رامنی تنها جمهوری‌خواه سنا است که در اوایل سال‌جاری رای به محکوم کردن ترامپ به‌دلیل سوءاستفاده از قدرت داد. در پی عزل لینیک، دموکرات‌ها به سرعت اقدام رئیس‌جمهوری را محکوم کردند و این امر را اقدام تلافی‌جویانه دولت وی علیه نهادهای ناظر بر دولت خواندند. سناتور باب منندز، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی، شنبه شب پس از آنکه وی و الیوت انگل، از دیگر نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان از طرحی برای تحقیق در این مورد خبر دادند، اقدام ترامپ درخصوص اخراج لینیک را «قتل عامی دیگر در جمعه شب» نامیدند.

در نامه‌ای که خبر از برکناری لینیک می‌داد و برای نخستین بار نیز توسط پولیتیکو گزارش شده بود، اعلام شده است که این برکناری در مدت ۳۰ روز عملی خواهد شد، مگر اینکه اعضای کنگره با مداخله برای فشار یا متقاعد کردن رئیس‌جمهوری، این روند را معکوس کنند. اگرچه اکثر جمهوری‌خواهان در مورد این اخراج ناگهانی سکوت کرده‌اند، اما چاک گرسلی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا و مدافع اصلی بازرسان عمومی، نسبت به‌دلیل ترامپ برای اخراج لینیک ابراز نگرانی کرد. گرسلی در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که پیش از این هم گفتم، کنگره نیاز به دلایل کتبی برای توجیه اخراج لینیک دارد.» اواخر شنبه شب نیز، سوزان کالینز، سناتور ایالت مین در پاسخ به این برکناری در توییتی این اقدام را غیرقانونی دانست. کالینز با استناد به قانونی که با همکاری وی در سال ۲۰۰۸ میلادی به تصویب رسیده بود، نوشت: «رئیس‌جمهوری هیچ توجیه قانونی برای برکناری لینیک ارائه نداده است.»

این درحالی است که رویترز در گزارش خود به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید که پیشنهاد برکناری را مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا به دونالد ترامپ داده است. در این شرایط سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هم اعلام کرد که سفیر «استفن آکارد»، مامور سابق امورخارجه، به‌جای لینیک که در سال ۲۰۱۳ از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت منصوب شده بود، بر سر کار خواهد آمد. وی افزود: «در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹، سفیر آکارد از سوی سنا با ۹۰ رای موافق و دو رای منفی، به اداره دفتر ماموریت‌های خارجی وزارت امورخارجه منصوب شده بود و ما مشتاقانه منتظر او هستیم که دفتر بازرس کل را رهبری کند.»

لینیک نقش کمی در استیضاح رئیس‌جمهور ترامپ ایفا کرده است. با این حال وی اسناد و مدارکی به قانون‌گذاران ارائه داد که از سوی رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس‌جمهور به وزارت امورخارجه تحویل داده شده بود. ترامپ در نامه‌ای به رهبران کنگره درباره لینیک نوشته بود: «همان‌طور که به‌عنوان رئیس‌جمهور در مورد سایر جایگاه‌ها قدرت انتصاب را دارم، به توصیه و با رضایت مجلس سنا، بسیار حیاتی است که من به منتصبان به سمت بازرس کل نیز اطمینان داشته باشم؛ وضعیتی که اکنون در مورد بازرس کل صدق نمی‌کند.» اخراج لینیک، تازه‌ترین اقدام ترامپ در راستای برکناری ناظران در دل دولت است. ترامپ در نامه‌ای که به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده، گفته است که دیگر به بازرس کل وزارت خارجه اطمینان کامل ندارد. با این حال برخی از جمله انگل الیوت می‌گویند این برکناری بعد از آن صورت گرفت که تحقیقاتی به سرپرستی لینیک، درخصوص سوءاستفاده پمپئو از قدرت آغاز شده بود.

حالا با برکناری لینیک، دموکرات‌ها قصد دارند تحقیقات خود را درباره این تصمیم ترامپ آغاز کنند. رویترز در این‌باره گزارش داد: در پی اخراج استیو لینیک، بازرس کل وزارت‌خارجه آمریکا، دموکرات‌ها در کنگره تحقیقاتی را درباره تصمیم دونالد ترامپ شروع کرده‌اند. دموکرات‌ها می‌گویند که دونالد ترامپ علیه آن دسته از مقام‌های دولتی که می‌خواهند دولت او را پاسخگو کنند دست به تلافی‌جویی می‌زند. ترامپ در نامه‌ای که جمعه شب برای نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان فرستاد، نوشت: «حیاتی است که من حداکثر اعتماد را به منصوبانی که به‌عنوان بازرس کل خدمت می‌کنند داشته باشم. این موضوع دیگر در مورد بازرس موردنظر صدق نمی‌کند.» به فاصله کوتاهی بعد از اعلام این تصمیم، الیوت انگل رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که لینیک تحقیقاتی را درباره مایک پمپئو شروع کرده بود. او به‌عنوان یک دموکرات در بیانیه‌ای نوشت: «این اخراج یک عمل منزجر‌کننده از سوی رئیس‌جمهوری است‌ که سعی می‌کند از یکی از وفادارترین حامیانش یعنی وزیرخارجه، در برابر حسابرسی محافظت کند.» او افزود: «من مطلع شده‌ام که دفتر بازرس کل تحقیقاتی را درباره مایک پمپئو شروع کرده بود. اخراج لینیک در میان چنین تحقیقاتی قویا حکایت از آن دارد که این اقدام یک تلافی‌جویی غیرقانونی است.»

دستیاران اعضای کنگره که نامشان فاش نشده است، گفته‌اند که استیو لینیک درحال بررسی شکایاتی در این مورد بود که پمپئو ممکن است کارکنانش را به ماموریت‌های نامناسب گماشته باشد و از آنها خواسته باشد امور شخصی او را پیش ببرند. لینیک که زمانی دادستان بوده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما منصوب شد تا بر مخارج وزارت‌خارجه نظارت و سوءمدیریت‌ها در این سازمان را شناسایی کند. الیوت انگل و سناتور باب منندز از کاخ سفید و وزارت‌خارجه خواسته‌اند کلیه مدارک مربوط به این اخراج را تا جمعه آینده تحویل دهند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان هم گفت که لینیک برای انجام شرافتمندانه وظایفش در حفاظت از قانون‌اساسی و امنیت ملی تنبیه می‌شود. کریس مورفی، سناتور اهل کانتیکات هم تصریح کرد که کمیته روابط خارجی سنا باید این اخراج را بررسی کند.