به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی "آی ۲۴" رژیم صهیونیستی، این اقدام گرینبلات به خاطر آن صورت می گیرد که اجرای طرح موسوم به "معامله قرن" همچنان به تأخیر می افتد.

روزنامه "نیویورک تایمز" نیز در این باره گزارش داد این استعفا، یک تحول دراماتیک در عرصه سیاسی اسرائیل خواهد بود، چرا که این حادثه تنها دو هفته پیش از شروع انتخابات کنست روی می دهد.

بسیاری از تحلیلگران، این استعفا را ضربه سنگینی به "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی می دانند، زیرا وی امیدوار بود که این طرح پیش از انتخابات کنست اعلام شود و وی بتواند از این موضوع برای پیروزی در این انتخابات بهره برداری سیاسی کند.

گرینبلات، مرد شماره یک دولت ترامپ بود برای آن که طرح سازش آمریکا موسوم به "معامله قرن" را در طول دوسال و نیمی که این سمت را برعهده داشته، به انجام برساند.

معامله قرن، طرح آمریکایی است که در آن بیت المقدس و بخش‌های اشغالی از کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اشغالگر واگذار و بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان کلاً منتفی خواهد شد.

این طرح همچنین شامل چشم‌پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است.

گرینبلات ۵۲ ساله یک یهودی ارتودکس است که از سال ۲۰۱۶ و پس از روی کارآمدن ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عنوان نماینده ویژه وی در مذاکرات صلح خاورمیانه منصوب شد.

گرینبلات هفته گذشته، اعلام کرده بود که نمی توان از طرح معامله قرن پیش از انتخابات اسرائیل را اعلام کرد، این اظهار نظر درست مخالف گفته ترامپ است که مدعی شده بود، این اقدام پیش از انتخابات ۱۷ سپتامبر اسرائیل انجام خواهد شد.

نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات صلح خاورمیانه در توئیتری نوشته بود: تصمیم گرفتیم، طرح صلح یا بخشی از آن را پیش از انتخابات اسرائیل اعلام نکنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.