به نظر می‌رسد این طرح مبتنی بر واقعیات نباشد و بیشتر چشم‌اندازی سوررئال دارد. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی درباره طرح صلح واشنگتن برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن اعلام کرد که سه‌شنبه هفته جاری از این طرح احتمالا رونمایی کند. وی در این باره مدعی شد: طرح صلح واشنگتن برای خاورمیانه یک طرح بزرگ است. فلسطینی‌ها ممکن است در ابتدا به این طرح واکنش منفی نشان دهند؛ ولی این طرح به نفع آنها است و واقعا کارساز خواهد بود. در همین حال، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنج‌شنبه گفت که ترامپ از نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌ـ سفید و رقیب انتخاباتی نتانیاهو دعوت کرده است تا در کاخ سفید طرح معامله قرن را بررسی کنند. نتانیاهو نیز موافقت خود را با دعوت ترامپ اعلام کرده است. پیش از این جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ در اوایل تیر ماه از بخش اقتصادی طرح معامله قرن رونمایی کرده بود. «معامله قرن» طرحی است که از سوی دولت ترامپ در راستای آنچه به اصطلاح روند صلح بین دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس خوانده‌اند، دنبال می‌شود؛ طبق این طرح، که جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا دنبال آن است، رژیم اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بیشتری از مناطق اشغال‌شده، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که هم ترامپ و هم نتانیاهو با دو پرونده در معرض رصد هستند. دونالد ترامپ با استیضاح روبه‌رو است و نتانیاهو نیز یک پرونده به اتهام رشوه دارد. رقیب وی بنی‌گانتس نیز هنوز نتوانسته ائتلافی برای کابینه تشکیل دهد و به همین علت دیدار این سه بیشتر سوررئال است. دیدار نتانیاهو در روز سه‌شنبه هم، همزمان با تشکیل پارلمان این رژیم شده است. قرار است در این روز در پارلمان بحث شود که آیا به نخست‌وزیر اسرائیل مصونیت قضایی اعطا شود یا نه. افزون بر این طرف دیگر ماجرا یعنی فلسطینی‌ها هیچ نماینده‌ای در این دیدار ندارند. فلسطینی‌ها گفته‌اند در هیچ یک از مراحل فرایند قرن حاضر نخواهند شد؛ زیرا آن را به رسمیت نمی‌شناسند. فلسطینی‌ها روز پنج‌شنبه گفتند که از نظر آنها هر طرحی از این دست، از ابتدا برای آنها مرده به حساب می‌آید.

مایکل کوپولوف، تحلیلگر در مرکز مطالعات اسرائیل می‌گوید: «این دیوانگی است.» حتی خود ترامپ هم به عجیب و غریب بودن اوضاع اذعان دارد. ترامپ که اخیرا از اجلاس داووس به خانه بازگشته است، گفت که ما هر دو نامزد را به کاخ سفید دعوت کرده‌ایم.  بنی‌گانتس و نتانیاهو بلافاصله هر دو این دعوت را پذیرفتند.  

اخیرا برخی رسانه‌ها شروع به کنکاش در باب شرایط موسوم به معامله قرن کرده‌اند. برای مثال، گزارشگران می‌گویند که اسرائیل دره اردن را به رژیم خود ملحق خواهد کرد و به این ترتیب صاحب مرزهای جدید با اردن خواهد شد. اسرائیل همچنین بر تمام شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری، همچنین مناطقی که جدا افتاده است، حاکمیت خواهد داشت. به گفته این گزارشگران بیت‌المقدس هم تحت کنترل رژیم صهیونیستی خواهد بود که این به آن معنا است که بخش شرقی آن نیز تحت کنترلش خواهد بود. این در حالی است که فلسطینی‌ها بیت‌المقدس را پایتخت خود برای آینده می‌دانند.  از پیش‌شرط‌های این معاهده، آن‌گونه که خبرنگاران گفته‌اند، خلع سلاح کردن نیروهای حاضر در غزه است و بیت‌المقدس نیز پایتخت رژیم صهیونیستی خواهد شد. البته ترامپ نسبت به این افشاگری‌ها واکنش محتاطانه‌ای در توییتر نشان داد و در حساب کاربری خود نوشت: گزارش‌ها در مورد زمان‌بندی برنامه صلح سوداگرانه است. البته او بعدا در جمع خبرنگاران گفت که بخشی از طرح را پیش از روز سه‌شنبه منتشر خواهد کرد.

همین اندک افشاگری‌های صورت‌گرفته موجب خشمگین شدن فلسطینی‌ها شده است. حسام زملوت، دیپلمات و مشاور ارشد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت: اینکه آمریکا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل در نظر گرفته است، نشان می‌دهد که این تصمیم و سایر تصمیماتی که قرار است گرفته شود، نقض قوانین بین‌المللی است. باسم نعیم یکی از مقامات غزه که سابقا وزیر بهداشت غزه هم بود در توییتر خود نسبت به این افشاگری‌ها واکنش نشان و هشدار داد فلسطینی‌ها مانع از اجرای هر نوع معامله‌ای خواهند شد و این به منزله شروع انتفاضه دیگری است. این در شرایطی است که ترامپ مدعی بوده که این معامله کارساز خواهد بود و با فسطینی‌ها به‌طور فشرده صحبت کرده است. ترامپ در ادامه مدعی شد: آنها انگیزه زیادی برای این کار دارند. شاید در نظر اول نسبت به آن موضع منفی داشته باشند، اما در نهایت این برایشان خیلی مثبت خواهد بود.

در سرزمین‌های اشغالی بسیاری از تحلیلگران، دعوت ترامپ را یک مانور سیاسی می‌دانند تا نتانیاهو را متحد نزدیک خود نشان دهد و بنی‌گانتس را که تجربه سیاسی کمتری دارد به تله بیندازد. دست‌کم این دعوت می‌تواند موضوع پرونده فساد نتانیاهو را به تاخیر بیندازد و حتی می‌تواند بنی‌گانتس را تحت فشار قرار دهد تا با پارلمان همکاری کند و به این طریق مصونیت قضایی نتانیاهو تضمین شود. این در حالی است که حزب آبی - سفید بنی‌گانتس بحثی را آغاز کرده است تا رای‌گیری کند و تقاضای نتانیاهو را مورد بررسی قرار دهد. نتانیاهو سعی کرده است تا فرآیند را به بعد از دوم مارس منتقل کند، زیرا وی در پارلمان فعلی از اکثریت برخوردار نیست تا بتواند مصونیت قضایی‌اش را تضمین کند. هر روزی که این مساله به تاخیر بیفتد، نتانیاهو سود بیشتری خواهد برد.

کوپولوف می‌گوید: «نتانیاهو به عنوان یک فروشنده متبحر می‌تواند از پیشنهاد ترامپ به نحو احسن استفاده و آن را به یک حیات دوباره سیاسی برای خود تبدیل کند. نتانیاهو قصد دارد تا با تحت فشار قرار دادن بنی‌گانتس وی را مجبور به تاسیس کابینه وحدت کند.

شالوم لیپنر، مشاور ۷ نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی  هم گفت: « این طرح در اسرائیل به عنوان طرحی خیرخواهانه مطرح شده و اگر بنی‌گانتس در مقابل آن بایستد، تمامی پل‌های پشت سر خود را برای رابطه با کاخ سفید خراب کرده است.» این فرد تصریح می‌کند که اگر هم با طرح همپا شود، و آن‌گونه که مد نظر ترامپ است با الحاق دره اردن موافقت کند، ممکن است از سوی برخی از متحدان خود تحت فشار قرار گیرد. البته نتانیاهو پیش‌تر گفته بود که به‌طور یک‌جانبه دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی ملحق خواهد کرد؛ چراکه این یک نوار استراتژیک برای کرانه باختری اشغال‌شده به حساب می‌آید. این اقدام یک حرکت بسیار جنجالی در اسرائیل به حساب می‌آید؛ اما همچنان در سرزمین‌های اشغالی از محبوبیت برخوردار است.