حبس برای عضو خاندان سلطنتی اردن

این دادگاه اعلام کرد: اتهام علیه عوض‌الله و شریف حسن بن‌زید درباره طراحی یک توطئه جنایتکارانه برای ایجاد فتنه و تحریک علیه پادشاه ثابت شد. دو متهم از شرایط اقتصادی و اجتماعی اردن و منطقه برای تحقق اهدافشان استفاده کردند. عوض‌الله طی سال‌هایی که پست‌های رسمی داشت توانست شبکه روابط داخلی و خارجی ایجاد کند که به او برای انجام برنامه فتنه کمک کرد. در این راستا محمد العفیف، وکیل باسم عوض‌الله اعلام کرد که علیه حکم دادگاه شکایت خواهد کرد تا پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شود.

گفته می‌شود در ماه آوریل این دو با همکاری شاهزاده حمزه، برادر کوچک‌تر ملک عبدالله دست به کودتا زدند. این امر موجب شوک عجیبی در ایالات‌متحده شد؛ چرا که اردن یکی از متحدان نزدیک آمریکا در خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

دادگاه در ماه ژوئن در یک دادگاه بسته امنیتی در حومه امان، پایتخت اردن آغاز شد. این درحالی است که شاهزاده حمزه، پسر ملک حسین و چهارمین و آخرین همسر وی، ملکه نور که خود متولد آمریکا بوده است، آشکارا وفاداری خود را به ملک عبدالله اعلام کرده و محاکمه نخواهد شد. وی آوریل در حصر خانگی قرار گرفت و رفت و آمد و ارتباطات وی همچنان محدود است. در مقابل عوض‌الله و شریف حسن متهم به کمک و سازماندهی کودتا شده‌اند. موفق المساعید، رئیس دادگاه نظامی این کشور فرصت ۳۰ روزه برای تایید این حکم داده است. هر دو در این زمینه ابراز بی‌گناهی کرده‌اند و وکلای هر دو گفته‌اند نسبت به رای صادره معترضند. در طول سه هفته دادگاه که پشت درهای بسته انجام شد، به وکلای مدافع متهمان اجازه داده نشد که شهود خود، از جمله شاهزاده حمزه را در دادگاه حاضر کنند.

با این حال رابرت ریچر، یکی از اعضای سابق سی‌آی‌ای که رئیس عملیات در خاورمیانه بوده است، به نیویورک‌تایمز گفت: «در چنین دادرسی‌هایی من شک دارم که محکوم کل دوره خود را در زندان بگذراند.» این پرونده بر مبنای مکالمات این متهمان با شاهزاده حمزه است که در پیامک‌هایی که بین آنها رد و بدل شده، آنها در مورد شوراندن روسای قبایل بحث کرده‌اند.

استدلال آنها این بود که به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی، روسای قبایل از حکومت ناراضی هستند. به گفته دادستان‌ها، هدف ایجاد بی‌ثباتی در پادشاهی برای دادن قدرت بیشتر به شاهزاده حمزه بود. همچنین در این پرونده پای عربستان سعودی نیز باز شده است. عوض‌الله که خود یک تاجر آمریکایی-اردنی است توانسته شهروندی عربستان را هم به‌دست بیاورد. او ارتباط خوبی با رهبران سعودی دارد. عوض‌الله ابتدا به‌‌عنوان فرستاده اردن به عربستان رفت ولی بعدها مشاور اقتصادی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شد. پس از اینکه عوض‌الله دستگیر شد، مقامات ارشد عربستان از جمله رئیس اطلاعات این کشور با عجله به اردن رفت و خواستار آزادی این تاجر شد. اردن کشور فقیری است که نیازمند کمک‌های خارجی است و بخشی از کمک‌ها را ریاض بر عهده می‌گیرد. با این حال مشخص نیست که عربستان تا چه حد می‌تواند در روند پرونده اعمال نفوذ کند.