اداره خدمات عمومی ایالات‌متحده، روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ آماده است تا فرآیند انتقال قدرت را به‌طور رسمی آغاز کند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که به این نامه دست یافته در گزارش خود عنوان کرد که نامه مورداشاره اولین قدم دولت ایالات‌متحده برای اقرار به شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است. امیلی مورفی، رئیس اداره خدمات عمومی آمریکا تاکید داشته که کاخ سفید هیچ فشاری به او برای تاخیر در روند انتقال رسمی قدرت نیاورده و او بر اساس ترس یا جانبداری از کسی تصمیم‌گیری نمی‌کند. امیلی مورفی در نامه خود نوشته که او صرفا به‌طور مستقل و بر اساس شواهد موجود و قوانین تصمیم‌گیری کرده است.

ساعتی پس از انتشار این نامه، دونالد ترامپ نیز در توییتی آن را تایید کرد و گفت که از امیلی مورفی به خاطر «تصمیم محکم و وفاداری‌اش به کشور» آمریکا تشکر می‌کند و او به خاطر رعایت مصالح ملی به امیلی مورفی پیشنهاد می‌دهد که طبق آیین‌نامه‌ها عمل کند.  ترامپ در ادامه مدعی شد که مورفی این مدت به خاطر عدم‌شروع روند انتقال قدرت مورد آزار و اذیت قرار گرفته و خود و خانواده‌اش تهدید شده‌اند، در حالی که او نمی‌خواهد شاهد چنین شرایطی برای امیلی مورفی، خانواده وی و کارکنان اداره خدمات عمومی باشد. دونالد ترامپ در نهایت تاکید کرده که به‌رغم این نامه، شکایت انتخاباتی او همچنان مفتوح است و او با قدرت به این راه ادامه خواهد داد. ترامپ تاکنون پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نشناخته و بدون ارائه شواهد و مستندات، رقیب خود را به تقلب و دستکاری در آرا متهم کرده است. در این میان عدم‌آغاز روند انتقال قدرت، انتقاد شدید دموکرات‌ها و جو بایدن را به دنبال داشته است که به‌ویژه تاکید دارند این مساله بر مبارزه دولت آینده آمریکا با بحران کرونا تاثیر منفی خواهد داشت.  در این شرایط ۱۰۰ جمهوری‌خواه برجسته نیز از ترامپ خواستند تا به شکست در انتخابات اذعان کند. این بیانیه از جمله به امضای تام ریج وزیر امنیت داخلی دوران ریاست جمهوری جورج بوش، مایکل هیدن مدیر سابق سیا و جان دی نگروپونته رسیده است که سابقا به‌عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا خدمت می‌کرد. در این پیام از رهبران جمهوری‌خواه به‌ویژه در کنگره خواسته شده تا آشکارا از دونالد ترامپ بخواهند حمله ضددموکراتیک به انسجام انتخابات ریاست‌جمهوری را متوقف کند. امضاکنندگان این بیانیه از رهبران جمهوری‌خواه خواسته‌اند تا قویا با تلاش‌های خطرناک و فراقانونی برای ترساندن مقام‌های انتخاباتی ایالتی و تحریف مسیر کالج الکترال مقابله کنند.  با این حال ترامپ روز دوشنبه پس از اینکه میشیگان را به‌طور رسمی از دست داد، در واقع ناامید شد و اجازه دسترسی بایدن به منابع را داد. افزون بر این دیوان عالی پنسیلوانیا به‌طور رسمی شکایت تیم حقوقی ترامپ را رد کرد. تیم ترامپ مدعی بود که بیش از ۸هزار رای در این ایالت فاقد امضا بوده یا تاریخ ارسال رای‌ها نامنظم بوده است. در میشیگان نیز دو دموکرات و دو جمهوری‌خواه رای دادند که دو دموکرات و یک جمهوری‌خواه رای مثبت به پیروزی بایدن دادند و یک نفر نیز غایب بود. همین امر پیروزی بایدن را در این ایالت رسمیت بخشید. پیش‌تر جمهوری‌خواهان، تجار و برخی مقامات ابراز نگرانی کرده بودند که عدم‌انتقال به‌موقع قدرت موجب به خطر افتادن امنیت ملی می‌شود.

به همین مناسبت یوحنا آبراهام، یکی از مدیران اجرایی تیم انتقالی بایدن در اظهاراتی بیان کرد که اقدام مورفی برای مواجه شدن با چالش‌هایی که ملت با آن روبه‌رو بوده، لازم است. او افزود به زودی تیم بایدن با مقامات دولت ترامپ جلسات هماهنگی برگزار خواهند کرد و مهم‌ترین بخش این دیدارها بررسی نحوه عمل دولت ترامپ در واکنش به بیماری پاندمی خواهد بود.

ترامپ بسیار تقلا کرد که این انتقال قدرت فعلا صورت نگیرد اما افرادی در کاخ سفید از جمله مارک میدوز رئیس کارکنان کاخ سفید و پت سیپولون مشاور حقوقی کاخ سفید وی را متقاعد کردند که روند انتقال قدرت را آغاز کند. البته این پذیرش به معنان تلقی وی از کنار رفتن از قدرت به این آسانی نیست. برخی از منابع آگاه می‌گویند که جولیانی به وی گفته است که هنوز برخی راه‌های حقوقی برای عوض کردن نتیجه مانده است. این منابع می‌گویند شرایط فعلی درست مانند لحن وی در توییت‌اش است: اجازه انتقال قدرت را داده اما شکست را نپذیرفته است.