ترامپ: رسانه‌ها و دموکرات‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند

مقامات سه ایالت اخیر روز جمعه در گزارشی گفتند که با موارد جدیدی از کروناویروس برخورد کرده‌اند اما تا پیش از این هفته کسانی با این بیماری درگیر بودند که یا سفر خارج رفته بودند یا با افراد مریض در تماس بوده‌اند. اما موردی که اواسط هفته گذشته گزارش شد، به علاوه سه مورد جدید اصلا سفر خارجی نداشته‌اند و کارشناسان هشدار می‌دهند که کرونا ویروس که تاکنون بیش از ۲۸۰۰‌نفر را کشته و ده‌ها هزار نفر را درگیر خود کرده، هم‌اکنون در حال شیوع در ایالات متحده آمریکا است. دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز درمانی دانشگاه وندربیلت، به نیویورک تایمز گفت: «اگر ما دیروز نگرانی اندکی داشتیم، حالا باید بیشتر نگران باشیم.» او افزود: «حالا باید این سوال را بپرسیم که گستره واقعی این بیماری چقدر است؟»

با پیدایش موارد جدید و البته غیرقابل توضیح، حالا مقامات کالیفرنیا به‌دنبال ردیابی کسانی هستند که با بیماران در ارتباط بوده‌اند. در این ارتباط مقامات کالیفرنیا می‌گویند که موارد آزمایش از افراد را افزایش داده‌اند. در واشنگتن اما مقامات این ایالت گفتند که باید آماده تعطیلی مدارس و نگه داشتن کارگران و کارکنان کسب و کارها در خانه بود.»

جف داچین، کارمند مرکز بهداشت سیاتل و کینگ کانتی به نیویورک تایمز گفت: «ما به‌طور فزاینده به مردم توصیه می‌کنیم که از تردد در نقاط پرازدحام خودداری و از تماس نزدیک با افراد پرهیز کنند.» او افزود: «ممکن است در روزهای آتی به نقطه‌ای برسیم که تجمع‌های عمومی، مانند مسابقات ورزشی و سرگرم‌کننده را لغو کنیم تا بدانیم این بیماری تا چه حد در ایالات متحده شیوع داشته است.»

درخصوص موارد جدید، مقامات از شرایط سخت‌تری سخن می‌گویند و اعلام کرده‌اند که افراد مریض ممکن است با افراد زیادی در ارتباط بوده باشند. در این ارتباط مقامات ایالت واشنگتن می‌گویند که با دانش‌آموزی برخورد داشته‌اند که تست کروناویروس‌اش مثبت بوده است. او گفته است که پیش از تست به دو مرکز درمانی و مدرسه‌اش رفته است. هر چند که وی تا روز جمعه، پیش از مثبت شدن آزمایشش در کلاسی حضور نداشته است. دکتر کریس اسپیتر، نیروی حاضر در مرکز منطقه اسنوهامیش گفت که این نوجوان احتمالا در ارتباط با کسی بوده که نوع خفیف این بیماری را داشته و به‌دنبال درمان هم نبوده و به این طریق مریض شده است. او افزود: «من فکر می‌کنم با گذشت زمان با افراد بیشتری روبه‌رو شویم که درگیر این بیماری شده‌اند.»

در اورگان، ایالتی که هیچ مورد قبلی از بیماری کروناویروس را گزارش نکرده است، مقامات گفتند که به نظر می‌رسد یکی از کارمندان مدرسه ابتدایی «فارست هیلز» در «لیک اوسوگو» بیش از یک هفته پیش به ویروس مبتلا شده است. مرکز درمانی اورگان می‌گوید که روز جمعه با آزمایش از این فرد متوجه شده که این کارمند مدرسه ابتدایی به کروناویروس دچار است.کارشناسان می‌گویند که آمریکا هم‌اکنون ممکن است برخی از فعالیت‌های روزمره این کشور از جمله مدارس را تعطیل کند. این در حالی است که دونالد ترامپ دموکرات‌ها و رسانه‌ها را متهم می‌کند که سعی در بزرگنمایی این بیماری دارند. روز جمعه رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت وی دموکرات‌ها و رسانه‌ها را متهم به اغراق در خطر کروناویروس کردند. در حالی که بازارهای سهام با رکورد روبه‌رو شده‌اند و کسب و کارها به‌دنبال ممانعت از شیوع این بیماری هستند، دولت ترامپ و دستیاران و متحدان کنگره‌ای‌اش در آخرین نمونه از تلاش‌هایشان برای قطبی‌سازی این کشور، می‌گویند که مخالفان خطر این بیماری را بزرگ جلوه می‌دهند. ترامپ حتی در یک سخنرانی این بیماری را به استهزا گرفت و گفت که من اخیرا با فردی که بیمار بوده روبوسی داشته و هم اینک سالمم. او گفت که این بیماری همان آنفلوآنزا است و هیچ خطری برای دیگران ندارد. ترامپ تصریح کرد که رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان هر کاری که از دست‌شان برآید انجام می‌دهند تا ترس را در وجود مردم نهادینه کنند. وی تاکید کرد که برخی از دموکرات‌ها برای پیشبرد منافع سیاسی خود دروغ می‌گویند. در این ارتباط میک مولوانی، رئیس موقت کارکنان کاخ سفید از رئیس خود هم فراتر رفت و به فعالان محافظه‌کار گفت: «روزنامه‌نگاران در حال سوءاستفاده از کروناویروس هستند، زیرا فکر می‌کنند به این طریق می‌توانند رئیس‌جمهوری کشور را زمین بزنند. این چیزی است که آنها دنبال می‌کنند.» در ادامه، رئیس‌جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی‌اش در کارولینای جنوبی گفت که کروناویروس افتضاح جدید دموکرات‌ها پس از داستان ساختگی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و استیضاح است. وی افزود: «دموکرات‌ها با کروناویروس سیاسی‌کاری می‌کنند». او سپس از کارهای بزرگی که کرده سخن گفت و تصریح کرد: ما کارهای بزرگی انجام داده‌ایم. وقتی از آنها سوال می‌شود ترامپ چطور عمل می‌کند، می‌گویند که اوه! خوب نیست، اصلا خوب نیست. در حالی که آنها هیچ نمی‌دانند. آنها حتی نمی‌توانند از پس شمارش آرا در آیووا برآیند.»