به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز تحولات اخیر در شهر پورتلند باعث بالا گرفتن جدال لفظی بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و تد ویلر، شهردار دموکرات این شهر بر سر اینکه چه کسی مقصر خشونت‌هاست، شده است. دونالد ترامپ اخیرا تد ویلر را احمق خوانده و او را مقصر بازگشت آشوب به شهر پورتلند معرفی کرد. شهردار عصبانی این شهر نیز متقابلا به رئیس‌جمهوری آمریکا حمله کرده و در برابر دوربین‌های تلویزیونی شخصا او را مخاطب حملاتش قرار داد. او گفت: «این شیوه کلاسیک ترامپ است. این یک موضع تهاجمی است نه موضعی بر مبنای شراکت و همکاری. من مطمئنا دستم را برای همکاری دراز کرده و به شیوه شراکت و همکاری اعتقاد دارم، در حالی که پیش‌تر گفتم شما باید به سهم خودتان عمل کنید و من نیز باید به سهم خودم عمل کنم و سپس هر دوی ما باید پاسخگو باشیم.»

کنفرانس خبری تد ویلر پس از ۲۴ ساعت پرآشوب در شهر پورتلند برگزار شد؛ آشوب‌هایی که بعد از آن بالا گرفتند که یک کاروان متشکل از صدها خودروی حامل حامیان دونالد ترامپ وارد این شهر شده و با معترضان مخالفشان رودررو شدند. سپس در ادامه، درگیری‌ها بین دو گروه بالا گرفت و حدود ۱۵ دقیقه بعد از اینکه کاروان حامیان ترامپ این شهر را ترک کرد، یک حامی گروه راستگرای «پاتریوت پریر» هدف اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد. بعد از کشته شدن این فرد، دونالد ترامپ در توییتی از او نام برده و به او ادای احترام کرد. کشته شدن این فرد همزمان شد با شلیک نوجوانی ۱۷ ساله که دو تن از معترضان ضدنژادپرستی را در کنوشای ویسکانسین کشت. این نوجوان که به سبک شبه‌نظامیان لباس پوشیده بود در کنوشا اقدام به کشتن افرادی کرد که معترض به زخمی کردن فردی به نام جیکوب بلیک توسط پلیس این شهر بودند.

در حالی که آمریکا وارد فاز انتخابات و مناظرات دو حزبی می‌شود، درگیری‌های نژادی در این کشور رو به افزایش گذاشته است. در این راستا دو نامزد همدیگر را مقصر شرایط موجود می‌خوانند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از تد ویلر، شهردار دموکرات پورتلند به خاطر اینکه «امکان بروز مرگ و تخریب» در این شهر را فراهم کرده است، انتقاد کرد. بایدن هم در مقابل ترامپ را متهم کرد که «مشوق خشونت» است.

به نظر می‌رسد با بالا گرفتن مسائل ضدنژادپرستی، دکمه بازگشت این کشور به دهه ۷۰ زده شده است و ترامپ با شعار «نظم و قانون» نیکسون قصد دارد به تقابل بایدن برود و وی را حامی آشوب و اعتراض قلمداد کند. استفن کالینز در مطلبی در گزارش سی‌ان‌ان نوشت: جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در لحظه یک نبرد تعیین‌کننده بر سر مسائل مربوط به خشونت و عدالت نژادی قرار گرفته‌اند. در یک لحظه حساس در تاریخ مدرن آمریکا، رقبا از دل کنوانسیون‌هایی بیرون آمدند که هر کدام یک چشم‌انداز متفاوت از آمریکا ارائه کرده‌‌اند.

کنوانسیون دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با تایید نامزدی جو بایدن و دونالد ترامپ، عملا موجب شدند تا رقابت دو حزبی کلید زده شود. در این شرایط بایدن قرار است روز دوشنبه در پیتسبورگ سخنرانی کند و قرار است این سوال مطرح شود که آیا ما در آمریکای ترامپ ایمن هستیم؟ بایدن بر این باور است که ترامپ آمریکا را به سمت ناآرامی و دو قطبی‌سازی پیش می‌برد. در مقابل ترامپ می‌گوید که بایدن و دموکرات‌ها قصد دارند آرامش را از زندگی آمریکایی‌ها دور کنند. به نظر می‌رسد مناظره دو حزب پیش از برگزاری نخستین مناظره دو نامزد ریاست‌جمهوری کلید خورده و درگیری دو حزب از هم‌اینک بر سر مسائل عدالت نژادی و نظم و قانون آغاز شده است. دموکرات‌ها تاکنون در برهه حساس رقابت‌ها در شرایطی مشابه از دست داده‌اند. یکی در زمان نیکسون و دیگری در زمان جورج بوش پدر در سال ۱۹۸۸.