ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی رویارویی دو رئیس‌جمهور بسیار متفاوت خواهد بود؛ یکی رهبر قدرتمند تشکیلاتی با سال‌ها تجربه در برابر یک سرکش تازه‌کار که در حال آموختن محدودیت‌ها است. به گزارش الجزیره، این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که هر دو کشور درباره شرق اوکراین اختلاف‌نظر دارند. شرق اوکراین در دست جدایی‌طلب‌های طرفدار روسیه بوده و مسکو متهم است که از جدایی‌طلب‌ها حمایت می‌کند. الجزیره می‌نویسد: «روسای جمهوری روسیه و اوکراین روز دوشنبه در پاریس برای نخستین بار در نشستی با حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با یکدیگر دیدار کردند. این نشست فرصتی برای پوتین بود تا از انزوای کشورش پس از الحاق کریمه به روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین بکاهد.» دغدغه زلنسکی اما حیاتی‌تر بوده و این نشست فرصتی بود برای پایان دادن به درگیری‌ای که بیشتر بخش‌های کشورش را تحت تاثیر قرار داده و بیش از ۱۳ هزار کشته بر جای گذاشته و بیش از یک میلیون تن را وادار به ترک خانه‌هایشان کرده است. این نشست برای هر دوی آنها شانسی برای ارزیابی رقیبشان در رقابتی طولانی بر سر آینده اوکراین به حساب می‌آید.

 مرد صورت یخی در برابر کمدین

پوتین پس از حدود ۲۰ سال که سکان‌دار قدرت روسیه است، با کوله‌باری از تجربه و با نفوذی که از خاورمیانه تا آمریکای لاتین ریشه دوانده، در این نشست حاضر شد. او تقریبا تمام رقبای سیاسی خود را سرکوب کرده و تصویر قدرتمندی از خود ایجاد کرده است. زلنسکی که یک کمدین و بازیگر بوده است، بر موج نارضایتی‌ها سوار شد تا در ماه مه بدون هیچ‌گونه تجربه سیاسی رئیس‌جمهوری اوکراین شود. این مرد ۴۱ ساله که برخوردی راحت و غیرسختگیرانه دارد، از خانه‌اش در کی‌یف پیاده به مراسم تحلیفش رفت و معمولا بدون کراوات دیده می‌شود. او در ماه‌های اخیر با شماری از رهبران دوست دیدار کرده اما دیدار با پوتین نخستین ورود او به دیپلماسی در سطح جهانی به حساب می‌آید.

 کهنه‌کار در برابر تازه‌کار

پوتین با وزنه کشور روسیه و قدرت بلامنازع خود در مذاکرات حاضر می‌شود. اقتصاد روسیه به دنبال تحریم‌های غرب تحت فشار است اما همچنان در صدر قدرت دیپلماتیک جهانی و صادرکنندگان بزرگ انرژی قرار دارد و فرمانده یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان است. در سوی دیگر اما تازه چند ماه از ریاست جمهوری زلنسکی می‌گذرد و پارلمان اوکراین با وجود وفادار بودن، بی‌تجربه است و منتقدان ملی‌گرا آماده‌اند تا از هر فرصتی علیه مسکو استفاده کنند. کشور او در حال حاضر فقیرترین کشور اروپا است و اقتصادش پس از پنج سال که از درگیری‌ها می‌گذرد اساسی آسیب دیده و به آن فشار وارد آمده، از این رو این کشور به کمک‌های خارجی وابسته است. زلنسکی از زمانی که به قدرت رسیده است، گام‌های غیرمنتظره‌ای برداشته که از جمله آنها می‌توان به مبادله زندانیان و خروج برخی از نیروهای اوکراین در خط مقدم مبارزه با جدایی‌طلبان شرق اشاره کرد. پوتین ماه گذشته میلادی اقدامات مثبت زلنسکی را تحسین و حتی او را رهبری «دوست‌داشتنی» توصیف کرد. تحلیل‌گران می‌گویند دیدار دو رهبر از این لحاظ دارای اهمیت است که پوتین در مقابل یک چهره ناشناخته نشسته بود. مارک گلیوتی، پژوهشگر موسسه «روسی» در لندن می‌گوید: «می‌دانیم پوتین چه روندی را پیش خواهد گرفت اما در مورد زلنسکی باید گفت تاکنون زلنسکی‌های زیادی را دیده‌ایم و اکنون مطمئن نیستیم که با چه نوعی از آنها روبه‌رو خواهیم شد.» دیدار روز گذشته اما یک معضل بزرگ هم داشت؛ این دیدار در حالی صورت گرفت که کی‌یف صراحتا گفته است از حق خود درباره شبه‌جزیره کریمه دست برنخواهد داشت. کرملین نیز سیگنالی را ارسال کرده که حاضر به همکاری با زلنسکی است و پوتین وی را فردی صادق می‌شناسد.