ترامپ: چین به‌دنبال شکست من در انتخابات است

«استیون اولاند» در گزارش ۳۰ آوریل برای رویترز به نقل از ترامپ نوشت: «خیلی کارها می‌توانم انجام دهم.» ترامپ معتقد است که چین در این پاندمی جهانی دخیل است و براساس ارزیابی‌های رویترز، این ویروس تاکنون ۶۰ هزار نفر را در آمریکا کشته است و موجب شده اقتصاد آمریکا وارد رکودی عمیق شود و امیدهای ترامپ برای ۴ سال دوم را در معرض خطر قرار دهد. این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه- که البته به‌خاطر انفعال دولت وی در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در آمریکا زیر انتقاد قرار گرفته بود- می‌گوید بر این باورم که چین باید در اطلاع‌رسانی در مورد این ویروس فعالانه‌تر عمل می‌کرد و خیلی زودتر اطلاعات کافی به جهانیان می‌داد.

وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا از تعرفه یا گزینه‌های دیگر در برابر چین استفاده می‌کند، وی پاسخ مشخصی نداد، اما افزود: «کارهای زیادی می‌توانم انجام دهم. دنبال آنچه اتفاق افتاده هستیم.» ترامپ در این مصاحبه گفت: «چین هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا مانع پیروزی من در دور دوم شود.» به اعتقاد ترامپ، چینی‌ها خواهان پیروزی «جو بایدن» رقیب دموکرات او هستند تا فشارهایی را که ترامپ بر چین در زمینه تجارت و دیگر مسائل وارد می‌کند، بردارد یا کاهش دهد. ترامپ که به‌شدت از دست چینی‌ها عصبانی بود انگشت اتهام را به سوی آنها نشانه رفت و در مورد مقام‌های چینی گفت: «آنها دائما از روابط‌عمومی استفاده می‌کنند تا چنین وانمود کنند که آدم‌های بی‌گناهی هستند.» اما وزارت‌خارجه چین هم در واکنش به مصاحبه ترامپ با رویترز گفت، ما علاقه‌ای به مداخله در انتخابات داخلی آمریکا نداریم. «جنگ شوانگ» سخنگوی وزارت‌خارجه چین، طی یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که انتخابات ۳ نوامبر یک مساله داخلی و مربوط به ایالات‌متحده است و پکن امیدوار است که آمریکایی‌ها، چین را وارد این بازی نکنند. گزارشگر رویترز به نقل از ترامپ نوشت، مرحله اول توافق تجاری که با رئیس‌جمهور چین با هدف کاهش کسری تجاری دوره‌ای آمریکا با چین منعقد شد به‌خاطر شیوع ویروس کرونا «تاثیر بسیار بدی داشت». یک مقام ارشد دولت ترامپ، به شرط فاش نشدن نام، روز چهارشنبه گفت که «آتش‌بس» غیررسمی در جنگ کلمات که روسای‌جمهور آمریکا و چین در اواخر مارس به آن دست یافتند ظاهرا پایان یافته است. رهبران دو کشور گفته‌اند هر کاری در توان دارند انجام خواهند داد تا این ویروس را مهار کنند. در روزهای اخیر دو کشور تعابیر تندی را بر سر منشأ کرونا علیه یکدیگر روانه کرده‌اند.

به نوشته رویترز، ترامپ و دستیاران ارشد او اگرچه لحن ضدچینی خود را افزایش داده‌اند اما از انتقاد مستقیم از «شی» خودداری کرده‌اند، چراکه رئیس‌جمهور ترامپ، وی را «دوست» خود نامید. ترامپ همان روزهای اول «شی» و دولت او را به‌خاطر واکنش‌شان و «شفافیت»شان در مورد این ویروس تحسین کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مصاحبه خود با رویترز گریزی به کره‌جنوبی زد و گفت، سئول موافقت کرده که پول بیشتری به آمریکا برای توافق در زمینه همکاری‌های دفاعی بدهد، اما میزان آن را مشخص نکرد. ترامپ افزود: «می‌توانیم به معامله برسیم. آنها خواهان معامله و توافق هستند. قبول کرده‌اند که پول زیادی بدهند. پول زیادی بیش از آنچه انتظار داشتیم می‌دهند.» ایالات‌متحده حدود ۲۸۵۰۰ نیرو در کره‌جنوبی دارد که میراث جنگ کره در سال ۱۹۵۰- ۱۹۵۳ است که با «آتش بس» و نه توافق صلح پایان یافت.

ترامپ مشتاق اقتصاد قدرتمندی است که کشورش در مقایسه با حال‌حاضر از آن برخوردار بود. اکنون میلیون‌ها نفر بیکارند و تولید ناخالص داخلی رو به کاهش است و روندی ناامید‌کننده دارد. او قبلا گفته بود: «ما بزرگ‌ترین اقتصاد تاریخ را داریم.» در هر حال، ترامپ می‌گوید از نحوه تعامل فرمانداران با کرونا راضی است اما برخی باید بهتر شوند. او ذکری از نام این «برخی» به میان نیاورد. اکنون نحوه پرداختن او به ویروس کرونا زیر ذره‌بین قرار گرفته است. براساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، ۴۳ درصد آمریکایی‌ها نحوه رسیدگی ترامپ به کرونا را تایید کرده‌اند. اما خبرهای خوشی هم از کرونا به گوش می‌رسد. مرکز علمی «گیلیاد» اعلام کرد که داروی «رمدسیویر» در درمان بسیاری از بیماران خوب عمل کرده و مدت درمان را از ۱۵ به ۱۱ روز کاهش داده است.

«کیلی آتوود» و «استفن کولینسون» هم در گزارش ۳۰ آوریل برای سی‌ان‌ان نوشتند، دولت ترامپ درحال طراحی یک برنامه بلندمدت برای مجازات چین به‌خاطر شیوع ویروس کرونا است. این درحالی است که هم‌اکنون روابط دو کشور دورانی از تیرگی را می‌گذراند. منابع بسیاری در آمریکا می‌گویند دولت ترامپ اشتهای زیادی دارد تا از این ویروس به‌عنوان ابزاری علیه چین استفاده کند از جمله در وضع تحریم‌ها، ملغی کردن تعهدات بدهی به آمریکا و ترسیم سیاست‌های تجاری جدید تا برای چین و همگان روشن سازد که این کشور باید مسوول شناخته شود. یک مقام دولتی به شرط فاش نشدن نام گفت: «ما باید اقتصاد را دوباره به جریان اندازیم. باید در مورد این کار احتیاط به خرج دهیم. اما ما راهی خواهیم یافت تا به چینی‌ها نشان دهیم که اقدامات‌شان کاملا قابل درک است و باید مسوولیت کار خود را بپذیرند.»

گزارشگران سی‌ان‌ان می‌افزایند جامعه اطلاعاتی هم از سوی دولت تحت فشار قرار گرفته است. مقام‌های ارشد دولت می‌خواهند بدانند آیا این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان گریخته است یا خیر. در یک اقدام بی‌سابقه، جامعه اطلاعاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که درحال ارزیابی منابع و بررسی این مساله است. در این بیانیه آمده است: «جامعه اطلاعاتی به‌شدت درحال تلاش برای بررسی این مساله است که آیا این ویروس از طریق تماس با حیوان منتقل شده (یعنی منشأ حیوانی دارد) یا نتیجه دستکاری انسانی در ووهان است.» ترامپ معتقد است که چین نمی‌خواهد دوباره او در انتخابات نوامبر انتخاب شود زیرا ایالات‌متحده «میلیاردها دلار» از این کشور به‌خاطر توافق تجاری «سود می‌برد». وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا عدم اطلاع‌رسانی چین در مورد کرونا به نقش تضعیف‌کننده این کشور در ویروس کرونا مربوط است، ترامپ گفت: «چینی‌ها می‌خواهند بایدن خواب آلود انتخاب شود. آنها می‌خواهند از کشور ما سواری بگیرند به‌گونه‌ای‌که تاکنون مثل آن را ندیده‌اید.»

«آتوود- کولینسون» می‌نویسند، سی‌ان‌ان اوایل ماه جاری گزارش داده بود که دولت ترامپ به‌دنبال تئوری‌ای است که براساس آن این ویروس در آزمایشگاهی در ووهان ساخته شده و در واقع، دست‌ساز انسانی است. اوایل ماه جاری ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک، گفته بود که شواهد نشان می‌دهد این ویروس منشأ طبیعی دارد. نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد که مقام‌های دولتی به تحلیلگران اطلاعاتی فشار می‌آورند تا اطلاعاتی برای تایید این دیدگاه (ساخته دست بشر بودن و فرار تصادفی ویروس از آزمایشگاه) بیابند. این گزارشگران معتقدند سوءظنی در دولت ترامپ وجود دارد که چین مقصر است. به گفته تحلیلگران، این ویروس اقتصادی را تباه کرد که ترامپ آن را «پاسپوت ورود به دور دوم» می‌دانست. چنین است که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، اعلام کرد: «مطمئن هستم که حزب کمونیست چین به‌خاطر کاری که انجام دادند تاوان آن را خواهند پرداخت.»

تنش میان چین و آمریکا برای متحدان آسیایی آمریکا هم یک تهدید است. این متحدان آسیایی نمی‌خواهند موجب دشمنی «غول» در «حیاط خلوت» خود شوند. تنش رو به رشد میان دو کشور می‌تواند عواقب قابل‌توجهی برای اقتصاد جهانی داشته باشد، زیرا ایالات‌متحده در تلاش است تا خود را از زنجیره‌های تامین که تحت سلطه چین قرار دارد برهاند. در واکنش به فشارهای آمریکا در ماجرای کرونا، چینی‌ها هم دست به یک تلاش تبلیغاتی زده‌اند تا توجهات را از تقصیر خود منحرف سازند. آنها هم انگشت اتهام را به سوی سربازان آمریکایی نشانه رفته‌اند که پاتوژن‌هایی را با خود وارد کرده‌اند؛ اقدامی که موجب خشم ترامپ شد. با این حال، پمپئو می‌گوید در زمانی مناسب سراغ چین می‌رویم.