برگزیت قانون شد

در پایان آخرین رای‌گیری برای لایحه برگزیت در روز پنج‌شنبه در مجلس عوام این کشور که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان حزب محافظه‌کار است، متن توافق‌نامه برگزیت با ۳۳۰ رای موافق در برابر ۲۳۱ رای مخالف به تصویب رسید.  تصویب این قانون به دولت اجازه می‌دهد از این تاریخ، توافق خروج از اتحادیه را که پیش‌تر در مذاکره با بروکسل حاصل شده و در پارلمان به تصویب رسانده بود اجرا کند و به سه سال منازعه بر سر اجرای برگزیت پایان دهد. اکنون در مرحله نهایی تایید خروج انگلیس از بریتانیا، مجلس عوام تا ۹ ژوئن سال جاری میلادی زمان دارد تا قوانین جدیدی را در راستای اجرایی شدن برگزیت تصویب کند؛ زیرا پس از اجرای آن، این کشور باید مناسبات تجاری جدیدی را با اتحادیه اروپا برقرار کند. با گذشت بیش از سه سال از اجرای همه‌پرسی برگزیت و رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، دولت ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس نتوانست آن را عملی کند.

پارلمان انگلیس بارها اجرای برگزیت را به تاخیر انداخت تا از برخی مشکلات احتمالی بعد از خروج نظیر ایجاد مرز فیزیکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود. نهایتا ترزا می ‌به‌دلیل ناتوانی در اجرای برگزیت ناچار به استعفا شد. بوریس جانسون، جانشین ترزا می ‌نیز پس از چند شکست پیاپی برای تصویب توافقش با بروکسل برای اجرای برگزیت در پارلمان، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. حزب او توانست در این انتخابات اکثریت قاطع را کسب کند. جانسون پس از دریافت اکثریت پارلمان موفق شد ۲۰ دسامبر در اولین رای‌گیری پارلمان جدید، توافق برگزیت را با رای بالایی تصویب کند. اکنون دولت انگلیس قصد دارد تا یک سال در اتحادیه گمرکی و حالت گذار باقی بماند. جانسون گفته است در این یک سال می‌توان مذاکرات جامعی را انجام داد که همه جنبه‌های روابط آینده انگلیس و اتحادیه اروپا، از تجارت تا امنیت داخلی و حمل‌ونقل و اشتراک اطلاعات را در بر بگیرد. اما مقامات اتحادیه اروپا این زمان را ناکافی می‌دانند. «اورسولا فون‌در لاین» رئیس کمیسیون اروپا ضمن ابراز نگرانی از کوتاه بودن این مدت گذار، گفته است: «معتقدم که در صورت لزوم، بازبینی اوضاع در اواسط سال  (جاری میلادی) برای بررسی تمدید مهلت مذاکرات منطقی باشد». این لایحه حاوی توافق‌نامه ۵۳۵ صفحه‌ای است که میان نخست‌وزیر بریتانیا و نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حاصل شده اما تصویب آن به‌دلیل مخالفت مخالفان حزب حاکم لندن، سه بار به تعویق افتاده بود.

در این شرایط و بر اساس قانون انگلیس، تصمیم مجلس عوام در مورد این توافق‌نامه باید هفته آینده به تایید مجلس اعیان و پس از آن به امضای ملکه این کشور برسد. در آخرین مرحله، متن این توافق‌نامه روز ۲۹ ژانویه برای تصویب در صحن پارلمان اروپا ارائه خواهد شد. سد اصلی در روند تصویب توافق‌نامه برگزیت و عاملی که سبب تعویق آن و بروز بحران سیاسی در انگلیس شده‌ بود، مقاومت حزب کارگر در جایگاه اپوزیسیون در مجلس عوام بود. اما اینک انتظار می‌رود که مراحل بعدی این روند بدون مشکل طی شود. به این ترتیب و با این رویداد تاریخی، انگلیس بالاخره در مهلت مقرر، یعنی در پایان ماه جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. با این حال این سوال پیش می‌آید که اگر مجلس لردها رای به اصلاح لایحه مجلس عوام بدهد چه خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت، با توجه به اکثریت قاطعی که محافظه‌کاران در مجلس عوام دارند، در برابر هر نوع تغییری مقاومت خواهند کرد و مجلس لردها ناچار به تصویب آن خواهد شد.

تاکنون از داخل مجلس عوام، از سوی محافظه‌کاران صدای مخالفی شنیده نشده است. عمده مخالفت برای برگزیت از سوی حزب کارگر و لیبرال‌ها صورت گرفته بود که پس از انتخابات اواخر سال گذشته میلادی، ورق به سود محافظه‌کاران چرخید. در رای‌گیری روز پنج‌شنبه نیز این مخالفت‌ها از سوی حزب کارگر و لیبرال‌ها صورت گرفت که در نهایت با شکست سنگینی روبه‌رو شدند.