افزایش شانس بی‌بی برای تداوم نخست‌وزیری

این در حالی است که در انتخابات ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ (دومین انتخابات) حزب «آبی-سفید» بنی‌گانتس ۳۳ کرسی و حزب لیکودِ نتانیاهو ۳۱ کرسی به‌دست آورده بود. در حقیقت، حزب لیکود در آن انتخابات به رهبری نتانیاهو با از دست دادن ۷ کرسی به‌طور نسبی شکست خورد. نتانیاهو در تماس تلفنی با سران احزاب راست و مذهبی، بر لزوم تشکیل سریع ائتلاف، تاکید کرد. بنی‌گانتس نیز در اولین واکنش به نتایج برآوردها، هر چند شکست خود را نپذیرفت اما با تقدیر از حامیان حزب آبی- سفید گفت که برای اهداف آنها همچنان مبارزه خواهد کرد. اعضای برخی از احزاب ناکام دیگر ابراز امیدواری کردند که نتایج شمارش واقعی آرا، متفاوت از برآوردهای تلویزیونی باشد. «هالفینگر- کینگزلی» در گزارش خود نوشتند، شمارش آرا تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی نشان داد که نتانیاهو پیشتاز است. اما نتایج نهایی پس از احتساب رای سربازان و دیپلمات‌های اسرائیلی ساکن خارج، تا ۴۸ ساعت بعد [احتمالا تا پنج‌شنبه ۱۵ اسفند] منتشر می‌شود. آمار اولیه وزارت کشور اسرائیل حاکی است که ممکن است تا حدود ۷۰ درصد از شش و نیم میلیون اسرائیلی صاحب حق رای در این انتخابات رای داده‌ باشند که بالاتر از هر انتخاباتی در ۲۱ سال اخیر است. با وجود پیشتازی چشمگیر لیکود، که عملا نوعی رای اعتماد مردمی به شخص بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، دادگاه اورشلیم از مدتی پیش تعیین کرده که این دولتمرد از ۲۷ اسفند در سه پرونده اتهامی محاکمه شود.

این گزارشگران معتقدند این تکثر برای اولین بار به نتانیاهو فرصت می‌دهد تا ائتلاف اکثریت را تشکیل دهد اما برای این کار حداقل به دو کرسی از احزاب دیگر نیاز دارد. از سوی دیگر، ممکن است یک مانور قدرتی میان قوه مجریه و نظام قضایی در اسرائیل بر سر محاکمه نتانیاهو در بگیرد. این گزارشگران همچنین می‌افزایند این رقابت تعیین می‌کند که آیا نتانیاهو به لحاظ قانونی می‌تواند حکومت خود را شکل دهد یا خیر. او در نطق پیروزی خود اعلام کرد: «این شب، شب بزرگ پیروزی است.» او این پیروزی را «شیرین‌تر» از اولین انتخابات در کسوت نخست‌وزیری در سال ۱۹۹۶ خواند و گفت: «این انتخابات پیروزی بر تمام عجایب بود». وی پیروزی خود را در انتخابات روز دوشنبه «بهترین اتفاق و رویداد تاریخ اقتصاد،‌ امنیت، روابط خارجی، حمل‌و‌نقل، گردشگری، انرژی و تمام زمینه‌ها بدون هیچ استثنایی» خواند و ادعا کرد: «به زودی حاکمیت اسرائیل بر غور (دره) اردن را اعلام خواهم کرد».

به نوشته گزارشگران نیویورک تایمز، نتانیاهو در انتخابات آوریل [انتخابات اول] همراه با متحدان خود ۶۰ کرسی به‌دست آورده بود، اما نتوانست کابینه را تشکیل دهد اما در انتخابات اخیر برخی تحلیلگران اعلام کردند که ممکن است نتانیاهو توانسته باشد از میان حامیان گانتس هم عضوگیری کرده باشد. گانتس و متحدانش از جمله فهرست مشترک عربی در مجموع ۵۴- ۵۳ کرسی را به‌دست آوردند. با این حال، گانتس در جمع هوادارانش وعده داد که به مبارزه ادامه خواهد داد و افزود: منتظر نتایج نهایی در روز پنج‌شنبه باشید. او گفت نتانیاهو «به‌زودی روی صندلی متهم نشانده خواهد شد». فهرست مشترک عربی هم ۱۵ کرسی به‌دست آورد که یک رکورد برای آنها محسوب می‌شود. پیش‌تر این گروه ۱۳ کرسی را به‌دست آورده بود.