«مارک لاندر» و «استفن کاستل» در گزارش ۳۱ اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند: جانسون این اقدامات را به‌عنوان بخشی از محدودیت‌های جدید ارائه کرد که شامل تمام انگلیس می‌شود. اما این اقدامات که از روز پنج‌شنبه به اجرا در می‌آید و تا ۲ دسامبر به طول خواهد انجامید باعث قرنطینه کل کشور خواهد شد؛ چیزی که جانسون به این دلیل هفته‌ها در برابر آن مقاومت می‌کرد که می‌گفت صدمات زیادی به اقتصاد وارد می‌آورد. در نهایت، جانسون تسلیم شد و برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر، چاره را در قرنطینه سراسری دوباره دید.

«لاندر- کاستل» در گزارش خود همچنین افزودند: جانسون در یک کنفرانس خبری عجولانه در خیابان شماره ۱۰ داونینگ استریت گفت:«باید در برابر طبیعت فروتن باشیم. در این کشور، متاسفانه همچون بخش زیادی از اروپا، این ویروس سریع‌تر از بدترین سناریوهای معقول مشاوران علمی‌مان شیوع یافته و به پیش می‌رود.» این اقدامات در یک جلسه کاری پرتنش در هیات دولت بریتانیا مطرح شد و باعث می‌شود که بریتانیا در همراهی و همگامی با فرانسه، آلمان، بلژیک و ایرلند گام بردارد؛ تمام این کشورها تعطیلی‌های گسترده‌ای را در بخش زیادی از کشور خود در روزهای اخیر اعمال کرده‌اند، آن هم زمانی که این بیماری به شدت در حال شیوع است و موج جدیدی از آن آغاز شده است. همچون ماه مارس، زمانی که این ویروس برای اولین بار اروپا را فراگرفت، انگلستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی واکنش ملایمی نشان داد. منتقدان می‌گویند، این سوء ظن موجب تعمیق بدبختی برای بریتانیا شد؛ کشوری که متحمل یکی از بالاترین تلفات در اروپا شده و سنگین‌ترین ضربه اقتصادی از سوی کرونا را دریافت کرده است.

زمانی که موج دوم کرونا از ماه گذشته در این کشور شیوع یافت، جانسون میان دو جناح از حزب محافظه کار گیر افتاد: جناحی که استدلال می‌کرد قرنطینه موجب ویرانی اقتصاد کشور خواهد شد و جناحی که متشکل از مشاوران علمی جانسون بود و استدلال می‌کردند که قرنطینه غیرقابل اجتناب است و دلیل آن هم شیوع گسترده کروناست. دانشمندان و مشاوران علمی جانسون می‌گویند اگر بر اساس مسیر فعلی پیش برویم، در هفته اول دسامبر بیمارستان‌ها دیگر ظرفیت پذیرش بیمار نخواهند داشت. این شامل بیمارستان‌های صحرایی بزرگی می‌شود که دولت بریتانیا ساخته است. به تعبیر دانشمندان و مشاوران علمی جانسون، اگر مسیر فعلی ادامه یابد، بیمارستان‌های صحرایی که تا ماه گذشته تقریبا بلااستفاده بودند، مملو از بیمار خواهند شد. جانسون قصد داشت اقدامات جدید خود را دوشنبه آینده به اجرا بگذارد اما گزارش‌های مربوط به مشورت‌ها و بحث‌های کابینه که عصر جمعه به بیرون درز کرد، نشان داد که نخست‌وزیر مجبور به پیشبرد زودهنگام برنامه‌های خود و پذیرش سخن جناح مشاوران شده است.

«دوی سریدار»، رئیس برنامه جهانی بهداشت جهانی در دانشگاه ادینبورگ، گفت: «آنها هیچ انتخاب یا هیچ گزینه‌ای ندارند. امروز بهتر از فرداست و دیروز هم بهتر از امروز بود». دولت اعلام کرد که این اقدامات چهارشنبه آینده در پارلمان به رای گذاشته خواهد شد و نشانه‌هایی وجود دارد دال بر اینکه برخی از محافظه‌کاران می‌کوشند تا جلوی آن را بگیرند. اما با ۸۰ کرسی در پارلمان و حمایت حزب مخالف کارگر، شانس اندکی وجود دارد که این اقدامات پذیرفته یا تایید نشود.

جانسون برای جلوگیری از تاثیرات سوء مربوط به قرنطینه، اعلام کرد که دولت او تا ماه دسامبر برنامه پرداخت یارانه را برای افرادی تمدید خواهد کرد که شغلشان با این اقدامات در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. بر اساس این برنامه‌ها، مردم باید در خانه بمانند تا زمانی که محل کارشان مانند کارخانه‌ها یا مراکز ساختمانی به آنها نیاز داشته باشند. آنها فقط مجاز خواهند بود به مدرسه یا دانشگاه بروند و خانه را برای برخی اقدامات معدود ترک کنند مثل خرید غذا یا دریافت اقدامات دارویی. اما مغازه‌های غیرضروری تعطیل می‌شوند، مردم از مسافرت منع می‌شوند جز در موارد مربوط به تجارت، رستوران‌ها و کافه‌ها هم فقط مجاز به ارائه خدمات «بیرون بر» هستند. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هم پیش‌تر محدودیت‌های مشابهی وضع کرده‌اند.

تا پیش از این، رویکرد نخست‌وزیر همانا تعطیلی هدفمند برخی نقاط بحرانی مانند شهرهای لیورپول و منچستر بود در حالی که به مناطق کمتر متاثر از کرونا یا کمتر آسیب دیده اجازه داده شده بود تا کم و بیش به زندگی نرمال بازگردند. جانسون این استراتژی را «علاج واقعه قبل از وقوع» نامیده بود هرچند این باعث تسکین یا جلب نظر مقام‌ها در این شهرهای به شدت آسیب دیده نشد؛ شهرهایی که رهبرانش به شدت گلایه‌مند بودند که دولت پیام‌های ضد و نقیضی می‌فرستد و رفتار عادلانه‌ای با آنها ندارد. اما آمارهای اخیر نشان می‌دهد که این رویکرد دیگر کافی نیست. هیات مشاوره علمی دولت معروف به SAGE، در گزارشی به تاریخ ۱۴ اکتبر برآورد کرد که روزانه بین ۴۳ تا ۷۵ هزار ابتلای جدید در انگلیس وجود دارد؛ این میزان بالاتر از بدترین سناریوها است که فقط چند هفته قبل از آن محاسبه شده بود. ویروس به فراتر از نقاط بحرانی اولیه در شمال انگلیس گسترش یافته است.

این هیات همچنین گفت: پذیرش در بیمارستان‌ها نیز از بدترین سناریو پیشی گرفته است و این چشم انداز را مطرح کرده که ظرف چند هفته سرویس بهداشت ملی نمی‌تواند با هجوم بیماران مقابله کند. این می‌تواند شمار تلفات را به فراتر از ۸۵ هزار نفر برساند؛ رقمی که طبق برآورد دانشمندان در زمستان سال جاری می‌تواند فراتر هم برود. روز شنبه ۱۰ آبان ماه، گزارش شد که بریتانیا ۲۱ هزار و ۹۱۵ ابتلای جدید را ثبت کرد و موجب شد رقم مبتلایانی که تست کرونای آنها مثبت بوده از یک میلیون نفر فراتر برود. رقمی حدود ۱۴۴۴ بیمار هم در بیمارستان بستری شدند که حال هزار نفر از آنها وخیم گزارش شده است، در حالی که ۳۲۶ نفر هم فقط روز شنبه جان خود را تسلیم کرونا کردند. به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، کل تلفات انگلیس از کرونا ۵۸ هزار و ۹۲۵ مورد بوده است که یکی از بالاترین نرخ‌های تلفات در اروپاست.

هفته‌هاست نحوه مقابله با کرونا کل فضای سیاست را به خود مشغول کرده است. رهبر حزب کارگر (کی‌یر استارمر) در نیمه اکتبر از جانسون خواست تا قرنطینه دو هفته‌ای اعلام کند که به گفته دانشمندان می‌تواند «قطع‌کننده مدار» زنجیره انتقال باشد. استارمر به گزارش SAGE اشاره کرد که هشدار می‌داد بریتانیا با «یک اپیدمی بسیار بزرگ و عواقب فاجعه‌بار روبه‌رو است». جانسون در آن زمان استارمر را متهم کرد که عواقب اقتصادی ناشی از قرنطینه را در نظر نمی‌گیرد. همین مساله باعث شد که وزرای بانفوذ کابینه مانند وزیر دارایی (ریشی سوناک) زنگ هشدار را به صدا در آورند. تحلیلگران می‌گویند وضع قرنطینه جدید می‌تواند موجب وارد آوردن ضرباتی به اعتبار جانسون در کابینه اش شود زیرا چنین به نظر می‌رسد که او می‌خواهد ساز مخالف بزند و با اپوزیسیون از در مخالفت درآید در حالی که همزمان با فشار از جانب همین اپوزیسیون روبه‌روست. قرنطینه اقتصاد در ماه نوامبر راهی است برای آزادی در کریسمس. به این معنا که با قطع زنجیره، دولت می‌تواند در ماه دسامبر از میزان قرنطینه کاسته و به خانواده‌ها و دوستان اجازه دهد تا مراسم کریسمس را در کنار هم برگزار کنند.