این مجادلات کلامی در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به ابتکار چین تشکیل شده بود، صورت گرفت و وزرای خارجه سه کشور با یک لینک از طریق ویدئوکنفرانس در این جلسه حاضر شده بودند و به تبادل‌نظر در مورد پاندمی، گرم شدن زمین و سایر تهدیدهای مشترک پرداختند. این در واقع بازدید پس دادن بلینکن و وانگ یی بود که ماه پیش یک هیات چینی در آلاسکا با مقامات آمریکایی دیدار و در مورد روابط دوجانبه بحث کردند. این دیدار یک‌باره، درحالی‌که در چین احساسات ملی‌گرایانه و ضدآمریکایی در حال تقویت است، یک حرکت قابل‌توجه به حساب می‌آید.

اگرچه اصطلاحات و لحن استفاده شده در جلسه جمعه بیشتر دیپلماتیک بود اما اختلافات این کشورها در امور جهانی آنگونه که مورد تایید بلینکن و آمریکاست، بسیار فاحش بود. این اختلاف‌نظرها حاکی از این است که به این زودی خروج از بن‌بست بین قدرت‌های جهانی میسر نخواهد شد.

جلسه روز جمعه در شرایطی برگزار شد که هنوز چند روزی از حضور وزیر امور خارجه آمریکا در انگلیس به مناسبت حضور در اجلاس گروه۷ نگذشته بود؛ اجلاسی که عمده تمرکز آن بر رویارویی با چین و روسیه استوار بود و آمریکا نشان داد قصد دارد پکن و مسکو را در زمینه مسائل حقوق بشری به چالش بکشد. همچنین دولت بایدن قصد دارد تا به مبارزه با اطلاعات غلطی که می‌پراکند و اتفاقا در دولت ترامپ مورد استفاده قرار می‌گرفت، بپردازد. در این زمینه می‌توان به اقدام عملی دولت بایدن برای مقابله با روسیه اشاره کرد و اینکه بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا از اوکراین دیدار داشته و گفته است که از این کشور در برابر روسیه و شورشیان جدایی‌طلب حمایت خواهد کرد. افزون بر این به‌تازگی وزیر امور خارجه آمریکا از نهاد مجمع بهداشت جهانی خواست به تایوان اجازه شرکت به عنوان ناظر در نشست سالانه این نهاد در اواخر ماه جاری میلادی را بدهد؛ موضعی که احتمالا باعث خشم چین می‌شود؛ به دلیل اینکه پکن این جزیره را تحت اختیار خود می‌داند. بلینکن در بیانیه‌ای از تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی خواست به‌رغم اعتراضات چین، از تایوان برای شرکت در این نشست دعوت کند. او اظهار کرد: توجیه معقولی برای تداوم کنار گذاشتن تایوان از این اجلاس وجود ندارد.