پاولوف، وکیل متخصص در امور خیانت، جاسوسی و سایر پرونده‌های حساس متهم است که اطلاعات مرتبط با تحقیقات در جریان بنیاد مقابله با فساد را افشا کرده است. در صورتی که جرم وی محرز شود، به سه ماه حبس محکوم خواهد شد. پاولوف که مستقر در سن‌پترزبورگ است، در هتلی در مسکو بازداشت شد.

روز پنج‌شنبه وی از جانب بنیاد مقابله با فساد الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین در دادگاه مسکو حاضر شد تا درخواست از جانب دادستانی مسکو را برای رسیدگی به این مساله که این بنیاد یک سازمان افراطی است، مورد بررسی قرار دهد. این جلسه پشت درهای بسته برگزار شد چون مقام‌ها اعلام کردند پرونده شامل اطلاعات محرمانه است. پاولوف در خارج از ساختمان دادگاه با خبرنگاران درباره جلسه سخن گفته بود.

پاولوف، یکی از مشهورترین وکلای حقوق بشر روسیه، بارها وکالت از متهمان برجسته را در پرونده‌های مربوط به امنیت فدرال روسیه که جانشین کا‌گ‌ب شده و نفوذ زیادی در روسیه دارد، بر عهده داشته است.

دستگیری وی جامعه فعال روسیه را به لرزه درآورد، زیرا وکلا در بیشتر موارد، حتی با شدت گرفتن جریان سرکوب مخالفان، باز توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند. گروهی از وکلا روز جمعه در نامه‌ای سرگشاده نوشتند: «دستگیری ایوان به فعالیت حرفه‌ای او مرتبط است.» در ادامه نامه آمده است: «ما معتقدیم که این اقدامات توسط مجریان قانون منحصرا برای ترساندن ایوان و همکارانش انجام شده است تا آنها را مجبور به ترک موقعیت فعالی کند که در دفاع از موکلان خود دارند.» البته بعدا یک قاضی پاولوف را آزاد کرد اما استفاده وی از تلفن یا اینترنت را منع کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت: «او دلیل اصلی بازداشت پاولوف را نمی‌داند و برای همین نمی‌تواند اظهارنظر کند.» اما وی فشارهای اخیر با توسل به قانون علیه شخصیت‌های مخالف، فعالان‌، روزنامه‌نگاران و وکلا را رد می‌کند. گفته می‌شود که کرملین یک کارزار علیه کسانی که مخالف کرملین هستند، به راه انداخته است.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «اینها همه بخشی از یک روند واحد نیست. اینها قسمت‌ها و پرونده‌های مختلف است.» ایوان پاولوف یک گروه حقوق قانونی به نام تیم-۲۹ را اداره می‌کند که نامش بر اساس ماده‌ای از قانون اساسی روسیه است که آزادی اندیشه و بیان را تضمین می‌کند. از موکلان این گروه می‌توان به ایوان صف رونوف، روزنامه‌نگار سابق اشاره کرد که متهم به جاسوسی برای ناتو در سال گذشته شد.

تیم-۲۹ گفت که پاولوف به دلیل افشای جزئیات طبقه‌بندی شده پرونده صف‌رونوف در رسانه‌های خبری تحت تحقیق است. این در حالی است که این حملات فقط چهار روز پس از دفاع پاولوف از ناوالنی، برجسته‌ترین شخصیت مخالف روسیه انجام شده است.

روز دوشنبه، تیم-۲۹ اعلام کرد که نماینده سازمان‌های ناوالنی در دفاع از دادخواست مطرح شده از سوی دادستان مسکو در ماه آوریل قصد دارد سازمان‌های ناوالنی را به‌عنوان گروه‌های افراطی غیرقانونی معرفی کند.

دادستان‌ها مدعی شده‌اند که تحت پوشش شعارهای لیبرال، این سازمان‌ها مشغول ایجاد شرایطی برای بی‌ثبات‌سازی اوضاع اجتماعی و سیاسی هستند. این در شرایطی است که ایوان پاولوف روز دوشنبه گفت که تیم او اطلاعات بیشتری از پرونده افراط‌گرایی علیه بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی و دفاتر منطقه‌ای وی افشا خواهد کرد، حتی اگر مقامات این شواهد را به‌عنوان اسرار دولتی طبقه‌بندی کرده باشند. پاولوف گفت: «ما به خوبی می‌دانیم که اسرار دولتی چیست و می‌دانیم چگونه با آن کار کنیم. ما همچنین می‌دانیم که کدام اطلاعات تحت هیچ شرایطی طبقه‌بندی نمی‌شوند.»  ناوالنی پس از بهبودی نسبی از مسمومیتی که پیدا کرد، از آلمان به روسیه بازگشت. گفته می‌شود او توسط یک ماده شیمیایی به قصد ترور، مورد حمله قرار گرفته بود. از زمان ورود او به کشور، مقامات روسی وارد مرحله جدیدی از کارزار چندساله خود برای سرکوب مخالفان شده‌اند. دولت روسیه فشارهای خود را بر روزنامه‌نگاران افزایش داده و همکاران ناوالنی را به زندان انداخته یا مجبور به تبعید کرده است.

ناوالنی در ماه فوریه به جرم نقض آزادی مشروط به دو سال و نیم حبس محکوم شد. گروه‌های مدافع حقوق بشری پرونده وی را که متهم به اختلاس بوده، ساختگی خوانده اند و آن را به‌عنوان یک پرونده با انگیزه سیاسی اعلام کرده‌اند. در این راستا همراهان جنبش ناوالنی روز پنج‌شنبه با پیش‌بینی اینکه به‌زودی به‌عنوان یک سازمان افراط‌گرا خوانده خواهند شد، گفتند که احتمالا ۴۰ دفتر منطقه‌ای خود را در سراسر کشور تعطیل کنند.  سرکوب مخالفان با افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب اوج گرفته است اما بازنده این تنش‌ها روس‌های عادی هستند که در این جهان منزوی شده‌اند. در ادامه تنش‌های موجود بین اردوگاه روس‌ها و غرب و در واکنش به تحریم‌های ۱۵ آوریل آمریکا علیه روسیه به دلیل هک و سایر فعالیت‌های مضر خارجی روسیه، کرملین سفارت آمریکا در مسکو را از به‌کارگیری افرادی که تابعیت آمریکا ندارند، منع کرد. سفارت ایالات متحده هم روز جمعه گفت که این اقدام، آنها را مجبور به اخراج سه‌چهارم کارکنان کنسولی خود کرده است. در نتیجه رسیدگی به عمده درخواست‌های ویزای غیر‌مهاجرتی در روسیه، مانند گردشگری یا مسافرت ‌کاری، متوقف شده است. روسیه همچنین روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد ۸ تن از افراد برجسته اتحادیه اروپا، از جمله دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا و ورا جورووا، معاون چک‌تبار رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را از ورود به خاک روسیه منع کند. این اقدام پاسخی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در ماه مارس است که مربوط به پرونده ناوالنی می‌شود. وزارت خارجه روسیه گفت این تحریم‌ها نشان داده است که اتحادیه اروپا به دنبال محدود کردن توسعه کشور ما به هر قیمتی است.