من به عصر تاریک ترامپ پایان می‌دهم

جو بایدن، در چهارمین و آخرین شب گردهمایی ملی حزب دموکرات که در فضای مجازی برگزار شد، طی نطقی به‌طور رسمی نامزدی حزب را پذیرفت. او سخنرانی خود را با نقل قولی از «الا بیکر»، فعال حقوق مدنی آغاز کرد: «چراغی به دست مردم بدهید، آنها راه خود را پیدا می‌کنند.» او گفت: «اینها کلماتی است که در زمان ما به کار می‌آید. رئیس‌جمهور فعلی، آمریکا را به شدت در تاریکی فرو برده است.» بایدن گفت: «اگر ریاست‌جمهوری را به من بسپارید، من بهترین صفات را در وجودمان زنده می‌کنم، نه بدترین‌ها را. من هم پیمان نور خواهم بود، نه تاریکی.» وی همچنین گفت: «مفتخرم که پلاکارد حزب را در روز انتخابات داشته باشم. به همین دلیل با افتخار فراوان این کاندیداتوری را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌پذیرم.»

بایدن با اعلام اینکه وقت آن رسیده که به این «فصل تاریک» پایان دهیم، وعده داد که استراتژی ملی را برای از بین بردن کووید-۱۹ در روز اول کارش به‌عنوان رئیس‌جمهور محقق می‌کند. او گفت: «چون من موضوعی را می‌فهمم که این رئیس‌جمهور از ابتدا درک نکرده - هرگز اقتصاد به حالت عادی باز نخواهد گشت، هرگز نمی‌توانیم بچه‌هایمان را در فضایی امن به مدرسه بفرستیم، مگر آنکه مشکل این ویروس را حل کرده باشیم. این انتخابات زندگی ما را تغییر خواهد داد. این رای‌گیری تعیین خواهد کرد آمریکا برای مدت‌های خیلی طولانی چه نوع کشوری خواهد بود.» بایدن گفت: «در مورد این رئیس‌جمهور می‌دانیم که اگر چهار سال دیگر به او فرصت بدهیم، همان کاری را خواهد کرد که در چهار سال گذشته انجام داده است. رئیس‌جمهوری که هیچ مسوولیتی قبول نمی‌کند، از هدایت کشور شانه خالی می‌کند، دیگران را مقصر می‌شناسد، با دیکتاتورها گرم می‌گیرد و به آتش نفرت و تفرقه دامن می‌زند.» کاندیدای دموکرات‌ها همچنین دولت کنونی آمریکا را مورد حمله قرار داد و درباره اینکه آمریکا چطور می‌تواند پس از بحران کووید-۱۹ احیا شود، سخن گفت.

بایدن همچنین هشدار داد، اگر دونالد ترامپ در سمتش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا باقی بماند، تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا همچنان بالا می‌ماند، مشاغل خرد به‌صورت دائمی تعطیل می‌شوند و خانواده‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد. او گفت: «موضوع انتخابات امسال شخصیت، درست‌کاری، علم و دموکراسی است.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش به چین نیز اشاره کرد و وعده داد که زنجیره تامین آمریکا به این کشور متکی نخواهد بود.

بایدن همچنین درباره نابرابری و بی‌عدالتی شامل نابرابری نژادی و اجتماعی نیز سخن گفت و اعلام کرد، بر این باور است که این نسل آماده چالشی با هدف پایان دادن به این نژادپرستی است. کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که کشورش در صورت انتخاب شدن وی، چشم را روی مداخلات خارجی نمی‌بندد و وعده داد که به مساله تغییرات آب و هوایی می‌پردازد و از این فرصت برای رهبری جهان به سود استفاده از انرژی پاک و ایجاد مشاغل جدید بهره می‌برد. بایدن همچنین با انتقاد از فرقه‌گرایی ترامپ تصریح کرد: در روزی که وارد کاخ سفید شود، قول می‌دهد که رئیس‌جمهور همه کشور شود.

این گردهمایی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برخلاف سنت در غیاب جمعیت برگزار می‌شد و عمدتا قطعات از پیش ضبط شده سخنگویان در آن پخش می‌شد. در پایان بایدن با خروج از سالن محل سخنرانی در شهر ویلمینگتون ایالت دله‌ور به دیدار جمعیتی رفت که با اتومبیل در مقابل این محل جمع شده بودند.کنوانسیون امسال دموکرات‌ها در واقع تلاشی همه‌جانبه از سوی لیبرال‌ها، میانه‌روها، جمهوری‌خواهان با سابقه و دولت‌مردان سابق و ستارگان رو به رشد عالم سیاست بود که قصد دارند ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند.