سنای هائیتی که در حال حاضر تنها یک سوم از اعضا را شامل می‌شود، روز جمعه و در پی ترور ژوونل مویس، رئیس‌جمهوری این کشور لمبر را به عنوان سرپرست دولت انتخاب کرد. سنا اعلام کرد که لمبر در پارلمان سوگند یاد می‌کند و بلافاصله پس از ایراد سوگند زمام امور کشور را به دست می‌گیرد و دولت جدید تشکیل می‌دهد. در همین حال، گزارش شده بعضی اعضای احزاب سیاسی هائیتی یک تفاهم‌نامه امضا کرده و گفتند که آریل هانری‌، دو روز پیش از ترور مویس از سوی وی به عنوان نخست‌وزیر منصوب شده و باید اکنون ریاست دولت اتحاد ملی را به دست بگیرد. هانری زمانی برای تشکیل دولت نداشته و بنابراین کلود ژوزف اکنون و از زمان ترور مویس نخست‌وزیر موقت است. ژوزف روی حمایت جامعه بین‌الملل برای ماندن در قدرت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ۲۶ سپتامبر سال‌جاری میلادی حساب باز کرده است. بر اساس گفته‌های پلیس هائیتی، گروهی متشکل از ۲۶ کلمبیایی و دو آمریکایی روز چهارشنبه گذشته مویس را در منزلش به ضرب گلوله کشتند. پلیس ملی هائیتی روز جمعه اعلام کرد که ۱۷ کلمبیایی و دو آمریکایی هائیتی‌تبار را بازداشت کرده است. همچنین پلیس بعدا اعلام کرد که یک مظنون دیگر با ملیت هائیتی نیز بازداشت شده است.

سوای اینکه در راس حکومت این کشور، هرج و مرج وجود دارد، این هرج و مرج به خیابان‌ها نیز کشیده شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: ترور رئیس‌جمهوری هائیتی کشور را به بی‌نظمی سوق داده، تیراندازی‌هایی را در خیابان‌ها ایجاد کرده و شهروندان وحشت‌زده را در خانه‌های خود محبوس کرده است. اما در پشت صحنه‌، نبردی بزرگ‌تر و پرمخاطره برای کنترل کشور در حال حاضر در حال سرعت‌گرفتن است. اما در پشت صحنه نبرد بزرگ‌تری در جریان است که در حال حاضر کنترل این کشور را سخت‌تر کرده است. در واقع لرزه‌های ارمزین، حاصل حرکت گسل‌هایی بوده که در زمان ریاست‌جمهوری مویس فعال شده بود. رئیس‌جمهور ترور شده هائیتی، از بیش از یک سال قبل از مرگش، به رقبای سیاسی خود حمله و نهادهای دموکراتیک ملت را تضعیف می‌کرد. او به رهبران کلیسا و گانگسترها حمله می‌کرد و همین امر باعث عصبانیت آنها شد. اما در‌حالی‌که نبرد بر سر قدرت در مقابل چشمان مردم ادامه دارد، تحلیلگران می‌گویند این نبرد هر روز در حال پیچیده‌‌تر شدن است.

این نبردی است که توسط برخی از ثروتمندان و قدرتمندان پشت پرده طرح‌ریزی شده است. اینکه آنها چگونه بازی خواهند کرد، هنوز کامل مشخص نشده است. فعلا هائیتی تبدیل به اقلیمی شده است که دو پادشاه در آن گنجانیده شده‌اند؛ یکی هانری و دیگری ژوزف.

هائیتی که از فقر، مشکلات بهداشتی و کرونا رنج می‌برد، روز به‌روز بیشتر شاهد شکاف طبقاتی است. پی بردن به ویلای ۴/ ۳ میلیون دلاری یک سناتور هائیتی در مونترال، هم‌اینک تبدیل به نماد شکاف طبقاتی در این کشور شده است. این سناتور متمول، یکی از متحدان رئیس‌جمهور ترور شده هائیتی است و در‌حالی‌که نهادهای قدرت در این کشور با هرج و مرج روبه‌رو است، او توانسته که صندلی خود را حفظ کند. رونی سلستین، یکی از ۱۰ قانونگذار باقی مانده است که گفته قصد دارد تا کشور را از بحران نجات دهد.

اما برای بسیاری از هائیتی‌ها، سلستین خود نماد یکی از بزرگ‌ترین گله و شکایت آنهاست: او نماینده‌ای غنی است که درکی از وضع و حال گرسنگان این کشور ندارد. در‌حالی‌که در کشور اعتراض‌ها نسبت به سوءاستفاده از قدرت بالا گرفته است، وی با اتهامات زیادی از فساد روبه‌رو شده و مهم‌ترین علت آنها کشف ویلای ۱۵۰۰ متری وی در مونترال است. زندگی او دقیقا نقطه مقابل هائیتی‌های فقیری است که درآمد روزانه آنها کمتر از ۵/ ۲ دلار است. او البته مدعی است که هیچ خطایی انجام نداده و خود را میلیونر خودساخته می‌خواند. در آشفته‌بازار هائیتی او گفته است که قصد دارد کشتی توفان‌زده این کشور را به ساحل آرامش برساند.