جمعیت که ترکیبی از رمی‌ها، توریست‌ها، راهبه‌ها، کشیش‌ها، دانشجویان پزشکی و کارکنان بیمارستان بودند، وقتی با دست تکان دادن پاپ روبه‌رو شدند، دست زدند و برای او متقابلا دست تکان دادند. آنها همچنین با شوق فریاد می‌زدند: «زنده‌باد پاپ! عمر پاپ دراز باد!»

فرانسیس پاپ ۸۴ساله، پس از تشکر از باورمندان کاتولیک، خدمات درمانی و بهداشت ملی ایتالیا را ستود. او گفت: «در این روزهای بستری شدن، من بار دیگر تجربه کردم که چقدر مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی مهم است، خدمات درمانی باید در همه کشورها برای همه قابل دسترس باشد.» او افزود: «این منفعت گرانبها نباید از بین برود. باید حفظ شود.» به‌نظر می‌رسد که فرانسیس روحیه خوبی دارد؛ هرچند که گاهی صدایش ضعیف به‌نظر می‌رسید.

اما برای اولین‌بار از زمان جراحی پاپ در روز یکشنبه گذشته، واتیکان دیروز، درمورد روند درمانی‌اش که هر روزه به مردم گزارش می‌داد، صحبتی نکرد. صدها نفر روز یکشنبه برای استقبال از فرانسیس حتی با وجود گرما خود را مقابل بیمارستان رساندند و پزشکان و سایر اعضای کادر پزشکی بطری آب را به جمعیت هدیه کردند.

مونیکا فرینچی که کارگر پست در رم است، گفت که از دیدن پاپ بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفته است. او تصریح کرد: «به‌نظر می‌رسد او در وضع خوبی به‌سر می‌برد.» فرینچی افزود: «من احساس کردم او آرامش دارد.» جیانا گوستافیررو، از بوسکوراله، نزدیک پمپی که خود را به این مراسم رسانده بود، گفت که او می‌توانست این مراسم را از تلویزیون تماشا کند؛ اما دیدن حضوری برایش بسیار مهم بوده است. او درحالی‌که صدایش می‌لرزید، تصریح کرد: «من مطمئنم او به‌زودی سرپا می‌شود. دعای خیر همه باورمندانش پشت‌سر او است.»

پاپ به‌طور معمول عبادت روز یکشنبه‌ها را در بالکن کاخ مربوط به پاپ‌ها که رو به میدان سنت‌پیتر است، به‌جا می‌آورد. با این حال، این روال معمول در دوران پاندمی تغییر کرد و هفته‌ها، زمانی که ایتالیا در قرنطینه بود، او برنامه مناجات را زنده و آنلاین برای باورمندان کاتولیک اجرا می‌کرد. اعلام برنامه پاپ برای روز یکشنبه برای باورمندان کاتولیک غیرمنتظره بود؛ کمااینکه وی یک عمل جراحی سنگین روده را هم پشت‌سر گذاشته است. نیمی از روده بزرگ پاپ فرانسیس برداشته شده است و او در طبقه دهم بیمارستان بستری است. این بیمارستان تحت مدیریت واتیکان است و این دومین بار بود که یک پاپ در آنجا بستری می‌شد. پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۱، پس از اینکه مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در همین بیمارستان بستری بوده است. ژان پل دوم البته چندین‌بار در طبقه دهم بیمارستان بستری شده بود و برنامه مناجات خود را از همان‌جا اجرا می‌کرد. در محوطه بیمارستان نیز یک مجمسه از پاپ ژان پل دوم قرار دارد که در سال ۲۰۰۹ نصب شد. حضور دانشجویان دختر فرانسوی، همراه با راهبه‌های دومینیکنی موجب شد تا آنها یک گروه کر تشکیل دهند و مراسم دعا را به‌جا آورند. کشیش ماسیمیلیانو ماریا اسپزیا، کشیش رومی که به بیمارستان رفته بود تا در کنار پاپ دعا کند، گفت: «برای ما مهم است که پاپ بداند فرزندانش با او هستند.»

روز یکشنبه، پاپ فرانسیس همچنین از کارکنان بیمارستان «Gemelli» و سایر بیمارستان‌ها قدردانی و تشکر کرد. او گفت: «آنها خیلی سخت کار می‌کنند.» پاپ که به همراه چند کودک از بخش انکولوژی در بالکن ایستاده بود، گفت: « دیدن کودکانی که از بیماری زجر می‌کشند، بسیار تاثرآور است و قلب آدمی به درد می‌آید.» او رهروان کاتولیک را به دعا برای همه کسانی که بیمار هستند، فراخواند. او سپس برای همه آخر هفته خوبی آرزو کرد و با دست تکان دادن و لبخند به اتاق خود برگشت.