به گزارش رویترز، این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۷ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ باید استیضاح شود و ۴۰ درصد نیز مخالف استیضاح وی هستند. این نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی انجام شده طی هفته‌های قبل نشانگر افزایش چشمگیر درصد آمریکایی‌هایی است که از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند. پیش از آغاز نشست‌های استماع مجلس نمایندگان آمریکا درباره استیضاح ترامپ در روز ۱۳ نوامبر، اختلاف بین حامیان و مخالفان استیضاح ترامپ تنها ۳درصد بوده است. این اختلاف پس از نخستین هفته برگزاری نشست استماع به ۴ درصد و در هفته دوم به ۵ درصد افزایش یافته و در نظرسنجی اخیر نیز این اختلاف به ۷ درصد رسیده است.

تحقیقات استیضاح از زمانی کلید خورد که ترامپ در ۲۵ ژوئیه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی گفت‌وگو کرد و از او خواست تا در مورد جو بایدن و ‌هانتر پسرش درباره پرونده فساد در اوکراین تحقیق کند. ‌هانتر بایدن زمانی که پدرش معاون ریاست‌جمهوری آمریکا بود در یک شرکت انرژی به نام بوریسما در هیات مدیره مشغول به کار بود. ترامپ کمک‌های نظامی آمریکا بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار را منوط به این تحقیقات کرده بود و دموکرات‌ها بر این باورند که رئیس‌جمهوری آمریکا منافع ملی را زیر پا گذاشته و به‌دنبال منافع شخصی خود است. آنها می‌گویند که ترامپ از قدرت سوءاستفاده کرده است و زمینه را برای دخالت یک متحد آمریکا در انتخابات این کشور فراهم کرده است. با این حال جمهوری‌خواهان نشان داده‌اند که تمایل اندکی برای برکناری دونالد ترامپ از کاخ سفید دارند. در این راستا در نظرسنجی اخیر بیش از ۸۰ درصد دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند و ۸۰ درصد جمهوری‌خواهان با استیضاح مخالفت کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد جمهوری‌خواهان نیز اعلام کرده‌اند که روند تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ منصفانه نبوده است. داستان ترامپ زمانی برجسته شد که یک افشاگر اطلاعاتی آمریکا ترامپ را متهم کرد که کمک نظامی ایالات‌متحده به اوکراین را به حالت تعلیق درآورده و آن را مشروط به تحقیقات ضدفساد رئیس‌جمهوری اوکراین از جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و پسرش کرده است. او سپس این اظهارات را در اختیار مقامات بالاتر قرار داد. پس از رو شدن این موضوع هم دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات مقدماتی برای استیضاح ترامپ را آغاز کردند. ترامپ و متحدان جمهوری‌خواه وی اتهامات مطرح شده را رد کرده‌اند. اگر مجلس نمایندگان آمریکا در نهایت رای به استیضاح ترامپ بدهد، مجلس سنا که در اختیار جمهوری‌خواهان است احتمالا محاکمه‌ای را آغاز خواهد کرد که در نهایت می‌تواند منجر به برکناری ترامپ از قدرت شود. اما بنا به گفته کارشناسان اگر کار به محکمه کشیده شود، احتمال اینکه جمهوری‌خواهان رای به برکناری دونالد ترامپ بدهند، بسیار اندک است. ترامپ نیز گفته که مایل است در انتخابات سال ۲۰۲۰ مجددا حضور پیدا کند. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که درباره اوکراین هیچ کار خطایی نکرده و استیضاح را توطئه‌ای از جانب دموکرات‌ها می‌داند.

نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که جامعه آمریکا بر سر استیضاح دوپاره است. از هر ۱۰ دموکرات ۸ تن معتقد به استیضاح هستند. در میان جمهوری‌خواهان نیز شرایطی عکس وجود دارد و از هر ۱۰ جمهوری‌خواه، ۸ تن مخالف استیضاح هستند. در نظرسنجی رویترز-ایپسوس هم از هر ۱۰ جمهوری‌خواه، ۷ تن بر این باورند که روند تحقیقات منصفانه نبوده است. همچنین از هر ۱۰ جمهوری‌خواه ۳ تن معتقد است که ترامپ اصلا قانون‌شکنی نکرده است. با این حال درخصوص مسائل دیگر نظرات در مورد سایر عملکرد ترامپ در میان جمهوری‌خواهان متفاوت است. مثلا از هر ۱۰ جمهوری‌خواه ۴ نفر معتقدند که اگر رئیس‌جمهوری برای کسب منافع مالی فردی تلاش کند مستحق تحقیقات برای استیضاح است. همچنین از هر ۱۰ جمهوری‌خواه، ۳ تن معتقدند اگر رئیس‌جمهوری مانع تحقق عدالت شده است، شروع استیضاح برای وی قابل توجیه است.