بوته‌زارهای استرالیا همواره آتش می‌گرفتند. اما درجه حرارت بالایی که تغییرات اقلیمی با خود به همراه آورد در کنار سه سال خشکسالی و توسعه اجتماعات به عمق مناطق وحشی و جنگلی مردم زیادتری را در معرض خطرات بیشتر قرار داد. «گلادیس برجیکلیان»، نخست وزیر نیوساوث ولز، روز یکشنبه (۱۵ دی ماه) گفت:«ما شاهدیم که شهرهایمان چنان در معرض خطر و تهدید قرار گرفته که تاکنون این‌گونه مورد تهدید قرار نگرفته بود.» در ویکتوریا و نیوساوث ولز تاکنون ۱۸۰۰ خانه نابود شده‌اند. در مقایسه، حدود ۷۰ خانه طی آخرین فصل آتش در این دو ایالت ویران شده‌اند. برجیکلیان افزود: «نمی‌توانیم ادعا یا تظاهر کنیم که این آتش‌سوزی چیزی است که قبلا هم آن را تجربه کرده‌ایم.» اگرچه در بخش‌هایی از استرالیا باران باریده و اندکی باعث خنک‌تر شدن هوا شده اما مقام‌ها هشدار می‌دهند که آتش به زودی دوباره زبانه خواهد کشید. این باران که روزهای یکشنبه و دوشنبه باریدن گرفت باعث شد برخی ساکنان به خانه‌های ویران خود بازگردند تا هر آنچه قابل استفاده و نجات دادنی است را با خود ببرند. «فولر- کوای» در گزارش خود می‌نویسند دولت‌های نیوزیلند، کانادا و ایالات متحده نیروهای خبره خود را عازم استرالیا کرده‌اند که در فرودگاه سیدنی با استقبال مقام‌ها و تشویق و هورای مردم مواجه شدند.

«سلست باربر»، کمدین محبوب استرالیایی، به جمع‌آوری ۲۰ میلیون دلار برای آتش‌نشانان کمک کرد. «پینک»، ستاره پاپ آمریکایی، هم وعده کمک شخصی ۵۰۰ هزار دلاری داده است. «اسکات موریسون»، نخست وزیر استرالیا که به‌دلیل تاخیر در واکنش به آتش‌سوزی زیر آتش انتقادها قرار گرفته اعلام کرد ۲ میلیارد دلار استرالیا یا ۳/ ۱ میلیارد دلار آمریکا طی دو سال آینده برای بازسازی شهرهای آسیب‌دیده اختصاص خواهد داد. تاکنون ۳ هزار نیروی نظامی استرالیایی همراه با کشتی‌ها و هواپیماها وارد کارزار کمک شده‌اند. در استرالیا، جمعیت خارج از شهرهای بزرگ طی دهه گذشته تا ۱۰ درصد افزایش یافته و همین موجب شده جمعیت برای اسکان وارد بخشی از مناطق وحشی و مسکونی شدن آنها شود. «کولین پاکنام» هم در گزارش ۷ ژانویه در رویترز نوشت، بیش از ۳/ ۱۰ میلیون هکتار (۵/ ۲۵ میلیون جریب) زمین به اندازه کره جنوبی در هفته‌های اخیر در استرالیا طعمه آتش شده است. تصاویر ماهواره‌های ژاپنی و آمریکایی نشان می‌دهد که دودهای برخاسته از این آتش در مناطق آمریکای جنوبی هم قابل مشاهده است. این گزارشگر می‌افزاید اندکی باران باریده که موجب خنک شدن نسبی هوا شده اما هنوز نتوانسته از شدت آتش بکاهد و آتش سیل‌وار به پیش می‌رود. هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند در حالی که بسیاری از شهرها و روستاها روزهاست بدون برق هستند. حتی در برخی مناطق ارتباطات از راه دور و در برخی موارد آب آشامیدنی نیز قطع شده است. گزارشگر رویترز می‌افزاید این آتش‌سوزی‌ها تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیون دلار خسارت به بار آورده است. این گزارش می‌افزاید:

* به گفته پلیس تاکنون دو نفر در نیوساوث ولز ناپدید شده‌اند. همچنین هم اکنون ۳۹ آمریکایی در استرالیا حضور دارند و قرار است تا امروز چهارشنبه (۸ ژانویه) ۴۸ آتش‌نشان آمریکایی دیگر هم به کمک دیگر هم‌قطارانشان بیایند. تعدادی دیگر هم قرار است از کانادا برسند.

* آمارها نشان می‌دهد این آتش‌سوزی تاثیراتی هم بر اقتصاد داشته است. گروه ANZ اعلام کرده که اعتماد مصرف‌کننده طی هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در ۴ سال گذشته رسیده در حالی که آمارهای شغلی هم بیشترین کاهش ماهانه در هفت ماه گذشته را نشان می‌دهد.

* ارتش وارد میدان شده تا به دفن حدود ۴ هزار گوسفند و گاو مرده کمک کند. همچنین مقام‌ها اعلام کردند از روز دوشنبه و به دنبال افزایش دود ناشی از آتش میزان مراجعه به اورژانس و درخواست کمک‌های امدادی افزایش ۵۱ درصدی داشته است. در ایالت نیوساوث ولز حدود ۱۳۲ نقطه بحرانی برای آتش‌سوزی وجود داشت اما سطح هشدار در این ایالت به پایین‌ترین حد خود یعنی سطح «توصیه» رسیده است و این خبر خوشی می‌تواند باشد. در حالی که ویکتوریا دارای ۳۹ کانون آتش‌سوزی بود با ۱۳ نقطه که در مرحله هشدار «نظارت و اقدام» است. همچنین در ایالت نیوساوث ولز که پرجمعیت‌ترین ایالت در استرالیاست تاکنون ۱۶۰۰ خانه ویران شده اما در ایالت ویکتوریا تنها ۳۰۰ خانه ویران شده است.