به گزارش روز گذشته(دوشنبه) تارنمای آمریکایی هیل، «دونالد ترامپ» در جلسه کابینه در کاخ سفید گفت: «جمهوریخواهان باید مواضع سختگیرانه تری اتخاذ کرده و بجنگند. برخی، جنگجویان بزرگی هستند اما باید با شدت عمل بیشتری وارد عمل شوند زیرا دموکرات ها تلاش می کنند در انتخابات به حزب جمهوریخواه آسیب بزنند.

انتقادها از سوی هم حزبی های ترامپ در سه موضوع مربوط به سیاست خارجی وی، نگرانی رئیس جمهوری آمریکا را افزایش داده است.

این انتقادها شامل تحقیقات دموکرات ها با تمرکز بر موضوع اوکراین، تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و اعلام برگزاری اجلاس آتی سران «گروه ۷» در زمین گلف خود در فلوریدا است.

ترامپ در رابطه با دو موضوع نخست، همچنان مقاومت می کند اما او روز یکشنبه در اقدامی نادر و در واکنش به انتقادهای آشکار و پنهان برخی جمهوریخواهان که به طور معمول از او دفاع می کنند، از پیشنهاد  خود عقب نشینی کرد.  

مخالفت جمهوریخواهان با ترامپ از چند جبهه مختلف مطرح شده است.

تحلیلگران حقوقی فاکس نیوز - که ترامپ اخبار را از طریق این رسانه دنبال می کند - از جمله «آندرو ناپولیتانو» قاضی سابق و تحلیلگر ارشد سیاسی و قضایی فاکس نیوز، رئیس جمهوری آمریکا را به نقض آشکار منع پذیرش هدایای خارجی از سوی رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی کشور متهم کرده اند.

چنین انتقادی از سوی تعداد از جمهوریخواهان میانه رو نیز مطرح شد و آنها به نارضایتی عمومی از تصمیم ترامپ برای برگزاری اجلاس «گروه ۷» در ملک شخصی وی اشاره کردند و گفتند که حتی اگر این اقدام غیرقانونی نباشد تصوراتی را درباره استفاده رئیس جمهور از قدرت خود برای افزایش منافع مالی ایجاد می کند.

برخی نمایندگان حزب جمهوریخواه از جمله «فِرِد یوپتن» و «پیت کینگ» درباره عملکرد ضعیف «مایک مولوانی» سرپرست ستاد کارکنان کاخ سفید و واکنش های احتمالی به برگزاری اجلاس «گروه ۷» در تفریحگاه اختصاصی ترامپ هشدار داده اند.

ترامپ درخصوص پاره ای ازمسائل به شکل فزایندهای منزوی شده و فشارها از سوی هم حزبی های وی دردسر جدیدی را برای رئیس جمهور و متحدان او در کنگره ایجاد کرده است.

هفته گذشته، ترامپ نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه خارج ساخت و قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع، قطعنامه ای را در محکومیت این تصمیم صادر کردند.

تقریبا ۱۳۰ نفر از جمهوریخواهان با دموکرات ها در محکومیت این حمله همراهی کردند و به منتقدان سرشناس سنا از جمله «میچ مک کنل»رهبر اکثریت و سناتور «میت رامنی» محلق شدند.

 در رابطه با اوکراین، ترامپ همچنین شاهد کاهش حمایت از او از سوی جمهوریخواهان است که با اظهارات مولوانی شدت گرفته است.

اظهارات مولوانی  نشان داد ترامپ تلاش کرده از اهرم کمک نظامی به ازای منافع سیاسی در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین استفاده کند. این اتهامات به تحقیقات یک ماه گذشته دموکرات ها درباره استیضاح ترامپ دامن زده و برخی جمهوریخواهان احتمال حمایت از بندهای استیضاح را مطرح کرده اند.

هر چند برخی رهبران جمهوریخواه از ترامپ حمایت می کنند اما وی که به درخواست وفاداری از کسانی که با او کار می کنند شهرت دارد، در جلسه روز گذشته آنچه را که خیانت در صفوف حزبی جمهوریخواه به ویژه با شدت گرفتن موضوع  استیضاح توصیف کرده، مورد انتقاد قرار داد.

ترامپ گفت که دموکرات ها چنین مشکلی را ندارند هر چند که اختلافاتی در زمینه استیضاح و بازگردندن نانسی پلوسی به کرسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۲ ماه گذشته داشته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.