وی در مصاحبه‌ای که اخیرا با شبکه سی‌ان‌ان از داخل آمریکا- جایی که نزدیک به یک سال گذشته زندگی می‌کرده – داشته است، از دولت آمریکا خواسته است رویکرد سختگیرانه‌اش علیه پکن را دو برابر کند. کای گفت او از ترامپ به دلیل ممنوعیت استفاده از تجهیزات ارتباطی هوآوی به شدت حمایت می‌کند. واشنگتن پیش‌تر گفته بود به دلیل مشکلات امنیتی که می‌تواند این تجهیزات برای آمریکا به‌وجود آورد، استفاده از آن برای شرکت‌های ارتباطی آمریکا ممنوع است. البته هوآوی چنین ادعایی را رد می‌کند اما واشنگتن ممنوعیت استفاده از این تجهیزات را رسمی کرده است.

در این راستا کای از دولت آمریکا می‌خواهد مقامات ارشد چین را تحریم و از جامعه جهانی نیز می‌خواهد در مقابل نفوذ حزب کمونیست در نهادهای بین‌المللی و جهانی ایستادگی کند، چرا که شی جین پینگ در پی توسعه دیدگاه‌های تمامیت‌خواهانه خود است. کای به سی‌ان‌ان گفت: «رابطه بین دو کشور چین و آمریکا، اختلاف بین دو ملت به حساب نمی‌آید، بلکه یک رقابت و رویارویی بین دو سیستم و دو ایدئولوژی است.» کای در این مصاحبه گفت که وی سال گذشته به‌عنوان توریست وارد ایالات‌متحده شد و در زمان پاندمی ویروس کرونا نیز ایزوله شده است. با این حال وی از جزئیات زندگی فعلی و برنامه کاری آینده‌اش چیزی نگفت. این پنهانکاری به‌دلیل حفاظت از جان استاد سابق دانشگاه مرکزی حزب کمونیست صورت می‌گیرد.

شی جین پینگ که از سال ۲۰۱۲ روی کار آمده در پی افزایش اقتدار خود در درون حزب بوده است. حزب کمونیست با ۹۰ میلیون عضو، بزرگ‌ترین حزب سیاسی در دنیا به حساب می‌آید. از زمانی که او روی کار آمده است، مخالفان سیاسی، جامعه مدنی و اقلیت‌های اویغور را که مسلمان هستند، به شدت سرکوب کرده است. او همچنین کنترل خود را بر هنگ‌کنگ که مستعمره سابق بریتانیا بوده، افزایش داده است. این در حالی است که در معاهده بین دو کشور تضمین شده بود که آزادی‌های هنگ‌کنگ در پی جدایی از بریتانیا سر جای خود باقی بماند. اما به گفته کای در حال حاضر حزب کمونیست به‌دنبال هدف قرار دادن سیستم آزاد و دموکراتیک ایالات‌متحده است و قصد دارد ارزش‌های خود را جایگزین سیستم آمریکایی کند که حامی صلح، دموکراسی و آزادی و عدالت است. اظهار نظر کای در شرایطی بیان می‌شود که رابطه بین دو کشور در بدترین حالت خود طی چندین دهه گذشته است. دو اقتصاد بزرگ جهان تقریبا در هر جنبه‌ای از روابط دوجانبه خود، از جمله تجارت، فناوری، حقوق بشر و جریان‌های مالی ستیزه و مشاجره شدید دارند.

دولت ترامپ اخیرا تلاش‌هایی را برای کم کردن وابستگی‌های اقتصادی آمریکا به چین آغاز کرده و دستور داده است تا ارائه محبوب‌ترین نرم‌افزار چینی یعنی تیک‌تاک روی گوشی‌های آمریکایی ممنوع شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات‌متحده، چین را اخیرا مهم‌ترین خطر موجود برای آمریکا تلقی کرده و گفته است دنیای آزاد به این استبداد جدید غلبه خواهد کرد. او تصریح کرد که آن پارادایم قدیمی کورکورانه را دیگر آمریکا دنبال نمی‌کند و این مسیر نباید ادامه پیدا کند. کای ۶۷ ساله است و از مدت‌ها پیش منتقد حزب و مدافع اعطای آزادی سیاسی محسوب می‌شود. تدریس در دانشگاه حزب قطعا کار ساده‌ای نیست، چرا که این نهاد مستقیما تحت نظارت کمیته مرکزی اداره می‌شود. بنابر زندگی‌نامه‌ای که از او در وب‌سایت اندیشکده فویو منتشر شده است، خانم کای از ۱۹۸۵ تا به امروز در تعدادی از پروژه‌های تحقیقاتی این مدرسه نقش ایفا کرده است که به حیطه‌هایی نظیر «ایدئولوژی حزبی» و «ساختار حزب حاکم» مربوط بوده‌اند. بنیان‌گذاران این اندیشکده جمعی از استادان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فودان در شانگهای بودند.

کای چهار تک‌نگاشت و بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر کرده است و به سبب بعضی از آنها در سطح ملی از او تقدیر به عمل آمده است. او در عین حال عضو «شبکه آموزش از راه دور توسعه چین» نیز بود. در وب‌سایت این شبکه آمده است: «بسیاری از مقاله‌های او در روزنامه‌ها، گاهنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی چاپ مجدد شده است. مقالات و نظرات او در موضوعاتی چون «قوانین ناگفته در حزب» و «رهبران محلی پس از دهه ۶۰» تاثیر زیادی در داخل و خارج به‌جا گذاشته و مباحث داغی پیرامون آنها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. کای در مصاحبه‌اش گفته است که شی جین‌ پینگ با تغییر قانون اساسی چین و حذف محدودیت دوره رهبری در سال ۲۰۱۸ به تنهایی یک حزب و یک کشور را نابود کرده است؛ اقدامی که به شی جین پینگ اجازه می‌دهد برای همیشه در قدرت بماند. کای تصریح کرد: شی جین پینگ این تصمیم را به زور در جلسه سوم کنگره ملی به اعضای حزب قبولاند. ابتدا همه جزئیات را تنظیم کرد و سپس بقیه را مجبور به پذیرش آن کرد. این مشخصا یک پسرفت سیاسی است. هیچ صدای مخالفی درباره این دو مساله مهم به گوش نرسید. وقتی کسی نمی‌تواند با او مخالفت کند یعنی نظارتی بر قدرتش وجود ندارد. در نظام سیاسی چین، از زمان مائو به بعد، کسی نمی‌تواند قدرت بلندمرتبه‌ترین رهبر را محدود کند. برای همین است که فجایعی نظیر انقلاب فرهنگی پیش آمد.

کای در این مصاحبه همچنین تاکید کرده است که شی جین پینگ، چین را به دشمن شماره یک دنیا تبدیل کرده است.