در پایان روز جمعه ۳ بهمن‌ماه بود که آزمایش‌ها نشان داد گونه جدید ویروس شناسایی شده ممکن است کشنده تر و مرگبارتر از گونه اصلی آن باشد. «مارک لاندر» و «بنیامین مولر» در گزارش ۲۲ ژانویه برای نیویورک تایمز نوشتند، این احتمال- که با مطالعات مقدماتی با تکیه بر تعداد اندکی از مرگ و میرها در بیمارستان‌ها مطرح شده است- هنوز قطعی نیست. اما این چشم‌انداز که این گونه جدید که به سرعت قابل سرایت است می‌تواند ترسناک تر باشد ترس و بیم‌هایی را برانگیخته دال بر اینکه حتی با رسیدن واکسن هم میزان کشنده بودن این ویروس کاهش نیابد و همچنان قربانی بگیرد و همچنان کرونا تهدید جدی باقی بماند.

دانشمندان می‌گویند شواهد اولیه نشان می‌دهد که این گونه جدید – که ابتدا در اواخر سال ۲۰۲۰ در بریتانیا شناسایی شد- می‌تواند خطر مرگ را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. اما حتی با چنین افزایشی، اکثریت قابل توجه موارد مرگبار نبودند و آمارها و برآوردهای دولتی دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از تاثیرات احتمالی است. جانسون در کنفرانس خبری خود در داونینگ استریت گفت:«افزون بر گسترش سریع آن، برخی شواهد نشان می‌دهد که گونه جدید کرونا- که ابتدا در لندن و جنوب شرقی آن شناسایی شد- ممکن است درجه بالاتری از مرگ و میر را به دنبال داشته باشد». شواهد اساسی که در گزارشی که روز جمعه از سوی کمیته علمیِ دولتی منتشر شد به اندازه سخنان جانسون وحشتناک نبود. این گزارش می‌گفت که «احتمال واقعی» وجود دارد که گونه جدید مرگبارتر باشد و همزمان به محدودیت‌های اجتناب ناپذیر در داده‌ها هم اشاره می‌کرد. «سر پاتریک والس»، مشاور ارشد علمی دولت، در این زمینه گفت:«می خواهم تاکید کنم که اما و اگرهای زیادی در مورد این اعداد و ارقام وجود دارد و باید بیشتر کار کنیم تا به ارزیابی دقیق‌تری برسیم، اما روشن است که این نگرانی وجود دارد که افزایش در مرگ و میر و افزایش در میزان سرایت و انتقال وجود دارد».

«لاندر- مولر» در گزارش خود افزودند که جانسون می‌کوشد مسیر بینابینی در نوع واکنش بریتانیا به این ویروس بیاید، این اولین بار نیست که اخبار خوب و بد در کنار هم قرار داده می‌شود. در ۳۰ دسامبر، دولت اعلام کرد که مجوز یک واکسن بومی را صادر می‌کند که از سوی دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا تولید شده و ساعاتی بعد از این خبر به‌دلیل شیوع کرونا، قرنطینه سفت و سخت‌تری را اعمال کرد. تقلا و مبارزه بریتانیا با همه‌گیری کرونا میان یک رقابت گیر افتاده است: واکسیناسیون عمومی و همزمان مقابله با جهش کرونا مانند گونه جدیدی که در این کشور شناسایی شده است. واکسیناسیون از یک سو موجب یافتن روزنه امید برای محققان شده و از سوی دیگر، جهش کرونا اسباب اضطراب را فراهم ساخته است. بامداد شنبه ۲۳ ژانویه (۴ بهمن‌ماه)، مشاور علمی دولت بریتانیا همچنین درباره جزئیات بررسی‌ها توضیح بیشتری نداد اما با ذکر آمار گفت: «اگر مبتلایان حدود ۶۰ ساله را در نظر بگیریم میانگین خطر مرگ آنها در ابتلا به گونه قدیم ویروس ۱۰ مورد در هر هزار مورد است و در مبتلایان به گونه جدید ۱۳ تا ۱۴ مورد در هر هزار مبتلا.» اغلب کارشناسان با اتکا به یافته‌ها اطمینان دارند که ویروس جهش‌یافته‌ای که در بریتانیا شناسایی شده ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از گونه قدیمی قدرت سرایت دارد. مشاور علمی دولت بریتانیا می‌گوید هنوز علت این امر مشخص نشده است. همچنین گفته شده پس از مشاهده دو نوع جهش ویروس کرونا در بریتانیا و آفریقای جنوبی، به احتمال زیاد نوع سومی از ویروس جهش‌یافته کرونا در آلمان هم مشاهده شده است. محققان آلمانی می‌گویند این ویروس با پاتوژن دو نوع جهش یافته در بریتانیا و آفریقای جنوبی متفاوت است.