به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کاخ سفید وارد بحران عمیقی شده است؛ چراکه مقامات معترض به رفتار ترامپ یکی‌یکی در حال استعفا هستند و جمهوری‌خواهان برجسته نیز پس از تحریک اوباش برای حمله به کنگره، از رئیس‌جمهوری آمریکا جدا شدند و نسبت به اقدام اخیر وی اعلام برائت کردند. در این شرایط دموکرات‌ها خواهان برکناری ترامپ شده‌اند. رهبران دموکرات گفته‌اند چنانچه دولت ترامپ به رهبری مایک پنس، علیه رئیس‌جمهوری اعلام بی‌کفایتی و او را برکنار نکند، استیضاح علیه ترامپ را کلید خواهند زد. در این راستا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی درخصوص برکناری رئیس‌جمهور به‌عنوان وضعیت اضطراری شد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پنس، معاون ترامپ خواست با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی دونالد ترامپ را از ریاست‌جمهوری برکنار کند. او همچنین هشدار داد در غیر این صورت دموکرات‌ها راسا وارد عمل خواهند شد و دست به استیضاح ترامپ خواهند زد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ترامپ فردی بسیار خطرناک است که نباید به کار خود ادامه دهد و این یک وضعیت اضطراری درجه یک است.» وی افزود اگر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور با اجرای ماده ۲۵ قانون اساسی موافقت نکند، کنگره مستقیما برای استیضاح ترامپ اقدام می‌کند. پلوسی سخنان روز پنج‌شنبه خود را چنین ادامه داد: «فکر نمی‌کنم طولانی شدن پاسخ از معاون رئیس‌جمهور طول بکشد. یا بله است یا نه.» نانسی پلوسی افزود که هر روز از ۱۳ روز باقی مانده از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ممکن است تبدیل به «نمایشی از وحشت» شود. او همچنین دونالد ترامپ را خطری «مرگبار» برای شهروندان آمریکا و دموکراسی این کشور توصیف کرد.

رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده تاکید کرد که در انتظار تصمیم مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری و دیگر اعضای کابینه دونالد ترامپ برای برکناری او از قدرت است. وی تهدید کرد که در صورت عدم برکناری رئیس‌جمهوری مجلس نمایندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهوری را بار دیگر بررسی و تصویب خواهد کرد. نانسی پلوسی در بخش دیگری از سخنانش حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن را «بزرگ‌ترین هدیه» دونالد ترامپ به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دانست.

در این شرایط کنگره آمریکا در ساعات اولیه بامداد روز پنج‌شنبه پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری روز سوم نوامبر را تایید کرد. نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا پس از وقفه‌ای چند ساعته که به‌دنبال حمله گروهی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایجاد شد نشست خود را از سر گرفتند. همزمان چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا، نیز از مایک پنس معاون رئیس‌جمهور خواست با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ را از سمت خود برکنار کند. شومر در بیانیه‌ای گفت: «آنچه دیروز در کنگره ایالات‌متحده رخ داد یاغی‌گری علیه ایالات‌متحده بود که محرکش رئیس‌جمهوری بود. این رئیس‌جمهوری حتی یک روز دیگر نباید در سمت خود باقی بماند.» شومر و شماری دیگر از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه خواستار برکناری ترامپ، یا از طریق متمم بیست و پنجم قانون اساسی، یا استیضاح او شده‌اند. شومر در ادامه گفت: «سریع‌ترین و موثرترین راه برای برکناری این رئیس‌جمهوری – حتی امروز – این است که معاون رئیس‌جمهوری بی‌درنگ به متمم بیست و پنجم استناد کند. اگر معاون رئیس‌جمهور و کابینه دولت نخواهد به مسوولیتش عمل کند، کنگره باید دوباره تشکیل جلسه بدهد و رئیس‌جمهوری را استیضاح کند.» آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز روز پنج‌شنبه گفت که برکناری ترامپ با استناد به متمم بیست و پنجم اقدامی صحیح برای حفظ دموکراسی کشور است. این در حالی است که دو دستیار مایک پنس به نقل از معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفتند که وی به هیچ وجه در این کار مشارکت نمی‌کند. گزارش شده که دستیاران او نگران هستند اتخاذ این اقدام بی‌سابقه کشور را در مارپیچ نزولی آشوب و اختلاف حزبی بیشتر فرو ببرد و بلندپروازی‌های سیاسی معاون رئیس‌جمهور برای آینده را به خطر بیندازد. خودداری مایک پنس از به کارگیری این متمم می‌تواند کنگره را وادار به شروع کردن فرآیند استیضاح ترامپ کند.

این در شرایطی است که بحث توانایی‌های ترامپ در حالی که ۱۱ روز به پایان دوران دولتش مانده است، با اشغال کاپیتول هیل از سوی طرفداران ترامپ پررنگ‌تر شده است؛ تا جایی که قانون‌گذاران مجبور به تخلیه ساختمان شدند و حتی یک پلیس نیز در این درگیری‌ها کشته شد. البته در پایان این روز ترامپ سکوت خود را شکست و در یک ویدئوی دو و نیم دقیقه‌ای در توییتر حمله را محکوم کرد، در حالی که اوایل همان روز از انجام چنین کاری سر باز زده بود.

 

او در سخنانش وقایع روز پنج‌شنبه را حمله‌ای شنیع خواند که باعث خشمگین شدن او از بی‌قانونی، آشوب و خشونت شده است. ترامپ در این سخنرانی ضبط شده خود که عصر پنج‌شنبه منتشر شد، گفت: «من می‌خواهم ابتدا با اشاره به حمله وحشیانه به پایتخت آمریکا شروع کنم. مانند همه آمریکایی‌ها، من از خشونت، نقض قانون و شورش احساس خشم می‌کنم و بلافاصله گارد ملی و نیروهای امنیتی فدرال را موظف کردم تا ساختمان را ایمن و متجاوزان را اخراج کنند. آمریکا همیشه دولت قانون و نظم بوده و باید همیشه همین‌طور باشد.» او خطاب به هوادارانش گفت هر چند می‌داند که آنها مایوس هستند، اما می‌خواهد آنها بدانند که سفر باورنکردنی ما تازه شروع شده است.

ترامپ در پیام ویدئویی خود تلاش کرد بین خودش و حمله به کنگره فاصله بیندازد و تظاهرکننده‌های خشونت‌طلب را متهم به آلوده ساختن جایگاه دموکراسی آمریکا کرد. او در این بیانیه با این حال به بایدن تبریک نگفت و در حالی که بیانیه خود را از روی تله‌پرامپتر قرائت می‌کرد گفت: این زمان نیازمند التیام و آشتی است. او ادامه داد: «خدمت کردن به‌عنوان رئیس‌جمهور شما افتخار عمر من بوده است.»

ترامپ پنج‌شنبه همچنین گفت در حالی که کمپین‌اش باقدرت چالش‌های حقوقی علیه نتایج انتخابات را پیگیری کرد تنها هدف او اطمینان پیدا کردن از صحت آرا بوده است. ترامپ اظهار کرد: «با انجام این کار من برای دفاع از دموکراسی آمریکا مبارزه کردم. من همچنان معتقدم که ما باید قوانین انتخاباتی خود را به جهت بررسی هویت و صلاحیت همه رای‌دهندگان و اطمینان پیدا کردن از اعتقاد و اطمینان به تمامی انتخابات‌های آینده اصلاح کنیم.» این نشان می‌دهد ترامپ هنوز از ادعاهای خود مبنی بر تقلب در انتخابات دست برنداشته است اما وی در نهایت روز پنج‌شنبه شکست را پذیرفت و گفت که قدرت را در روز بیستم ژانویه بر اساس قانون و به‌طور منظم تحویل خواهد داد.

پت سیپولون، مشاور کاخ سفید روز چهارشنبه نسبت به همین خطرات هشدار داده بود و دستیاران ترامپ هم با نگرانی سعی داشتند رئیس‌جمهور را به‌منظور مداخله و پایان سریع این بحران تشویق کنند اما او این کار را با تاخیر، اکراه و خونسردی انجام داد.

مایکل شروین، دادستان منطقه کلمبیا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما در حال بررسی مجازات همه کسانی هستیم که دخیل در این موضوع بوده‌اند، نه فقط افرادی که وارد صحن کنگره شدند.» در این راستا روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از وزارت دادگستری آمریکا نوشت که احتمال اعلام جرم علیه رئیس‌جمهوری وجود دارد. بر اساس اعلام دادستان ارشد آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور ممکن است بابت تحریک به خشونت در اعتراضات اخیر واشنگتن دی‌سی با طرح اتهام فدرال و پیگرد قانونی مواجه شود.

مایکل شروین، دادستان کل موقت آمریکا گفت، هر کسی که در اغتشاش در ساختمان کنگره نقشی ایفا کرده باشد مشمول طرح اتهام فدرال می‌شود. این در حالی است که ترامپ متهم به تحریک معترضان به حمله به ساختمان کنگره بعد از حضورش در یک تجمع تحت عنوان «آمریکا را نجات دهید»، در همان روز وقوع حمله شده است.

خبرنگاران از شروین پرسیدند: آیا رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است از بابت نقشش در «تحریک» حامیانش برای حمله به ساختمان کنگره با طرح اتهام و پیگرد قضایی مواجه شود؟ او پاسخ داد: «نمی‌خواهم یک حرف را چند بار تکرار کنم. ما در این زمینه رفتار همه نقش‌آفرینان را بررسی می‌کنیم. هر کسی که نقشی داشته و هر موردی که مدارکی از وقوع یک جرم وجود دارد.» او همچنین گفت اتهامات در نظر گرفته شده برای نقش‌آفرین‌ها در اغتشاش شامل دسیسه‌چینی برای فتنه‌انگیزی، اغتشاش‌گری و شورش هستند. دادستان کل موقت آمریکا گفت که پلیس کنگره آمریکا به‌عنوان شاهد مورد بازجویی قرار می‌گیرد و در صورت بروز مدارکی از همدستی آنها در اغتشاش، علیه آنها نیز طرح اتهام خواهد شد. این در شرایطی است که نیویورک تایمز گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با پیش‌بینی مجازات احتمالی پس از پایان دوره کارش در ۲۰ ژانویه، با دستیارانش در مورد امکان عفو خود، گفت‌وگو کرده است. این روزنامه به نقل از دو مسوول آمریکایی مطلع نوشت که ترامپ از روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (سوم نوامبر) در مناسبت‌های مختلف به مشاوران خود گفته که این گزینه را بررسی می‌کند. این روزنامه گزارش داد که ترامپ از مشاوران خود پرسیده باید چه اقداماتی را انجام دهد و چه عواقبی از لحاظ قانونی و سیاسی می‌تواند برای او به همراه داشته باشد. نیویورک تایمز گزارش داد که این اقدام در تاریخ ایالات‌متحده بی‌سابقه است و از این رو نظرات کارشناسان حقوقی در مورد اینکه آیا دستگاه قضایی آمریکا چنین عفو ریاست‌جمهوری را در صورتی که ترامپ مورد مجازات قضایی قرار گیرد تایید می‌کند یا خیر، متناقض است. این گزارش در حالی است که اخیرا صدها تن از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در واشنگتن حین برگزاری جلسه درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حمله کردند. همزمان با این حوادث که جان چهار تن به علاوه یک پلیس را گرفت، کنگره پیروزی بایدن را تایید کرد.

در این راستا روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که افسری به نام برایان سیک‌نیک که با مهاجمان به کاپیتول هیل درگیر شده بود، زخمی شد و روز پنج‌شنبه بعد نیز به‌دلیل شدت جراحات وارده فوت کرد. در بیانیه پلیس واشنگتن آمده است که سیک‌نیک شب پنج‌شنبه ساعت ۹ و نیم فوت کرد. به گفته این بیانیه این افسر از سال ۲۰۰۸ با پلیس واشنگتن همکاری می‌کرده است.

در این بیانیه آمده است که سیک‌نیک در درگیری‌های روز چهارشنبه با شورشی‌ها حضور داشت و همان روز به‌دلیل زخمی شدن به بیمارستان منتقل شد اما یک روز بعد فوت کرد. در بیانیه پلیس در حالی با خانواده این پلیس همدردی شده بود که او در ساعات انتشار بیانیه هنوز توسط دستگاه‌های حیات‌بخش زنده بود. پلیس اما می‌گوید که واحد کارآگاهی قتل‌های ویژه مامور رسیدگی به پرونده قتل سیک‌نیک شده است.

با اعلام خبر مرگ نیروی پلیس واشنگتن، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به فوت سیک‌نیک ابراز همدردی کردند. تیم رایان، نماینده مجلس نمایندگان از اوهایو که دموکرات است در توییتر نوشت که قلب او از شنیدن این خبر شکسته است. او که مسوول بودجه نیروهای پلیس در کاپیتول هیل است، تصریح می‌کند که این فقدان تراژیک یادآوری می‌کند که نیروهای نظم و قانون چگونه هر روز از آنها محافظت می‌کنند.

این گفته‌ها از آن جهت اهمیت دارد که دموکرات‌ها متهم هستند که با نیروهای پلیس و حافظان نظم و قانون رابطه خوبی ندارند و قصد دارند بودجه نیروهای پلیس را کاهش دهند. دست‌کم ترامپ و جمهوری‌خواهان می‌گویند در شورش‌های چند ماه پیش در آمریکا، دموکرات‌ها آنگونه که باید از نیروهای پلیس حمایت نکردند و حامی شورشی‌ها بودند.

حالا با مرگ سیک‌نیک تعداد تلفات اعتراضات اخیر در آمریکا به ۵ نفر می‌رسد. یکی از کسانی که در این درگیری‌ها کشته شد، یکی از طرفداران ترامپ به نام اشلی بابیت بود که با گلوله نیروهای پلیس از پا در آمد. این زن طرفدار ترامپ، یکی از نیروهای هوایی ارتش آمریکا بود که در عکس‌های مختلف با کلاهی که روی آن شعار «آمریکا را مجددا با عظمت کنید» دیده شده است. این شعار انتخاباتی ترامپ برای سال ۲۰۱۶ بوده است. پلیس می‌گوید سه نفر دیگر نیز پس از اینکه با فوریت‌های پزشکی مورد درمان قرار گرفتند به بیمارستان‌ها فرستادند اما آن سه نیز به‌دلیل شدت جراحات وارده فوت کردند.

در گزارش پلیس آمده است در این درگیری‌ها دست‌کم ۵۰ تن از نیروهای پلیس نیز زخمی شده‌اند. این جراحات‌ها عمدتا به‌دلیل برخورد آنها با موانع و پرتاب اشیا به سمت آنها بوده است. برخی از آنها نیز به‌دلیل شکسته شدت شیشه‌ها از سوی شورشی‌ها زخمی شدند؛ چراکه نیروهای پلیس قصد داشتند مانع ورود معترضان به محوطه کنگره شوند.

پلیس کاپیتول هیل در این زمینه می‌گوید دست‌کم ۱۴ نفر را که به نیروهای پلیس حمله کردند، دستگیر کرده است. نیروهای محلی نیز ده‌ها تن از معترضان را دستگیر کرده و دستگاه قضایی این کشور سپرده است. اما حوادث روز پنج‌شنبه به این موارد ختم نشد و نیویورک‌تایمز نوشت: استیون ساند، رئیس پلیس کاپیتول، روز پنج‌شنبه، پس از مواجهه با فشار رهبران کنگره، استعفای خود را تحویل مقامات داده است. همچنین گروهبانان مجلس و سنا نیز استعفا داده‌اند. این در شرایطی است که دومینوی استعفا فقط منحصر به نیروهای پلیس نبوده است و چند نفر از مقامات نیز روز پنج‌شنبه از دولت استعفا دادند.

پس از اینکه طرفداران ترامپ در روز تایید پیروزی بایدن به کنگره ریختند چندین مقام دولتی این کشور از جمله «بتسی دی‌ووس» وزیر آموزش و پرورش این کشور که از حامیان سرسخت ترامپ بود، از سمت خود استعفا داد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز افرادی که از سمت‌های خود استعفا دادند، جزو افراد برجسته کاخ سفید به‌حساب می‌آیند و برخی از آنها حتی کسانی بودند که در این دولت که مشهور به تغییرات مداوم بوده است، از سال ۲۰۱۷، یعنی آغاز به کار دولت ترامپ با وی بوده‌اند، مانند وزیر آموزش و پرورش آمریکا که به رغم مخالفت همسرش با همکاری با دونالد ترامپ، او در کنار رئیس‌جمهور قرار گرفت و تا روز پنج‌شنبه و پیش از استعفا در دولت ترامپ مشغول به کار بود.

از میان ۷ مقامی که تاکنون استعفا داده‌اند به‌غیر از بتسی دی‌ووس، نام ایلین چاو، وزیر حمل و نقل ترامپ نیز دیده می‌شود. بتسی دی‌ووس، وزیر آموزش و پرورش آمریکا در نامه استعفای خود طی روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ را از بابت دامن زدن به تنش‌ها طی حمله خشونت آمیز روز چهارشنبه به کنگره به‌عنوان جایگاه دموکراسی کشور مقصر دانست. او اظهار کرد: «هیچ تردید و اشتباهی درخصوص تاثیر لفاظی‌‌های شما (ترامپ) بر وضعیت وجود ندارد و این برای من یک نقطه عطف است.»

اوایل روز پنج‌شنبه ایلین چاو، وزیر حمل و نقل آمریکا هم از سمتش استعفا کرد. چاو اما در نامه خداحافظی‌اش از قانونگذاران خواست سیاست‌های مورد حمایت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب را رد کنند و از سیاست‌های دولت ترامپ که بایدن وعده از بین بردنشان را داده حمایت کنند. ایلین چاو، وزیر حمل و نقل، همسر میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا است. او در دولت جورج بوش پسر به مدت هشت سال وزیر کار بود. همچنین استیون ساند، رئیس پلیس کنگره آمریکا نیز که استعفایش را اعلام کرده، گفته است که این استعفا از ۱۶ ژانویه عملی می‌شود. استیون ساند روز پنج‌شنبه گفت که این واحد پلیس برای مواجهه با یک تظاهرات بر مبنای آزادی بیان برنامه‌ریزی کرده و انتظار حمله خشونت آمیز به کنگره را نداشت. او گفت این اتفاقات در تمام طول ۳۰ سال تجربه کاری او به‌عنوان پلیس بی‌سابقه بوده‌اند. او بعد از آن استعفا داد که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پی حمله روز چهارشنبه به کنگره آمریکا خواستار استعفای او شد. همچنین پلوسی اعلام کرده بود که پل ایروینگ، مسوول امنیت مجلس نمایندگان آمریکا هم استعفا کرده است. او کسی بود که مستقیما به پلوسی گزارش می‌کرد، در حالی که ساند هم به مجلس نمایندگان و هم سنا پاسخگو است. از سوی دیگر مایکل استنگر، مسوول امنیت مجلس سنا نیز از سمتش استعفا کرده و میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا گفت که استعفای او را قبول کرده است. همچنین گفته می‌شود که چهار مشاور ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید هم استعفا کرده‌اند.

این منابع گفته‌اند که این مشاوران استعفا کرده عبارتند از «ارین واش، مدیر اشد امور آفریقا، مارک وندراف، مدیر ارشد سیاست دفاعی، آنتونی روجیره، مدیر ارشد سلاح‌های کشتار جمعی و راب گرینوی، مدیر ارشد امور خاور میانه و شمال آفریقا.»

مایک مولوینی، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید نیز اعلام کرده است که در اعتراض به حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن از مقام خود به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در ایرلند شمالی استعفا می‌دهد. متیو پوتینجر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده نیز روز پنج‌شنبه از مقامش کناره‌گیری کرد. استفانی گریشام، رئیس کارکنان دفتر ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه پس از اشغال ساختمان کنگره از سوی هواداران دونالد ترامپ از مقام خود استعفا داد. دکتر «مک کانس کاتز» مسوول تیم سلامت روانی ترامپ نیز کناره‌گیری خود را اعلام کرده است. از سوی دیگر، هواپیمایی فدرال آمریکا اعلام کرد ۵ نفر از اعضای منصوب ترامپ در این نهاد در پی یورش روز چهارشنبه به ساختمان کنگره آمریکا استعفا خواهند کرد. این نهاد آمریکایی افزود این استعفاها از روز دوشنبه اجرایی خواهند شد.

چه کسانی به کنگره حمله کردند؟

 

عمده کسانی که در آشوب‌های روز پنج‌شنبه حضور داشتند، افراد ناسیونالیست و نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه هستند که حامی دیدگاه‌های تاریک و شیطان‌پرستانه هستند. باقی افراد اما ناشناس بودند و در میان این افراد کسانی از ایندیانا و کارولینای جنوبی نیز دیده می‌شد که برای حضور در این اعتراضات زحمت سفر به واشنگتن را به جان خریده بودند. یکی از این افراد، قانون‌گذاری از وست‌ ویرجینا بود که در ماه نوامبر برای این پست انتخاب شده است. این طیف‌های متفاوت روز چهارشنبه کنار هم گرد آمدند و متحدانه از موانع عبور کردند تا خود را به صحن کنگره برسانند و ساعاتی نفس‌گیر را برای مظهر دموکراسی آمریکا رقم بزنند.

یک کارگر ساختمانی از ایندیانا پولیس که ۴۰ ساله است و خود را آرون معرفی می‌کند، می‌گوید: «ما می‌خواستیم به این سیاستمداران نشان دهیم که رئیس و مسوول ما هستیم، نه آنها.» او از دادن نام خانوادگی خود امتناع ورزید و گفت: «من آنقدر احمق نیستم.» او سپس تصریح کرد که آنها بسیار قوی شده‌اند.

حضور طرفداران ترامپ در کنگره به گفته برخی ناظران نشان از دو دستگی جامعه آمریکایی است و روزهای سختی برای ریاست‌جمهوری بایدن می‌توان متصور شد. بایدن میراث‌خوار جامعه دو پاره آمریکا است که در دوران ترامپ شدیدتر شد. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود می‌نویسد: در ماجرای روز چهارشنبه عده‌ای از هواداران آشفته ترامپ، جمعیتی که عمدتا سفیدپوست هستند حضور داشتند؛ کسانی که پرچم‌های کنفدراسیون (نماد طرفداری از برده‌داری در آمریکا) را با خود حمل می‌کردند و در این میان می‌توان به افراد «QAnon» اشاره کرد که جزو تئوری‌پردازان توطئه و آخرت‌گرایان هستند و ترامپ را ناجی آمریکا از دست سیاستمداران می‌دانند.هر چند عمده افرادی که در این درگیری‌ها حضور داشتند، مرد بودند اما زنان حامی ترامپ نیز خود را به کنگره رسانده بودند و معروف‌ترین آنها نیز اشلی بود که با گلوله پلیس کشته شد.

کسانی که به پایتخت حمله کردند فقط یک برش کوچک از هزاران طرفدار ترامپ هستند که روز چهارشنبه در اعتراض به صدور گواهینامه پیروزی جو بایدن در ماه نوامبر خود را به پایتخت آمریکا رسانده بودند. آنها که از پیروزی بایدن به‌شدت عصبانی بودند با سخنان ترامپ تهییج شدند تا در کنگره حضور پیدا کنند و مانع اعلام پیروزی بایدن بر ترامپ شوند.

آرون که از ایندیانا پولیس به واشنگتن آمده است، می‌گوید: «ما می‌خواستیم با نانسی پلوسی صحبت کنیم. بعد که وارد شدند، تصمیم گرفتند چاک شومر را پیدا کنند و با هر دو صحبت کنند. هر دو دموکرات هستند. ما می‌خواستیم چند کلامی با آنها حرف بزنیم. شومر شاید یکی از آلوده‌ترین سیاستمداران آمریکا باشد. از او حرفی زیاد در میان نیست اما او لجن است و شما می‌توانید این را به‌وضوح ببینید.»

افراد گروه « QAnon» کسانی هستند که سیاستمداران آمریکا را فاسد می‌دانند و معتقدند ترامپ برای مبارزه با این نوع سیاستمداران پا به میدان گذاشته است. به همین منظور مهم‌ترین مساله از دید این افراد حضور سیاستمداران فاسد در همین کنگره بوده است. در این راستا مردی که کت زیپ‌دار پوشیده بود، در حالی که دست‌هایش را بالا گرفته بود، بلند فریاد می‌زد: «ما رای‌گیری را متوقف کردیم. ما قاتل رسانه‌ها هستیم.»

بسیاری از معترضان گفتند که وارد صحن نشدند اما با کسانی که وارد شدند، هم‌عقیده هستند. برایان شاتلبون، ۴۰ ساله و راننده کامیون‌های حمل قیر از شهر کوچک شبیوگان از ویسکانسین که در این اعتراضات حضور پیدا کرده است، می‌گوید: «افراد زیادی بودند که در مورد این روز صحبت می‌کردند.» او می‌گوید: «درخت آزادی باید هر از گاهی با خون میهن‌پرستان تازه شود.» او در پایان می‌گوید: «فکر نمی‌کنم دیگر همه‌چیز مثل سابق شود.»

نظرسنجی موسسه یوگاو نشان می‌دهد که همچنان شکاف‌ها و گسل‌های حزبی پس از تراژدی حمله به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه ادامه دارد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۲ درصد جمهوری‌خواهان بایدن را مقصر حمله به کنگره می‌دانند. در عین‌حال نیمی از جمهوری‌خواهان معتقدند که حمله‌کنندگان به کنگره معترض بوده‌‌اند و حدود ۳۰ درصد نیز آنها را میهن‌پرست می‌دانند. این در حالی‌است که ۷۴ درصد دموکرات‌ها حمله‌کنندگان را افراط گرا و همینطور ۷۸ درصد دیگر تروریست‌های داخلی می‌دانند.