خبرگزاری دولتی کره‌شمالی روز جمعه ۲۸ خردادماه اعلام کرد که رهبر کره‌شمالی به اعضای دولت خود دستور داده تا برای «گفت‌و‌گو و تقابل» با ایالات‌متحده آماده باشند. این اولین واکنش دولت «کیم جونگ اون» به سیاست جدید دولت بایدن درمورد نحوه تعامل با تهدید روزافزون هسته‌ای و موشکی این کشور است. «چو سانگ هون» در گزارش ۱۷ ژوئن برای نیویورک تایمز نوشت، کاخ سفید پس از بازنگری برنامه‌های سیاسی‌اش در بیانیه‌ای در ماه آوریل اعلام کرد که به «برداشت روشنی» رسیده مبنی‌بر اینکه تلاش‌های چهار دولت گذشته برای عاری‌سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای ناکام مانده است؛ هرچند این دولت‌ها «گفت‌و‌گو» و «تحریم» را به آزمون گذاشتند. این بیانیه افزود که رئیس‌جمهور بایدن یک «رویکرد هماهنگ و عملی» را دنبال خواهد کرد «که درهایش به روی دیپلماسی گشوده است و همزمان به روش‌های دیپلماسی با کره‌شمالی روی خواهد آورد». به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته مرکزی حزب حاکم کره‌شمالی جلسه مجمع عمومی را دیروز شنبه ۲۹ خرداد برای چهارمین و آخرین روز برگزار کرد و در آن مسائل سازمانی و عقیدتی ارگان رهبری مرکزی خود را مورد بررسی قرار داد. این نشست دو جنبه یا بُعد داشت: یکی جنبه داخلی و دیگری جنبه خارجی. درخصوص جنبه داخلی، رسانه دولتی کره‌شمالی دیروز شنبه اعلام کرد، رهبری این کشور قوانین و انضباط حزب حاکم کارگران را سخت‌تر و اعضای جدیدی را برای کمیته مرکزی حزب منصوب کرده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی بدون ذکر جزئیات گزارش کرد، پس از اینکه کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی به مشکلات جدی درمورد سبک زندگی برخی از اعضای رهبری حزب اشاره کرد، آنها ابراز پشیمانی کردند که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. کمیته مرکزی حزب حاکم همچنین «تائه هیونگ چول»، معاون رئیس هیات رئیسه مجمع عالی خلق را به‌عنوان عضو جدید و «او سانگ چول»، یکی از مقام‌ها در کمیته حسابرسی مرکزی حزب را به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب کرد. جلسات حزب حاکم کره‌شمالی پنج‌شنبه گذشته کلید خورده بود. در جریان جلسات اولیه، رهبری کره‌شمالی خواستار اقداماتی برای مقابله با وخامت وضعیت غذایی شده است و پاندمی کرونا و توفان‌های سال گذشته میلادی در کشور را مقصر این مساله دانست.

اما در بعد خارجی، «اون» بر آمادگی کشورش برای گفت‌وگو و همزمان تقابل با آمریکا تاکید کرد. گزارشگر نیویورک‌تایمز نوشت، طی نشست حزب حاکم کره‌شمالی، رهبر این کشور «تحلیل دقیقی» از سیاست کره‌شمالی دولت بایدن ارائه داد. او درمورد «استراتژی مناسب و پاتک تاکتیکی» شفاف‌سازی کرد و «بر ضرورت آمادگی برای تقابل و گفت‌و‌گو به‌طور همزمان تاکید کرد». او البته تاکید کرد که کشورش «باید به‌طور ویژه آماده تقابل باشد». اگرچه رسانه دولتی کره‌شمالی اعلام کرد که حزب به اتفاق قطعنامه‌ای را پذیرفته اما درمورد جزئیات آن سخنی نگفت. اظهارنظر «اون» چند روز قبل از آن است که «سونگ کیم» نماینده ویژه بایدن در امور کره‌شمالی قرار است با مقام‌های ارشد کره جنوبی و ژاپن هفته آینده در سئول دیدار و در مورد کره‌شمالی با آنها رایزنی کند. زرادخانه هسته‌ای کره‌شمالی با وجود تحریم‌های بین‌المللی و دشواری‌های اقتصادی عمیق این کشور همچنان در حال توسعه است.

هفته جاری، رهبر کره‌شمالی درمورد فقدان مواد غذایی هشدار داد. همین باعث شد برخی تحلیلگران در کره جنوبی بگویند که کره‌شمالی برای دریافت کمک‌های غذایی به زودی وارد فاز مذاکره خواهد شد؛ چراکه کمبود غذا در این کشور جدی است و «اون» چاره‌ای ندارد تا به شیوه‌ای بکوشد مذاکرات را از سر بگیرد. طی نشست مشترک بایدن با همتای کره جنوبی خود «مون جائه این»، این دو رهبر پذیرفتند که بر پایه توافق سال ۲۰۱۸ میان ترامپ و اون در سنگاپور عمل کنند.

 ترامپ-اون این توافق را بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی خود اعلام کردند؛ هرچند فقط هدف خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و برقراری صلح در شبه جزیره را روی کاغذ عملیاتی کرد. مقام‌های دولت بایدن می‌گویند به دنبال برقراری تماس با کره‌شمالی هستند تا سیاست جدید خود را برای آنها شرح دهند. آمریکا و کره‌شمالی جزئیات رویکردهای خود را به‌طور گسترده بیان نکرده‌اند. کره‌شمالی از ماه ژانویه به این سو اصرار کرده است که «با هرگونه رفتار آمریکا برخوردی متقابل و هم سطح خواهد داشت» به این معنا که «قدرت در ازای قدرت و حسن نیت در ازای حسن نیت». این رویکرد و موضع را اون هفته‌جاری هم دوباره بیان کرد.

اون در ماه ژانویه و طی کنگره کارگران کشورش رویکرد «قدرت در ازای قدرت» را اعلام و تاکید کرد که کشورش مشتاق برقراری «روابطی جدید» با ایالات‌متحده است؛ البته تنها درصورتی‌که واشنگتن «سیاست خصمانه» خود را کنار بگذارد. منظور اون از «سیاست خصمانه» اشاره به تحریم‌های آمریکا و تهدیداتی است که از جانب قوای نظامی و حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره متوجه کره‌شمالی می‌شود. اون کشور خود را یک «دولت هسته‌ای مسوول» می‌شناسد که از تسلیحات هسته‌ای خود سوءاستفاده نخواهد کرد. کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ سه موشک قاره‌پیمای بالستیک را به‌طور موفقیت‌آمیزی آزمایش کرد. این کشور می‌گفت: این موشک‌ها آنقدر قدرت دارد که به بخش‌هایی از ایالات‌متحده برسد. اون یک مهلت قانونی برای آزمایش‌های موشکی دوربرد و هسته‌ای خود مطرح کرد و سه بار هم با ترامپ در فاصله ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با امید برداشتن تحریم‌ها دیدار کرد؛ اما این دیدارها باعث نشد که تحریمی برداشته شود یا گشایش اقتصادی برای این کشور رخ دهد.

چو سانگ هون، گزارشگر نیویورک تایمز، همچنین نوشت اما دیپلماسی اون با ترامپ بدون هیچ توافقی شکست خورد و نتوانست راه برون‌رفتی بیابد. کره‌شمالی از آن زمان آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفته است؛ از جمله از سر گرفتن آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد. این آزمایش‌ها نشان‌دهنده توسعه تسلیحاتی این کشور است. کره‌شمالی در ماه مارس هم یک موشک بالستیک جدید پرتاب کرد. برخی این را به مثابه زهرچشمی از دولت جدید بایدن در اولین سال حضور خود در قدرت تلقی کردند. تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده فعالیت‌های این کشور در مجتمع هسته‌ای در شمال پیونگ‌یانگ است و اینجا همان جایی است که این کشور سوخت بمب‌های هسته‌ای خود را تولید می‌کند.

این گزارشگر در گزارش دیگری مورخ ۱۳ ژوئن در نیویورک تایمز نوشت، با توجه به بحران اقتصادی و غذایی در کره‌شمالی، برخی تحلیلگران بر این باورند که شرایط اقتصادی کره‌شمالی احتمالا بر توانایی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور تاثیر می‌گذارد. رهبر کره‌شمالی در کنگره حزبی ابراز کرد که «قوای هسته‌ای هدفی استراتژیک و نهایی» بوده و «این بزرگ‌ترین تحول در تاریخ شبه جزیره کره است». در اعلامیه پایانی نشست حزب حاکم کارگران کره بیش از تاکید بر وضع اقتصادی، آمده بود که طی ۵ سال آینده باید «بازدارندگی هسته‌ای بیش از آنچه هست تقویت شود». به نوشته این گزارشگر، اون در این نشست فهرست دقیقی از سلاح‌هایی را که کشورش در حال تولید آنها بود، ارائه داد که عبارت بودند از:«سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی فوق مدرن»، «کلاهک‌های پرتابی مافوق صوت از پهپادها»، موشک‌های «چند کلاهکی»، ماهواره‌های شناسایی نظامی، یک زیردریایی مجهز به انرژی هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیمای زمین‌پرتاب و موشک‌های بالستیک پرتابی از زیردریا که از سوخت جامد استفاده می‌کنند. این در حالی است که اقتصاد کره‌شمالی به شدت از پاندمی کرونا و کمبود غذا به‌دلیل خشکسالی و تحریم‌های بین‌المللی آسیب دیده دیگر نفسی برایش نمانده است. رهبر کره‌شمالی پذیرفت که برنامه‌های اقتصادی‌اش با شکست مواجه شده اما هرگز سخنی از این نگفت که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای یکی از موانع بازسازی اقتصادی این کشور است.