خبر بد برای حزب دموکرات

شیپی ۳۱ ساله و اهل میلواکی است. وی دانشجوی پرستاری است. او می‌گوید: «نمی‌دانم چرا حزب دموکرات روی نامزدهای پیشرو این همه احساس گناه می‌کند و اصلا دنبال تغییرات معنادار نمی‌گردند؟» شیپی می‌افزاید: «برای سومین دور متوالی انتخابات است که نامزدی داری که شما را هیجان‌زده نمی‌کند و علاقه پیدا کرده‌ام که به حزب سوم رای بدهم.»

به رغم اینکه برنی سندرز خواستار اتحاد دموکرات‌ها در حمایت از بایدن به منظور شکست ترامپ شده است، چرا که سناتور اهل ورمونت، ترامپ را خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور دنیا خوانده است، همچنین به‌رغم- اینکه اوباما از بایدن حمایت کرد و قول داد که حزب به سمت چپ نیز حرکت خواهد کرد، اما جوانانی که سربازان برنی سندرز به حساب می‌آیند، هنوز آمادگی حمایت از بایدن را ندارند و به نوعی رای دادن به وی از سوی جوانان خواب و خیال به نظر می‌رسد.

در هفته‌ای که گذشت، مصاحبه با ده‌ها تن از طرفداران برنی سندرز در سراسر آمریکا نشان داد که جوانان کمترین شوق را نسبت به بایدن، نامزد پیش فرض (بخوانید تقریبا قطعی حزب دموکرات) دارند. هر چند برخی او را قوی‌تر از هیلاری کلینتون، نامزد سال ۲۰۱۶ حزب دموکرات می‌دانند اما بسیاری از آنها شک دارند که بایدن بتواند در انتخابات سال جاری دونالد ترامپ را شکست دهد. برخی دیگر نسبت به سخنان غیر منسجم بایدن انتقادهای تند و تیزی داشتند.

روی هم رفته، شک و تردید رای دهندگان این سوال را مطرح کرده است که چه تعداد از آنها در ماه نوامبر به بایدن با شور و شوق رای خواهند داد یا اصلا دست به سازماندهی برای رای دادن خواهند زد یا نه؟ در یک نظرسنجی صورت گرفته در ماه گذشته از ۵ نفر از حامیان سندرز، ۴ تن گفتند که احتمالا به بایدن رای خواهند داد، در مقابل ۱۵ درصد گفتند که رای خود را به ترامپ خواهند داد، این همان رقمی است که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ داده شد.

تی ووآن ثورن، ۲۴ ساله گفت که کاملا پا در هوا است و نمی‌داند اصلا رای خواهد داد یا نه؟ این حامی سندرز که اخیرا از پنسیلوانیا به نیویورک نقل مکان کرده است، در موطن خود به سندرز رای داده است. وی افزود: «اگر قضا و قدر مرا به پای صندوق‌های رای ببرد، به بایدن رای خواهم داد، اما نسبت به حضور وی در انتخابات چندان شوقی در خود نمی‌بینم.»

برخی از طرفداران سندرز می‌گویند که احتمالا رای خود را به حزب سوم بدهند، تعداد اندکی نیز گفته‌اند که به ترامپ رای می‌دهند و برخی دیگر اصلا از اینکه رای بدهند، ابراز شک و تردید کردند. دانیل ری، ۲۷ ساله، از لنکستر پنسیلوانیا، قصد داشت به تولسی گبرد، نماینده کنگره از هاوایی رای بدهد که ماه گذشته به نامزدی طولانی مدت خود در دور مقدماتی پایان داد.

در فیس‌بوک و توییتر هواداران برنی سندرز درخصوص صلح با بایدن شک و تردید دارند و نسبت به قول‌هایی که برای وعده‌های پیشروانه داده است، بدبین هستند. آنها همچنین سندرز را متهم می‌کنند که چپ‌ها را فروخته است.

البته از ابتدا نیز مشخص بود که جنس افراد پایگاه رای برنی سندرز از جنس حامیان میانه‌رو بسیار متفاوت است. برای برنی سندرز، به رغم اینکه از بایدن حمایت کرده است، به صحنه آوردن رای‌دهندگان به سود نامزد میانه‌روی دموکرات‌ها کار بسیار سختی است. این در حالی است که وی این بار نسبت به سال ۲۰۱۶ چند ماه زودتر از دور انتخابات مقدماتی کنار رفته و نامزد تقریبا قطعی دموکرات‌ها را مورد حمایت قرار داده است.

ناتانیل کسلرینگ از تیوسان، در انتخابات مقدماتی در آریزونا به سندرز رای داد اما در انتخابات نهایی به بایدن رای نخواهد داد؛ چراکه به اعتقاد وی، پیشروها نباید با میانه‌روها بر سر مسائلی همچون «خدمات درمانی رایگان برای همه» یا «شهریه رایگان برای دانشگاه‌ها» دست به مصالحه بزنند. کسلرینگ با اشاره به سیاست‌های میانه‌روی بایدن گفت: «اگر به‌عنوان جنبش خود را نشان ندهیم، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. پس حزب دموکرات نباید حق ما را نادیده بگیرد.» او افزود: «من متنفرم از اینکه ترامپ را برای یک دوره دیگر تحمل کنم اما لازم است برای اینکه این افراد ما را جدی بگیرند، کاری که واجب است، انجام دهیم». کسلرینگ، ۴۵ ساله و معاون یک شرکت فروشنده محصولات دیابتی، جمله «من متنفرم» را تکرار می‌کند اما می‌گوید که برای دموکرات‌ها اقدامی نخواهد کرد.

قطعا آن‌گونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، عمده رای‌دهندگان به سندرز قصد دارند که از بایدن حمایت کنند. بیشتر کسانی که مصاحبه شده‌اند دلیل این کار را انتخاب بین بد و بدتر عنوان کرده‌اند. استفن فیلیپس، ۳۳ ساله که در لیک لند در فلوریدا زندگی می‌کند و به دلیل شیوع ویروس کرونا به مرخصی اجباری فرستاده شده است، می‌گوید: «قطعا بایدن بهتر از ترامپ است». اما او وقتی در حال تماشای تاییدیه آنلاین سندرز بوده است، از نحوه سخنرانی بایدن ابراز ناراحتی می‌کند. وی می‌گوید در حالی که سندرز بداهه صحبت می‌کرده اما به نظر می‌رسد که بایدن وابسته به متن از پیش نوشته شده است. به گفته وی این مرد قرار است به جنگ ترامپ برود؛ کسی که با جملات و کلماتش به دیگران رحمی ندارد.

ماریا اویلز هرناندز، ۲۴ ساله و معلم زبان اسپانیایی در نزدیکی راکی مونت، از کارولینای شمالی که در سال ۲۰۱۶ اصلا رای نداد، قصد دارد در این سال در انتخابات شرکت کند و به بایدن رای دهد، هر چند که رای اول او سندرز بوده است. او می‌گوید: «من امسال رای خواهم داد. این تنها چیزی است که با اطمینان می‌گویم». وی افزود: «اصلا انتظار نداشتم در سال ۲۰۱۶ ترامپ برنده انتخابات شود. دنیا نیز به اندازه من شگفت زده شد. قصد ندارم دوباره این اتفاق بیفتد».

یک چالش بزرگ برای بایدن در انتخابات پاییز این است که ممکن است حامیان سندرز برای انتخابات از خانه خود بیرون نیایند یا اینکه برای رای دادن به موطن خود سفر نکنند. این حالت دوم عمدتا در صورتی اتفاق می‌افتد که افراد، دانشجو باشند. ویکتوریا وارینگ، ۲۱ ساله که خانواده اش در پنسیلوانیا زندگی می‌کنند، اما خود برای ادامه تحصیل به فیلادلفیا رفته است و در حال تحصیل در حوزه فیلم و انیمیشن است، می‌گوید: «برای دانشجویان مهم‌ترین موانع رسیدن به محل رای گیری بسیار جدی و واقعی است.» او می‌افزاید: «بسیاری از دوستانم از حزب دموکرات سرخورده شده‌اند، احساس می‌کنند هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند؛ چرا که این باور به وجود آمده است که حزب در نهایت کسی را انتخاب می‌کند که خود دوست دارد و برایشان مهم نیست بقیه چه می‌گویند.»

در سال ۲۰۱۶، پیش از اینکه وارینگ از نظر سنی حق رای دادن داشته باشد، در تیم جیل استاین برای نامزد حزب سبز فعالیت می‌کرد. او اما می‌گوید که امسال برای فعالیت در کارزار انتخاباتی بایدن داوطلب نخواهد شد. وارینگ تصریح می‌کند: چگونه این باور را در خود بپرورانم، به کسی رای بدهم که در عمده مسائل با وی اختلاف نظر دارم؟» او خود سپس به این سوالش پاسخ می‌دهد و می‌گوید که اصلا نمی‌تواند و قصد ندارد رای بدهد.

یک نظرسنجی در انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان داد که ۱۲درصد از طرفداران برنی سندرز در نهایت در انتخابات نهایی آن سال به دونالد ترامپ رای دادند. ۸ درصد دیگر از طرفداران این نامزد پیشرو به نامزد حزب سوم رای دادند و ۳ درصد نیز اصلا رای ندادند. رای دهندگانی که نامزد خود را در دور مقدماتی انتخابات از دست می‌دهند معمولا از نامزد نهایی حمایت نمی‌کنند. اما از آنجا که انتخابات سال ۲۰۱۶ بسیار نزدیک بود، ترامپ به سختی توانست در ایالات بسیار مهم صنعتی و با کمتر از یک درصد پیروز شود و این نزدیکی رقابت به لطف رای طرفداران برنی سندرز به سود هیلاری کلینتون بوده است.

این اطمینان وجود دارد که برخی از طرفداران برنی سندرز به بایدن رای خواهند داد. ناتالیا کالدرون، ۳۴ ساله از میلفورد میشیگان می‌گوید که در انتخابات مقدماتی ۱۰ مارس وی قصد داشت به برنی سندرز رای دهد اما در لحظات آخر نظرش را عوض کرد و به بایدن رای داد. وی گفت: «من اطمینان داشتم که برنی به هر چه گفته بود، عمل می‌کرد اما بعد کمی تحقیق کردم، وعده‌هایی که وی می‌داد چندان با واقعیت همخوان نبوده است.» ناتالیا افزود: «وقتی کسی به شما قول می‌دهد که ماه را برای شما بیاورد، این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد.» به همین دلیل وی در انتخابات مقدماتی به بایدن رای داد و حالا نیز به دنبال آن است که در انتخابات عمومی به بایدن رای بدهد. اما بسیاری از رای دهندگان جوان که شدیدا حامی برنی سندرز بودند، به نظر می‌رسد بایدن برای آنها یک سیاستمدار دیگر است که با مساله تغییرات آب و هوایی و خدمات درمانی با سستی برخورد خواهد کرد. آنها می‌گویند آنچه برایشان مهم بوده و خواهد بود یک تغییر اساسی است که دهه‌هاست سندرز به دنبال آن است. جیکوب دیویدز، ۲۱ ساله و دانشجوی حاضر در میلواکی می‌گوید: «جو بایدن برای او نامزد قلّابی به نظر می‌رسد. من خط مشی‌های وی را نمی‌دانم. من به وی رای نخواهم داد.»

کوین ریدلر، ۵۵ ساله که در انتخابات مقدماتی رای خود را به سود سندرز به صندوق انداخته است، در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بود. ریدلر در منطقه غربی و روستایی آیووا زندگی می‌کند و سر کارگر خطوط نگهداری ریل راه آهن است. او گفت که باور داشت ترامپ به وعده‌هایی که داده است، وفادار خواهد ماند. به گفته وی ترامپ دوستدار کارگران آمریکایی به نظر می‌رسید. اما پس از انتخابات ترامپ از مذاکره مجدد برای تغییرات سیاسی که داده بود،

 سر باز زد و حقوق کارگران کم شد. ریدلر حالا می‌گوید که رای دادن به ترامپ یک اشتباه بود که دیگر آن را تکرار نخواهد کرد.

او در انتخابات مقدماتی از سندرز حمایت کرد و به وی رای داد. اما او از بایدن نیز به شدت متنفر است و او را فردی نادرست می‌داند. وی می‌گوید که بایدن دچار زوال عقل شده است. ریدلر تصریح می‌کند: «راستش از اینکه رای ندهم، متنفرم. من می‌دانم که این کار درستی نیست اما این چیزی است که اینجا رخ خواهد داد.»

رابرت گرولون، ۲۹ ساله و نجار در یک کارخانه در نزدیکی ملبورن فلوریدا، سندرز را به این دلیل دوست دارد که قول افزایش حداقل دستمزد و خدمات درمانی رایگان برای همه داده بود. وی می‌گوید: «ما عاشق برنی هستیم. برنی مرد ماست». وی گله‌مند بود که سیاه‌پوستان و لاتین تبارها به دموکرات‌ها علاقه دارند اما این علاقه گویی از طرف حزب دموکرات متقابل نیست و این گروه‌ها از علاقه به حزب دموکرات چیز زیادی گیرشان نمی‌آید. او می‌افزاید: آنها چه وقت می‌خواهند هوای لاتین تبارها و سیاه پوستان را داشته باشند.» او بایدن را سیاستمداری همچون سایر سیاستمداران می‌داند که کت و شلوار آبی می‌پوشد. او تصریح می‌کند: راستش را بخواهید شاید به ترامپ رای بدهم. ترامپ کسی است که جامعه ما را به خوبی می‌شناسد. من هیپ‌هاپ دوست دارم و او در کلیپ‌های مخصوص رپ بازی کرده است. او دوستان آفریقایی -آمریکایی هم دارد.

در شرق آیووا روز سه‌شنبه کلی منینگ که کارش را به خاطر ویروس کرونا تعلیق کرد، گفت که در انتخابات مقدماتی به برنی سندرز رای داده است اما اخیرا به صحبت‌های بایدن گوش داده و قصد دارد در انتخابات عمومی به بایدن رای بدهد. با این حال پسر ۳۱ ساله وی، یک چالش به حساب می‌آید. او که از طرفداران برنی سندرز است در سال ۲۰۱۶ به حزب سوم رای داده است. منینگ می‌گوید که با همکاری خواهرش در حال کار کردن روی پسرش هستند تا وی را متقاعد کنند در انتخابات به بایدن رای بدهد تا مانع حضور ترامپ برای بار دوم در کاخ سفید شوند. خانم منینگ می‌گوید که پسرش گفته است به بایدن رای نخواهد داد و گفته که در برگه انتخابات نام برنی سندرز را خواهد نوشت. به گفته وی، قشر جوان مثل آنها عادت ندارند رویاهایشان را زیر پا بگذارند.