انتخاب او برای خدمت در یک سمت مربوط به امور داخلی با توجه به اعتبار گسترده او در حوزه سیاست خارجی تا حدی غیرمنتظره است. کارزار بایدن مدتی است به دنبال سمت عالی‌رتبه دولتی برای رایس است؛ اما به نوشته پولیتیکو، اکنون با توجه به تجربه کاری او در زمینه سیاست خارجی، انتصاب او برای مقامی در سیاست داخلی آمریکا تعجب‌آور است. کمپین بایدن در بیانیه‌ای به منظور اعلام انتخاب او گفت، رایس تمام و کمال دولت را می‌شناسد. در این بیانیه تصریح شد: رایس جزو ارشدترین و با تجربه‌ترین رهبران دولتی در کشور ما با مهارت‌های در اختیار گرفتن قدرت دولت فدرال برای خدمت به مردم آمریکا است. بایدن همچنین تمایلش برای معرفی دنیس مک دونو، رئیس دفتر سابق اوباما و معاون مشاور امنیت ملی سابق برای رهبری امور کهنه سربازان و همچنین بازگرداندن تام ویلساک، وزیر کشاورزی سابق دولت اوباما، به این وزارتخانه را اعلام کرد.

یکی از اعضای کارزار بایدن که خواسته است نامش فاش نشود، در پاسخ به انتخاب سوزان رایس که تجربه بالایی در حوزه مسائل داخلی ندارد، می‌گوید که بایدن و هریس این موضوع را قبول ندارند و بر این باورند قلمروی سیاست داخلی و خارجی یکی است و تجربه در یکی، منجر به داشتن تبحر در دیگری می‌شود. این منبع گفت: بایدن احساس می‌کند که با توجه به شناخت رایس از آژانس‌ها و نهادهای سراسر کشور می‌تواند روی او برای بازسازی اقتصادی ناشی از ویرانی‌های ویروس کرونا حساب باز کند.

یکی از دلایلی که گفته می‌شود سوزان رایس برای این پست انتخاب شده، این است که وی نیازی برای تاییدیه از سوی سنا ندارد. در غیر این صورت بایدن او را برای پست وزارت خارجه دولتش در نظر گرفته بود. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ترس از این داشت با معرفی وی به‌عنوان وزیر خارجه، جمهوری‌خواهان در کنگره با انتخاب او مخالفت کنند؛ چرا که وی را مهمترین دلیل حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی در سال ۲۰۱۲ می‌دانند. به موجب آن حمله سفیر آمریکا در آن کشور بحران زده کشته شد. به همین منظور بایدن، آنتونی بلینکن را برای پست وزارت خارجه در نظر گرفت. او برای مدت‌های مدیدی نقش مشاور را برای بایدن ایفا می‌کرد و در نهایت پاداش خود را با در اختیار گرفتن این پست، دریافت کرد.  منابع خبری می‌گویند بایدن دوست دارد برای دولت خود از چهره‌های آشنا استفاده کند. انتخاب اعضای دولت باراک اوباما نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. بایدن در نظر دارد در دله ور آخرین انتخاب‌های خود را معرفی کند تا بازی حدس و گمان برای دولت آینده وی پایان بپذیرد. شان ساوت، سخنگوی کارزار انتقالی بایدن در سخنانی درباره ملاک انتخاب افراد دولت بایدن گفت: « داشتن آینده نگری و کسانی که از آزمایش‌های بحران‌های مختلف سربلند بیرون آمده‌اند و دارای تجربه هستند... از روز اول به حکمرانی خوب به دولت بایدن کمک کنند.» در این راستا انتخاب تای ۴۵ ساله، یک آمریکایی-چینی که به‌عنوان وکیل ارشد تجارت فعالیت می‌کند، می‌تواند مصداق بارز قول بایدن برای استفاده از همه نژادها در دولتش باشد. او  اولین زن رنگین پوست در سمت «نماینده تجارت» است که در آمریکا مشغول به کار می‌شود.