بسیاری از مغازه‌داران به دور مغازه‌های خود حصار کشیده‌اند. همسایه‌ها به یکدیگر هشدار می‌دهند، به مرکز شهر نروند. یکی از شهروندان دوربان می‌گوید: «پلیس دستپاچه شده و نمی‌داند به ما چه بگوید.» به گفته او، دانشجویان که در خوابگاه‌های مرکز شهر زندگی می‌کنند دست به غارت زده، کفش و لباس می‌دزدند. در محلات فقیرنشین نیز مواد غذایی و نوشیدنی الکلی دزدیده می‌شود. «سیریل رمافوزا»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در یک نطق تلویزیونی تاکید کرد صلح، قانون و نظم باید هر چه سریع‌تر به کشور بازگردد. او گفت: «راه خشونت، غارت و هرج‌ومرج به خشونت بیشتر، ویرانی، رنج، فقر و بیکاری بیشتر و از دست رفتن‌ جان‌های بی‌گناه منجر می‌شود.» همه چیز از اعتراض به بازداشت جاکوب زوما، رئیس‌جمهور سابق شروع شد. زوما در پی خودداری از حضور در تحقیقات درباره فساد مالی دوران ریاست‌جمهوری‌اش به سرپیچی از رای دادگاه محکوم شد. او که اتهام فساد را رد می‌کند به ۱۵ ماه زندان محکوم شده که دوره‌اش از چهارشنبه گذشته شروع شده است. اعتراضات به بازداشت زوما به‌سرعت رنگ خشونت به خود گرفت. تاکنون دست کم ۳۲نفر در درگیری‌ با پلیس کشته و بیش از ۱۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. بی‌بی‌سی نیز در روایت دیگری نوشت، حداقل ۱۰ نفر دوشنبه شب حین غارت یک مرکز خرید در سووتو (که زمانی محل زندگی نلسون ماندلا بود)، در حومه ژوهانسبورگ، بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی، به علت ازدحام جمعیت زیر دست و پا جان دادند. این خبرگزاری می‌افزاید، در جریان اعتراضاتی که از پنج‌شنبه گذشته آغاز و سپس به خشونت کشیده شد، بیش از ۱۲۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، این ناآرامی‌ها را «یکی از خشونت‌بار‌ترین وقایع در کشورش از دهه ۱۹۹۰ میلادی توصیف کرده است».

«بهکی سله»، بلندپایه‌ترین مقام پلیس آفریقای جنوبی، روز سه‌شنبه ۲۲ تیر به خبرنگاران گفت اگر غارت کسب‌و‌کارها ادامه پیدا کند، ممکن است در کانون بحران، کمبود مواد غذایی به بار بیاورد. از طرف دیگر، «نوسیویوه ماپیسا‌نقاکولا»، وزیر دفاع گفت هنوز نیازی به اعلام حالت فوق‌العاده به‌دلیل خشونت‌ها نیست. با این حال، برخی واحدهای ارتش برای کمک به پلیس وارد عمل شده‌اند. به نوشته بی‌بی‌سی، مقامات در کوازولو‌ناتال می‌گویند تا به حال حدود ۲۶ نفر در این استان کشته شده‌اند. در گوتنگ هم تعداد کشته‌ها ۱۹ نفر اعلام شده است که ۱۰ نفر آنها در مرکز خرید در سووتو جان دادند.

خبرگزاری آلمان در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: «بونکه دومیسا»، اقتصاددان هشدار می‌دهد که وضعیت فعلی می‌تواند به آفریقای جنوبی خسارت شدید وارد بیاورد. او می‌گوید، باید سیاست را فراموش کرد و با واقعیت روبه‌رو شد. دومیسا این اعمال را جنایتکارانه می‌داند. به گفته او، دولت آفریقای جنوبی در چنین شرایطی باید هزینه‌های زیادی را از محل بودجه‌ای که برای نیازهای اساسی در نظر گرفته بود بپردازد. «دیوید نه‌وس»، کارشناس موسسه فقر، زمین و پژوهش‌های کشاورزی نیز می‌گوید، باید هر چه زودتر برای کمک به طبقات محروم و خشمگین جامعه چاره‌ای اندیشید.