جمهوری‌خواهان در یک تغییر ناگهانی لحن خود را به سود اقلیت‌ها و آفریقایی-آمریکایی‌ها چرخاندند. در یک ویدئوی ضبط شده از کاخ سفید، ترامپ، مردی را که متهم به دزدی از بانک بود، عفو کرد و قسم خورد ۵ شهروند دیگر رنگین پوست را نیز عفو کند.  در حالی که در شب اول کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، درباره خطرات سوسیالیسم و روی کار آمدن چپ‌ها و از بین رفتن ارزش‌های آمریکایی هشدار می‌دادند، در شب دوم، در یک چرخش عجیب از وحدت بین آمریکایی‌ها سخن گفته شد. در این شب، سه تن از اعضای خانواده ترامپ گفتند که رفتار دوستانه رئیس‌جمهوری ایالات متحده با زنان و تمایل وی برای اصلاح عدالت قضایی زبانزد است. به گفته ناظران سخنرانی‌های شب دوم به گونه‌ای بود که هیچ شباهتی به شب اول نداشت و گویی دو برنامه متفاوت بوده‌اند. هنوز مشخص نیست که این ظاهرسازی جدید دولت ترامپ می‌تواند نظر زنان و اقلیت‌ها را به سود ترامپ مساعد کند یا نه. چرا که در ۵ سال گذشته ترامپ متهم به عقاید نژادپرستانه و رفتارهای ضد زنان‌ بوده است. او در این مدت به آزار و ا‌ذیت جنسی زنان نیز متهم شده است. از سوی دیگر در اعتراض‌های اخیر آمریکا که رویکرد ضدنژادپرستانه داشت، ترامپ سمت دیگر میدان ایستاد و معترضان را متعلق به گروه آنتیفا خواند. همچنین وی در یک اقدام بی‌رحمانه دستور به جداسازی فرزندان مهاجران غیرقانونی از اولیای‌شان داد و پدران و مادران این فرزندان را تا تعیین تکلیف به زندان انداخت. افزون بر این بیماری پاندمی چندان مورد توجه دولت نبوده است تا اینکه ملانیا ترامپ در زمان سخنرانی‌اش با خانواده‌های درگذشتگان ناشی از این بیماری ابراز همدردی کرد و گفت قلب او با خانواده‌های آنان است. او که در کنوانسیون شارلوت از طریق مجازی ارتباط برقرار کرده بود، سخنرانی‌اش را از محل مورد علاقه خود در کاخ سفید انجام داد: باغ رز.

سخنرانی وی از باغ رز در میان جمعیت اندکی برگزار شد و به‌صورت زنده نیز از شارلوت در حال پخش بود. تصمیم او برای انجام این سخنرانی از مقر اصلی قدرت یعنی کاخ سفید باعث خشم دموکرات‌ها شده است که می‌گویند این استفاده‌ای نامناسب از منابع دولت است. ملانیا ترامپ خطاب به حاضران گفت: «مثل شما، من هم در ناآرامی‌های نژادی کشورمان تامل کرده‌ام. این یک واقعیت سخت است که ما به بخشی از تاریخ خود افتخار نمی‌کنیم. من شما را تشویق می‌کنم ضمن آموختن از گذشته بر آینده تمرکز کنید.» او در پیامی به معترضان نابرابری نژادی گفت: «من مردم را ترغیب می‌کنم با رفتار مدنی متحد شوند تا بتوانیم با هم کار کنیم و معیارهای آرمانی آمریکا را اجرا کنیم.» همچنین وی تصریح کرد: «از مردم می‌خواهم دست از خشونت و غارت به اسم عدالت بردارند و هرگز در مورد کسی براساس رنگ پوست داوری نکنند.» برنامه گردهمایی روز سه‌شنبه با دعایی برای جیکوب بلیک، مرد ۲۹ ساله سیاه‌پوستی که روز یکشنبه از پشت هدف تیراندازی یک مامور پلیس در ویسکانسین قرار گرفت، شروع شد.

 دیگر سخنرانان شب دوم

سوای ملانیا ترامپ، مایک پمپئو که به خاورمیانه سفر کرده است، از طریق ارتباط مجازی از بیت‌المقدس در برنامه جمهوری‌خواهان در شارلوت حضور پیدا کرد. او در این برنامه از سیاست خارجی ترامپ دفاع کرد و گفت که ترامپ با شعار «اول آمریکا» در پی تحقق این شعار در سیاست خارجی است. او مدعی شد که آمریکا با شکست داعش، دنیا را جای امن‌تری کرده است.  در دومین شب گردهمایی جمهوری‌خواهان که به دلیل همه‌گیری کرونا بدون حضور هواداران برگزار شد، اریک و تیفانی فرزندان ترامپ هم سخن گفتند. اریک ترامپ در این شب به «دموکرات‌های رادیکال» تاخت. حمله به دموکرات‌ها بخشی از تم این گردهمایی بوده است.  رند پال، از جمهوری‌خواهان برجسته نیز از دیگر سخنرانان شب دوم بود که سعی کرد در این شب به بایدن و برنامه‌های او حمله کند. رند پال هشدار داد نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات با توجه به رای به طرح اعطای مجوز به جنگ علیه عراق می‌تواند در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری، آمریکا را وارد یک جنگ دیگر کند. رند پال تصریح کرد: «ترامپ را با سوابق فاجعه‌بار جو بایدن مقایسه کنید، کسی که دائما خواستار جنگ بیشتر شده است. جو بایدن به جنگ عراق رای مثبت داد، جنگی که دونالد ترامپ مدت‌هاست آن را بدترین اشتباه ژئوپلیتیک نسل ما خوانده است.» از رند پال به‌عنوان نامزد بالقوه جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ یاد می‌شود. او در این شب به نوعی دست به تبلیغ ایده‌های خود زد و از طرح‌های خود در زمینه مالیات و بیمه سخن گفت.