزاس برای رای‌گیری در زمان سخنرانی رئیس‌جمهوری وجود داشت و جمهوری‌خواهان در تلاش برای محدود کردن آرای اقلیت‌ها هستند.