خورخه رودریگز، سخنگوی ریاست جمهوری ونزوئلا دوشنبه گفت: «مادورو با امضای یک حکم ریاستی به پرونده‌های کیفری علیه بیش از ۲۰ سیاستمدار اپوزیسیون زندانی و تبعیدی و ده‌ها فعال سیاسی پایان می‌دهد.» بسیاری از افرادی که نامشان در این فهرست قرار داشت، هرگز به‌صورت رسمی متهم نشده یا در دادگاه حضور نیافتند و فعالان حقوقی تا زمان اجرایی شدن این تدابیر خواستار رعایت تدابیر احتیاطی شدند.

دولت کاراکاس، اقدام نیکلاس مادورو را به‌عنوان پیشنهاد صلح به اپوزیسیون نمایش می‌دهد، آن هم در شرایطی که این کشور زیر فشار اقتصادی ناشی از سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکایی برای وادار کردن مادورو به کناره‌گیری از قدرت به سر می‌برد. گفته می‌شود هدف از این حکم «تعمیق روند وحدت ملی» با نزدیک شدن به زمان انتخابات ۶ دسامبر کنگره است. اما بسیاری از سیاستمداران ونزوئلایی که عفو روز دوشنبه شامل حالشان می‌شود، به سرعت در رسانه‌های اجتماعی این اقدام را محکوم کرده و گفتند که آنها در وهله نخست مرتکب هیچ جرمی نشده‌اند.

خوان پابلو گوآنیپا، یکی از قانونگذاران اپوزیسیون که عفو شده است، گفت: «مادورو در کمال استیصال برای نجات نتیجه این انتخابات مضحک تظاهر به مهربانی می‌کند.» این نماینده که پیش‌تر پیروزی او در رقابت فرمانداری ملغی اعلام و بعد بدون هیچ مدرکی به خیانت متهم شد، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «شما اختیار عفو کسی را ندارید.» پیروزی در انتخابات این امکان را به مادورو می‌دهد تا کنترل مجلس شورای ملی را از دست مخالفان پس بگیرد تا آخرین نقطه‌ای که ساز مخالف می‌زند، صدایش قطع شود. اما با خنثی کردن تحریم انتخابات توسط مخالفان، مادورو در تلاش است جامعه جهانی را به پذیرش نتیجه و کاهش تحریم‌ها ترغیب کند.

شورای انتخابات که تحت کنترل دولت قرار دارد و وظیفه ثبت‌نام نامزدها به عهده آنان است، پس از اینکه نامزدهای حوزه‌ها تکمیل نشدند، سه بار مجبور به تمدید زمان ثبت‌نام شد. به همین منظور مادورو سعی می‌کند فضای انتخاباتی را ملایم کند. این در حالی است که به گفته منتقدان، حکم مادورو شامل عفو برای برخی از بزرگ‌ترین مخالفان رئیس‌جمهوری ونزوئلا یا ده‌ها عضو ارتش یا افسر پلیس که به اتهام توطئه علیه دولت او زندانی شدند، نمی‌شود. رهبران اپوزیسیون میانه‌رو ونزوئلا درباره این عفو اظهارنظر نکردند و همین مساله گمانه‌زنی‌هایی بر سر اینکه چه امتیازات سیاسی‌ای برای هموار کردن مسیر این عفو داده شده، به وجود آورده است.

خسوس سیگوییاس، یکی از سیاستمداران ونزوئلایی گفت: «شگرد مادورو هوشمندانه بوده است.» سیگوییاس افزود: «این یک حرکت هوشمندانه ازسوی مادورو به‌منظور شکستن فضای سیاسی فلج شده در کشور است.» به گفته او مادورو به این شیوه تلاش می‌کند مخالفان رادیکال را ایزوله و اکثریت مخالفان میانه‌رو را برای حضور در انتخابات ترغیب کند.

به باور این سیاستمدار عفو مخالفان توسط مادورو، در هفت سالی که بر سر کار بوده است، بزرگ‌ترین آشتی وی با مخالفان به حساب می‌آید. البته به اعتقاد سیگوییاس این می‌تواند نشانی از ناتوانی دولت در پی تحریم‌های همه‌جانبه‌ای باشد که از سوی دنیا به این کشور روا داشته شده است.

این فرمان آشتی با مخالفان سیاسی، پس از سال‌ها خشونت و آزار و اذیت سیاسی در ونزوئلا صادر شده است. در طی این سال‌ها احزاب اصلی مخالفان نابود شده‌اند و علیه بیشتر آنها اقامه جرم شده و اکثرشان از دفاتر کارشان اخراج شده‌اند. در ونزوئلا نزدیک به ۴۰۰ زندانی سیاسی وجود دارد و این آمار مربوط به پیش از عفو ازسوی مادورو به حساب می‌آید. معلوم نیست که از این تعداد چه مقدار در زمره بخشودگان قرار دارند.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که دولت مادورو افزون بر زندانی کردن مخالفان سیاسی، تاکنون بارها مخالفان را توسط نیروهای امنیتی ناشناس ربوده، شکنجه و برخی از آنها را در مکان‌های نامعلومی نگهداری کرده است. به گفته ناظران، به‌رغم اعلام عفو مادورو هنوز مشخص نیست که فضای انتخاباتی در ششم دسامبر پرشور باشد. گوآیدو، رهبر مخالفان تا لحظه تنظیم این گزارش نسبت به این اقدام مادورو واکنشی نشان نداده است.