بحران زمستانی جمهوری‌خواهان

اگر این روزهای تگزاس قرار به تعریف باشد، این‌گونه است: لوله‌های ترک‌خورده، چاه‌های یخ‌زده، آب‌های یخ‌زده در سطوح و در یک کلام بحران زمستانی در این ایالت جمهوری‌خواه. در حالی که زمستان سخت تگزاس موجب شده بود تا بیشتر این ایالت در بی‌برقی فرو برود، حالا خبر می‌رسد که برق بیشتر نقاط قطع‌شده، مجددا وصل شده است اما هنوز سیستم‌های آب‌رسانی دو‌سوم مردم این ایالت به دلیل یخ‌زدگی با مشکل روبه‌رو است و میلیون‌ها نفر بدون آب آشامیدنی باقی مانده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، از روز پنج‌شنبه برق در بیشتر مناطق به تدریج وصل شد اما بحران اصلی در ایالت تگزاس در تامین آب آشامیدنی مردم است: با چاه‌های آب یخ‌زده و لوله‌های ترک‌خورده، مردم این ایالت با مشکل تامین آب روبه رو هستند. این مشکلات به ویژه در بیمارستان‌ها حادتر بود. در یکی از بیمارستان‌ها در آستین، وقتی لوله‌های آب یخ زد، مسوولان مجبور شدند بیماران را به یک بیمارستان دیگر منتقل کنند. بیمارستان دیگری در هیوستون برای تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی مجبور شد از محتویات کامیون‌های حمل آب استفاده کند. اما برای بسیاری از ساکنان این ایالت که در خانه‌ها گیر افتاده‌اند، شرایط اضطراری یعنی اینکه مجبور به جوشاندن یا گرم کردن آب‌هایی هستند که در لوله‌ها یخ زده‌اند یا اینکه از بطری‌های آب موجود یا آب کردن برف‌های کثیف استفاده کنند. البته این به آن معنی است که برخی از مردم این ایالت آب ندارند. دنیس گونزالز، ۴۰ ساله، روز پنج‌شنبه به افراد یک مرکز امداد موقت پیوست که غذای طبقه کارگر را تامین می‌کند. او می‌گوید برق آپارتمان وی بالاخره روز پنج‌شنبه وصل شد اما هنوز خبری از آب لوله‌کشی نیست. او نمی‌تواند استحمام یا از دستشویی استفاده کند. او می‌گوید در تمام طول روز در کنار تلفن بوده و خواهان کمک بوده است اما فقط یک نفر از مسوولان به وی گفته است که خسارت وارد به وی ۳ هزار دلار است. او تصریح می‌کند: «من اگر ۳ هزار دلار پول داشتم که برای گرفتن غذا به این مرکز امداد نمی‌آمدم.»

اختلالات عمده در شبکه برق تگزاس باعث شد بیش از چهار میلیون خانوار در این هفته از برق بی‌بهره باشند، اما از عصر پنج‌شنبه تا کنون فقط حدود ۳۴۷ هزار نفر فاقد برق باقی مانده‌اند. در حال حاضر بیشتر نگرانی‌ها مربوط به تامین آب این ایالت بزرگ است. به گفته سخنگوی کمیسیون کیفیت محیط زیست تگزاس، بیش از ۸۰۰ سیستم آب‌رسانی عمومی، در ۱۶۲ کانتی از ۲۵۴ کانتی ایالت از روز پنج‌شنبه مختل شده‌اند و به این طریق زندگی ۱/ ۱۳ میلیون نفر تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است.

در هریس کانتی که شامل هیوستون، چهارمین شهر پرجمعیت این ایالت می‌شود، زندگی بیش از یک میلیون نفر به دلیل اختلال در آب‌رسانی دچار مشکل شده است. آنها فعلا مجبور به آب کردن برف هستند و چون هنوز نتوانسته‌اند آب به این مناطق برسانند این سالم‌ترین شیوه برای نوشیدن آب برای مواقع اضطراری است.

به ساکنان مرکز‌نشین ایالت تگزاس یعنی آستین نیز گفته شده است که فعلا آب بجوشانند برای اینکه برق بزرگ‌ترین سیستم آب‌رسانی این ایالت قطع شده است. گرگ مسزاروس، مدیر مرکز آب‌رسانی آستین گفت کاهش شدید دما باعث شکسته شدن شبکه‌های آب و ترکیدن لوله‌ها می‌شود و همین امر موجب هدررفت آب شده، چرا که آب از سیستم خارج می‌شود. با این حال وی گفت برق از روز پنج‌شنبه وصل شد و این موضوع به آنها اجازه داده است تا سرویس آب‌رسانی به بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی که در اولویت قرار دارند، از سر گرفته شود.

گفته می‌شود مخازن شهر که می‌تواند حدود ۱۰۰ میلیون گالن آب یا یک روز آب برای آستین را در خود نگه دارد به دلیل نشت یا استفاده زیاد ساکنان تقریبا تخلیه شده است. مسزاروس می‌گوید: «ما هرگز تصور نمی‌کردیم که روزی بیمارستان‌ها بدون آب بمانند.

برای بسیاری از تگزاسی‌ها این اختلالات به شدت آزاردهنده و برای آنها یادآور مصائب گذشته این ایالت مرزی بوده است. مردم در حیاط‌های خانه‌شان به دنبال هیزم بودند و در خانه‌های تاریک و سرد لرزیده‌اند یا اینکه مجبور به استفاده از کنسرو شده‌اند و مثل جوامع بدوی بدون وسایل برقی زندگی کرده‌اند.

دیگران با عواقب وخیم‌تری دست و پنجه نرم کرده‌اند. در مرکز پزشکی آستین جنوبی، مسوولان چهارشنبه شب در تلاش بودند تا یک سیستم گرمایشی را تعمیر کنند که به دلیل افت فشار آب از کار افتاده بود. آنها مجبور شدند از توالت‌های قابل حمل استفاده کنند و با توزیع بطری آب به بیماران و کارمندان برای شست‌وشو و نظافت تا حدی مشکلات را مرتفع کنند. در سن آنتونیو، جسی سینگِ ۵۸ ساله، صاحب پمپ بنزین شل گفت برای معالجه‌های منظم دیالیز پدرش که ۸۰ ساله است در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه مشکل به وجود آمد، چراکه کلینیک آنها از نظر دسترسی به آب مشکل داشت. سینگ تصریح کرد: «یک وضعیت فوق‌العاده خطرناک است.»

مشکل زمانی پیچیده‌تر شد که روز پنج‌شنبه هنوز هوای تگزاس سرد و توفانی بود و مشکلات هنوز پابرجا مانده‌اند. کوری براون، کارمند شرکت تاسیسات آب‌رسانی تایلر - که به شهر تایلر در قسمت شمال شرقی تگزاس سرویس می‌دهد - گفت که دما روز پنج‌شنبه به شدت پایین بود و تلاش‌ها برای بازگرداندن خدمات آب‌رسانی را پیچیده‌تر می‌کرد. براون تخمین می‌زند که نیمی از ۱۱۰ هزار مشتری این شرکت کاملا بدون آب هستند. او تصریح می‌کند که لوله‌های آب آنها یخ‌زده است. به گفته وی، آنها دو نیروگاه آب دارند، یکی از آنها خراب شده و دیگری به دلیل قطعی برق از کار افتاده بود. به تصریح این کارمند شرکت تایلر، با توجه به یخ‌زدگی شدید در چند روز گذشته، بسیاری از لوله‌های آب مشتریان این شرکت قطع شده بود یا اینکه با افت فشار شدید آب دست و پنجه نرم کرده‌اند.

در روزهای یخبندان در این ایالت، دست کم ۳۸ نفر فوت کرده‌اند. مسیر عبور و مرور در جاده‌ها سخت شده و توزیع واکسن برای ایالت با اختلالاتی همراه بوده است. تقریبا سه‌چهارم ایالات متحده در این روزها آب و هوای برفی را تجربه می‌کند. در این راستا مقامات آژانس مدیریت اضطراری فدرالی گفته‌اند آنها ۶۰ ژنراتور را برای حمایت از زیرساخت‌های حیاتی در تگزاس، در دسترس مقامات این ایالت قرار داده‌اند و افزون بر این برای نیازمندان پتو و بطری‌های آب و غذا تهیه و تدارک دیده‌اند.

رئیس شورای تامین برق تگزاس که شبکه برق این ایالت را اداره می‌کند، روز پنج‌شنبه هشدار داد این ایالت هنوز به دلیل برف و سرمای زیاد از مشکلات رهایی پیدا نکرده است. او تصریح کرد که هنوز آب و هوا بسیار سرد است و ما با مشکلات افزون‌تری نسبت به یک زمستان معمولی روبه رو هستیم. به گفته وی قطعی برق در چند روز دیگر برای باثبات نگه داشتن شبکه ضروری و ناگزیر است. وی تاکید کرد: «اگر مجبور شویم ضربه بزرگ‌تری متحمل نشویم، ناگزیر به استفاده از خاموشی هستیم.» اما او به این نکته هم اشاره می‌کند که این بار خاموشی‌ها وسیع نخواهد بود.

نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از پیشرفت است. فرودگاه ویلیام پی. هوبی در آستین که روز چهارشنبه به دلیل مشکلات آب‌رسانی مجبور به تعطیلی شده بود، روز پنج‌شنبه اعلام کرد آب در لوله‌های این فرودگاه جریان پیدا کرده است. این به آن معنی است که پروازها از سر گرفته خواهد شد. با این حال، به‌رغم اینکه برق در بیشتر مناطق تگزاس روز پنج‌شنبه وصل شد هزاران نفر دیگر زندگی خود را زیر نور شمع و بدون آب ادامه داده‌اند. برای آنجلینا دیاز و چهار فرزندش، روز پنج‌شنبه روز دیگری بود که بین خانه سردشان در غرب دالاس و حضور در مراکز امدادی در رفت و آمد باشند. این چهارمین روز برای دیاز و فرزندانش بود که بدون دوش گرفتن سپری می‌شد. چهار روز بدون توالت، چهار روز بدون وسایل گرمایشی یا آب آشامیدنی. این در حالی است که جیمنا، دختر شش ماهه نیز دارد.

این خانواده برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، نزدیک به یک سال مشتاقانه دست‌های خود را شسته‌اند و نگران بودند که یک هفته بدون آب زندگی کردن، این تلاش‌ها را خنثی کند. دیاز ۲۵ ساله می‌گوید: «چگونه دست‌های خود را تمیز نگه داریم.»

اکثر همسایگان تا بعد از ظهر پنج‌شنبه برق داشتند اما تا زمانی که کامیون‌های کمکی خود را به همسایگی آنها برسانند، دیاز و فرزندانش در خودرویشان با پتو می‌خوابیدند و تا صبح می‌لرزیدند.

دیاز اما بیشتر نگران ویروس کرونا و درگیر شدن خانواده‌اش با این ویروس بود. در مرکز نگهداری خانواده‌ها که یک مرکز برای پناه دادن افراد مورد خشونت قرار گرفته است، آب قطع و سقف نیز ترک خورده بود. در این مرکز نزدیک به ۱۲۰ زن و کودک نگهداری می‌شوند.

آب شدن مقداری از برف‌ها و چکه آن، لباس‌هایشان را در این سرما خیس کرده و اسناد قانونی‌شان نیز از بین رفته است. تا روز پنج‌شنبه اعضای حاضر در این مرکز سعی کردند مشکل آب را حل کنند اما در نهایت مجبور شدند به‌طور موقت در کلیسا اسکان یابند.

شلبی درایور، یکی از وکیل مدافعان این مرکز می‌گوید: «آنها به‌طور بنیادی همه چیز را از دست داده‌اند.» به گفته وکلا دو یا سه مرکز خشونت‌های خانگی نیز به دلیل مشکلات مشابه تخلیه شده‌اند، در حالی که برخی از آنها جایی برای زندگی کردن نداشته‌اند.

پیجی فلینک رئیس مرکز «Family place» می‌گوید: «آنها آسیب‌های روحی وحشتناکی را پشت سر گذاشته‌اند و برای امنیت به مراکز ما آمدند و حالا مجبور به تحمل یک ضربه شدیدتر شده‌اند.» او تصریح کرد: «دلم می‌خواهد گریه کنم. این یک کابوس وحشتناک است.»