احتمال چرخش آرای زنان حومه‌نشین

در سال ۲۰۱۶ دو سورپرایز اتفاق افتاد: فیلم هالیوودی ترامپ که در هفتم اکتبر لو رفت و داستان ایمیل‌های هیلاری کلینتون در ۲۸ اکتبر. اما به نظر می‌رسد سورپرایز اکتبر در سال ۲۰۲۰ یک ماه زودتر از موعد سر و کله‌اش پیدا شده است: «مرگ نابهنگام روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی کشور آمریکا و آغاز جنگ و جدل برای پر کردن کرسی خالی او.» البته همگان می‌خواهند بدانند که این چه تاثیری بر انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات کنگره در ماه نوامبر خواهد داشت، اما پاسخ این است: کسی دقیقا نمی‌داند.

برای درک صحیح چگونگی نمایش همه اینها، سر و صدای سیاستمداران را قطع و به صحبت‌های رای‌دهندگان دقت کنید و واکنش‌های آنها را در هفته‌های آینده نسبت به انتخاب مجدد ترامپ و نبرد نامزدی دیگر را از نزدیک بررسی کنید. در ایام منتهی به این روز حساس، اشاره کمی نسبت به اینکه مرگ قاضی دیوان عالی آمریکا چه تاثیری در انتخابات خواهد داشت، شده است. نظرسنجی فاکس‌نیوز که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که رای‌دهندگان به جو بایدن نسبت به ترامپ اعتماد بیشتری دارند و نسبت آنها ۵۲ به ۴۵ درصد است و آنها گفتند که بایدن در موضوع انتخاب نامزدها در دیوان عالی کشور بهتر کار خواهد کرد.

نیویورک‌تایمز هفته پیش از رای‌دهندگان سه ایالت موسوم به میدان نبرد که هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند، پرسید که برای انتخاب قاضی جایگزین به بایدن اعتماد دارند یا ترامپ و نتیجه این شد که ۴۹ درصد بایدن را انتخاب کردند و ۳۱ درصد نیز ترامپ را قابل اعتماد تشخیص دادند. استیو شاگاریس در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «با همه اینها، در حالی که رای‌دهندگان تا زمان نزدیک به ایام انتخابات، به سوالات موسسات نظرسنجی در ارتباط با تحولات موضوع دیوان عالی کشور پاسخ می‌دهند، تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، تماشای بازیگران سیاسی است. راهبرد‌های آنها نه تنها باید با در نظر گرفتن امتیازات بلند مدت ناشی از این انتخاب در نظر گرفته شود، بلکه در کوتاه مدت نیز نباید از آن غافل شد و آن تاثیری است که این انتخاب می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سوم نوامبر سال جاری داشته باشد.»

در این شک و تردید نیست که ترامپ حالا می‌تواند با این فرصت پیش آمده اذهان را نسبت به مدیریت ضعیف خود در مقابله با بیماری پاندمی کووید-۱۹ و مسائل عدالت نژادی منحرف کند و موضوع را به سمت انتخاب قاضی جانشین در دیوان عالی آمریکا بکشاند. تقریبا این موضوع محرز شده است که ترامپ تا ۶ هفته باقیمانده دست به انتخاب جانشین گینزبرگ خواهد زد. اما آنچه مشخص نیست این است که وی کدام راهبردها را در مورد نامزد خود اتخاذ خواهد کرد.

ترامپ پیش از مرگ گینزبرگ یک لیست بلندبالا از نامزدهای احتمالی تهیه کرده بود و روز شنبه گفت که یک زن را جانشین اسطوره لیبرال‌ها در دیوان عالی این کشور خواهد کرد. اما آیا او فردی را از پایگاه محافظه‌کاران انتخاب خواهد کرد تا نسل بعدی با یک دیوان عالی کشوری روبه‌رو باشد که ۶ محافظه‌کار در برابر ۳ لیبرال دارد؟

آیا او راهبرد مبارزاتی که تاکید بر قطبی شدن دارد را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد و به جنگ فرهنگی دامن خواهد زد و باید دید در این صورت می‌تواند رای زنان حومه شهری، مستقل‌ها و مسن‌ترها را بخرد یا نه؟

البته هنوز در مورد روند و سرعت انتخاب نامزد شک و شبهه وجود دارد. اینکه ترامپ و میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، رای‌گیری را تا روز سوم نوامبر به تاخیر می‌اندازند یا اینکه رای‌گیری پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری صورت خواهد گرفت؟ آیا در روز رای‌گیری، نامزد مورد نظر ترامپ حمایت کامل همه سناتورهای جمهوری‌خواه را خواهد داشت یا نه، موضوع دیگری است که باید به آن نیز پرداخته شود. در حال حاضر برتری جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها، ۵۳ به ۴۷ است و عدم پیوستن چند جمهوری‌خواه به نامزد مورد نظر ترامپ می‌تواند مشکلاتی را برای رئیس‌جمهوری آمریکا به‌وجود آورد.

در مورد دموکرات‌ها باید گوشزد شود آنها هیچ ابزار قانونی ندارند تا بتوانند با ترامپ بر سر این مساله وارد جدال شوند و پروسه را آنگونه که تمایل دارند، به تاخیر بیندازند. آنها تنها در مورد ریاکاری جمهوری‌خواهان صحبت می‌کنند که در سال ۲۰۱۶ مسیر انتخاب یک قاضی از سوی باراک اوباما را بستند اما درباره ترامپ سعی در تعجیل پروسه تا پیش از انتخابات سوم نوامبر دارند.

با تناسب ۶ به ۳ در دیوان عالی کشور آمریکا، موضوعاتی مانند حق سقط جنین، مهاجرت، خدمات درمان همگانی، هم‌جنس‌بازها و حقوق مدنی بیش از پیش برجسته خواهد شد.دموکرات‌ها سعی خواهند کرد که روی این موضوع بحث کنند: «گینزبرگ چند روز پیش از مرگش در جملاتی به کلارا اسپارا، نوه خود گفته بود که تنها آرزوی وی این است که تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نمیرد».

دموکرات‌ها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهند تا بتوانند آخرین آرزوی گینزبرگ را جامه عمل بپوشانند و گفته‌اند که آماده‌اند تا علیه جمهوری‌خواهان وارد عمل شوند. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنا، میچ مک‌کانل را به‌طور مستقیم تهدید کرده است: اگر سناتورهای جمهوری‌خواه پرونده جای خالی گینزبرگ را پیش ببرند، سال بعد آنها در بسیاری از مسائل به مقابله با جمهوری‌خواهان خواهند پرداخت.

وقتی از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان سوال شد که آیا ترامپ را به‌دلیل پر کردن کرسی خالی، مجددا استیضاح خواهند کرد یا نه، به‌طور مستقیم به این سوال پاسخ نداد اما گفت که ما راهکارهای خودمان را داریم. او تصریح کرد: «ما تیرهایمان آماده شلیک از کمان است، اما در مورد آن فعلا نمی‌خواهم صحبت کنم.»

با تمام نااطمینانی‌هایی که درخصوص جای خالی گینزبرگ موج می‌زند اما یک اطمینان وجود دارد و آن اینکه هر تصمیم حیاتی و هر جمله ادا شده، توسط مقامات منتخب می‌تواند آنها را به یک سوال رهنمون کند: این جمله‌ای که گفته شده یا تصمیمی که گرفته خواهد شد، چه تاثیری در انتخابات خواهد داشت؟ آیا این جمله ما را به سورپرایز پیش از اکتبر نزدیک خواهد کرد یا نه؟