غفلت یک‌ساله پلیس تنسی

در گزارش پلیس و همچنین اظهارات بعدی برخی مقام‌ها به این نکته نیز اشاره شده که این زن در تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ با ماموران در خانه‌اش ملاقات داشته و بعد از انجام این ملاقات، ماموران به خانه نامزدش وارنر می‌روند. نیویورک تایمز در همین راستا به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد افسران بعد از رسیدن به خانه فرد مظنون به بمب‌گذاری، در ابتدا چند بار در زدند، اما پاسخی دریافت نکردند. در این میان دون آرون، سخنگوی اداره پلیس با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرده است پلیس در آن مقطع زمانی هیچ مدرکی برای اثبات جرم در دست نداشت و نمی‌توانست بدون مجوز وارد خانه این فرد شود. در همین بیانیه آمده است وکیل وارنر که البته همزمان وکیل نامزدش هم بود، به ماموران اجازه بازرسی از آر وی را نداد. آر وی که اخیرا منفجر شد و سه زخمی بر جای گذاشت و خطوط ارتباطی را برای مدتی مختل کرد، در پشت حصارهای پارک مستقر بوده است، به نوشته ماموران در اطراف خانه فرد مظنون چند دوربین امنیتی و سیم‌های متصل به علامت هشدار نزدیکی در ورودی مشاهده شده است. در حالی که اداره پلیس می‌گوید گزارش مربوط به تماس تلفنی نامزد متهم به بمب‌گذاری بعد از آنکه در اختیار مقام‌های مافوق در اداره قرار گرفته به اف‌بی‌آی برای بررسی‌های امنیتی بیشتر ارسال شده است، با این حال اف‌بی‌آی روز سه‌شنبه اعلام کرد نه در این نهاد و نه در وزارت دفاع (پنتاگون) در ارتباط با وارنر گزارشی ثبت نشده است. باب مندز، یکی از اعضای شورای شهر سه‌شنبه شب ضمن انتقاد از عملکرد پلیس در این باره اعلام کرد که مقام‌های پلیس باید زودتر از اینها شرح آن واقعه را فاش می‌کردند. او در ادامه گفت زمانی که یکی از ماموران پلیس فردی را می‌کشد در کمتر از چند ساعت عکس‌هایی از هر نوعی سلاح یا سلاح‌هایی که در نزدیکی مقتول قرار داشته توزیع می‌شود، اما گزارشی با این میزان اهمیت مسکوت می‌ماند. مندز در ادامه گفت «سکوت پلیس در این ۵ روز بسیار ناامیدکننده است.» در جریان کنفرانس خبری پیش از این افشاگری، مقام‌های اجرایی گفته بودند با بررسی‌های انجام شده، وارنر، متهم به انجام عملیات انتحاری اخیر، صرفا یک مورد خلاف را در کارنامه‌اش ثبت کرده و آن مصرف ماری جوانا در سال ۱۹۷۸ بود، یعنی زمانی که وارنر ۲۱ سال داشت. دیوید بی راوش، مدیر بخش تحقیقات تنسی در ارتباط با این فرد گفته است «او در رادار (میدان تحقیق و بررسی) ما نبود، او کسی نبود که در دیگران علاقه‌ای را برای حضور یا معرفی‌اش به دفتر ایجاد کند، از همین رو ما تا پیش از وقوع این حادثه با او آشنایی نداشتیم.»

براساس داده‌های به دست آمده وارنر ۶۳ ساله، یکی از متخصصان در حوزه اطلاعات بود و در چند جای مختلف فعالیت داشت. یکی از کسانی که پیش از این، خدماتی از وارنر دریافت کرده درباره‌اش می‌گوید «وارنر اخیرا ایمیلی را ارسال کرد و گفت بازنشسته می‌شوم.» مقام‌های اجرایی نیز می‌گویند او خانه‌اش را واگذار کرده بود و ماشینش را به فردی که مدعی بود سرطان دارد، بخشید. به گفته مقام‌های پلیس در ساعت ۲۲/ ۱ بامداد نخستین روز کریسمس، وارنر اتومبیل سفری( آر وی)اش را که پر از مواد منفجره بود در خیابان دوم مرکز شهر نشویل مستقر کرد. افسران پلیسی که حوالی صبح برای مقابله با هرگونه تیراندازی احتمالی به این منطقه اعزام شده بودند ناگهان متوجه آر وی شدند که پیامی هشدارآمیز از داخل آن به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه این ماشین مملو از مواد منفجره است و منطقه باید تخلیه شود. در نهایت آر وی منفجر شد. هرچند کسی در این حادثه جانش را از دست نداد با این حال گفته می‌شود خسارت‌های حاصل از آن بسیار زیاد بود تا جایی که داده‌ها نشان می‌دهد به واسطه این انفجار چند بلوک در مرکز شهر ریزش کردند، همچنین یک ساختمان فرو ریخته و ساختمان‌های دیگر که در همان اطراف قرار داشتند آسیب دیدند، از طرف دیگر جاری شدن آبی که به واسطه ترکیدن لوله‌ها بر اثر حادثه سرازیر شده بود نیز خدمات ارتباطی شرکت ای‌تی‌اند‌تی را از کار انداخت؛ مساله‌ای که موجب شد تا برخی مراکز خدماتی چون بیمارستان‌ها، مشاغل و ساکنان آن منطقه امکانات ارتباطی‌شان را از دست بدهند. مقام‌های پلیس می‌گویند به غیر از وارنر که در اتومبیل بوده، کسی در جریان این بمب‌گذاری جانش را از دست نداده است. ماموران بعد از شناسایی شماره و پلاک آر وی منفجر شده، بلافاصله مالک آن یعنی وارنر را شناسایی کرده و حتی به خانه‌اش رفتند و آنجا را به دقت مورد بررسی قرار دادند. کارشناسانی که در این مدت در حال بررسی این حادثه و پس‌لرزه‌هایش بودند می‌گویند این حادثه زیرساخت‌های ارتباطی را هدف قرار داده بود از همین رو در نزدیکی مرکزی چون ‌ای‌تی‌اند‌تی منفجر شد؛ چرا‌که بسیاری از خطوط ارتباطی به‌خصوص خط ارتباطی خدماتی ۹۱۱ در کنترل این مرکز قرار داشت. با انفجاری که رخ داد، خطوط ارتباطی آن هم در شرایطی که کشور درگیر ویروس مرگباری چون کرونا است، بیمارستان‌ها و ماشین‌های امدادی را که برای رساندن خود به بیماران نیازمند این خطوط هستند، برای ساعت‌ها منفعل نگاه داشت. ‌ای‌تی‌اند‌تی بعد از وقوع این انفجار در روز جمعه در رقابتی سخت تا یکشنبه تمام تلاشش را کرد تا خدمات خود را دوباره احیا کند. با این حال این مساله برای کارشناسان و مقام‌های اجرایی هشداری است که تا پیش از وقوع چنین حادثه‌ای در ارتباط با اتصالات و خدمات ارتباطی فکری جدی کنند.یکی از ناظران در این باره به نیویورک تایمز گفت این حادثه نشان داد که خطوط ارتباطی و خدماتی‌مان تا چه اندازه آسیب‌پذیر است و به‌راحتی می‌تواند هدف قرار بگیرد. تا به امروز مشخص نشده است که آنتونی وارنر که گفته می‌شود عامل حمله انتحاری اخیر است با چه انگیزه‌ای آر وی را منفجر کرد. همچنین این سوال مطرح است که آیا او عامدانه ماشین را در این مکان قرار داده و چرا؟ تنها ارتباط او و شرکت ‌ای‌تی‌اند‌تی آن بوده که پدرش زمانی در ساف بل کار می‌کرد؛ شرکتی که امروز موسوم به ‌ای‌تی‌اند‌تی است.

دیوید راش، مدیر بخش تحقیقات تنسی در برنامه ان‌بی‌سی گفت «شواهد نشان می‌دهد هدف وارنر کشتن کسی نبود او به‌دنبال تخریب بوده و بس.» راش درست می‌گوید؛ چرا‌که به غیر از سه زخمی، آسیبی به فردی وارد نشده و تنها کشته این تراژدی خودش بود.