حمله به مقر کتائب حزب الله عراق

برخی منابع نیز شمار بازداشت‌شدگان را ۱۴ تن اعلام کردند. البته ساعاتی پس از این بازداشت‌ها یک منبع امنیتی عراق از مذاکرات هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح برای آزادی بازداشت‌شدگان خبر داد واعلام کرد بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند. پیش از این آمریکا در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ حملات هوایی گسترده‌ای علیه پایگاه‌های حزب الله عراق در منطقه الانبار در شرق این کشور انجام داد که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد. آمریکا مدعی شد این حملات در پاسخ به حملات موشکی کتائب حزب الله صورت گرفت. علاوه بر این کتائب حزب الله در واکنش به این اقدام نیروهای امنیتی که گفته شده به دستور مصطفی الکاظمی صورت گرفت، نخست‌وزیر عراق را عامل و مزدور آمریکا خواند.

الجزیره در گزارش دیروز (جمعه) خود در این رابطه نوشت: این حمله در اواخر پنج‌شنبه شب یا اوایل بامداد جمعه انجام گرفت. الجزیره این اقدام را «تندترین اقدام» نیروهای عراقی علیه گروهی می‌خواند که دارای روابطی با برخی طرف‌های منطقه‌ای است. «سیمونا فلوتین»، گزارشگر الجزیره از بغداد نوشت: نیروهای یگان ویژه ضد تروریسم دست کم ۱۰ راکت را طی یورش خود کشف کردند.

این یگان اعلام کرد که یورش به مقرهای کتائب حزب الله «در راستای تلاش برای جلوگیری از حملات راکتی به منطقه سبز و فرودگاه بین‌المللی بغداد انجام گرفته است که در هر دو نیروهایی از ایالات متحده حضور دارند». گزارشگر الجزیره به نقل از برخی منابع در یگان ویژه ضد تروریسم عراق نوشت:«تعدادی از مبارزان کتائب به منطقه سبز آمدند و دیدند که بازداشت‌شدگان به یکی از ساختمان‌های متعلق به یگان ویژه منتقل شده‌اند. آنها خواستار آزادی اعضایشان شدند و ادعا کردند که آنها بدون حکم بازداشت و به شکلی غیرقانونی بازداشت شده‌اند».

فلوتین، گزارشگر الجزیره، همچنین نوشت: کتائب بخشی از تشکیلات امنیتی عراق و نیز بخشی از نیروهای بسیج مردمی «حشدالشعبی» است که یک گروه شبه نظامی شیعی است. این یورش اولین نشانه از تلاش‌های نخست‌وزیر جدید عراق برای عمل به وعده‌هایش است. او پیش‌تر وعده داده بود که اقدامات سفت و سختی علیه گروه‌هایی اتخاذ خواهد کرد که مراکز و تاسیسات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند. این بازداشت پس از آن رخ داد که در هفته‌های اخیر چند حمله راکتی نزدیک سفارت آمریکا در بغداد و دیگر مراکز آمریکایی در عراق رخ داد. گزارشگر الجزیره در همین رابطه می‌افزاید:« نخست‌وزیر عراق وعده داده بود که سلاح فقط در دست دولت خواهد بود، نه گروه‌های مختلف و این به اولویت او تبدیل شده بود».

خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد که یکی از سخنگویان ائتلاف آمریکا در عراق ادعاهای مربوط به تحویل بازداشت‌شدگان به آمریکا یا دخالت آمریکا در این یورش را رد کرد. یک مقام دولتی به رویترز گفت که سه فرمانده کتائب در زمره بازداشت‌شدگان هستند. فلوتین می‌نویسد: رویداد بامداد جمعه «رجعتی به ۳۱ دسامبر سال گذشته است یعنی زمانی که کتائب سفارت آمریکا را در منطقه سبز- پس از حمله آمریکا به پایگاه این گروه در مرز عراق و سوریه - محاصره کرده بود».«یاسمین امین زکی» تحلیلگر و رئیس سابق ارتباطات دفتر سازمان ملل در عراق، این یورش را به مثابه «تلاشی از سوی الکاظمی برای اعمال کنترل بیشتر بر دولت» توصیف می‌کند.