سبقت الیـزابت وارن از جو بایـدن عکس: AFP

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مناظره روز سه‌شنبه مشخص کرد که جدال بین دموکرات‌ها وارد فاز تازه‌ای شده و پس از اینکه الیزابت وارن در مناظرات قبلی خودی نشان داد حالا از سوی رقبای داخلی‌اش مورد چالش قرار می‌گیرد. وارن اخیرا در نظرسنجی‌ها جهش خیره‌کننده‌ای داشته است، در حالی که در گذشته از سوی رقبای خود با مقاومت محدود روبه‌رو بود. او در مناظره‌های گذشته بیشترین درگیری را با بایدن داشت. اما این رویه روز سه‌شنبه تغییر کرد و با ابراز شک و تردید در خصوص برنامه‌های وارن، متهم شد که چنین طرح‌هایی به‌ویژه در حوزه سلامت همگانی و مالیات غیرعملی هستند. پیت بوتیجج، شهردار بند جنوبی در ایندیانا، مکررا در سوال‌های بله یا خیر، وارن را متهم کرد که نمی‌داند برای طرح سلامت همگانی‌اش از کجا تامین وجه خواهد کرد. همزمان سناتور ایمی کلوبوچار از مینه‌سوتا طرح‌های وارن را رویاپردازانه خواند. بتو اورورکه، نماینده سابق مجلس نمایندگان از تگزاس نیز دیدگاه وارن را «هزینه‌ساز» خواند. با این حال وارن هم در این زد و خورد بیکار ننشست و به مخالفت با منتقدان خود برخاست و آنها را فاقد جاه‌طلبی و اندیشه سیاسی دانست. به‌عنوان مثال زمانی که طرح مالیاتی وی مورد هجمه قرار گرفت او در پاتکی مخالفان خود را حامی و مدافع سرمایه‌دارها خواند اما اسمی از کسی نیاورد. این در حالی است که میانه‌روها اصرار داشتند که وارن از پاسخ صریح به شبهاتی که پیرامون طرح‌های وی وجود دارد، فرار می‌کند. اما وارن در برابر حملات، بر طرح‌های خود برای پایان دادن به نابرابری‌ها در میزان حقوق و مزایای اقتصادی تاکید کرد. او مستقیما پاسخی به پرسش‌ها در مورد افزایش مالیات در جهت ارائه بیمه همگانی نداد، اما گفت قانونی تصویب نخواهد کرد که هزینه را برای طبقه متوسط کاهش ندهد. برنی سندرز از دیگر حامیان راه‌اندازی یک سازوکار رایگان خدمات بهداشتی و تندرستی است. با این حال برنی سندرز تاکید کرده که باید پذیرفت مالیات‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. دموکرات‌ها در حالی که روز سه‌شنبه از کوچک‌ترین فرصت برای حمله به یکدیگر غافل نشدند، اما در یک چیز همدل بودند و آن نیز تقاضای آنها برای استیضاح ترامپ است. آنها در عین حال از تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای خروج نیروهای ارتش آمریکا از شمال سوریه نیز انتقاد کردند.

در این مناظره آشکار شد که دموکرات‌ها قصد دارند چشم‌انداز سیاسی دوران ترامپ را تغییر دهند، این در حالی است که شاخص‌ترین نامزد دموکرات‌ها، یعنی جو بایدن به دلیل فعالیت‌های اقتصادی پسرش تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته است. روز سه‌شنبه دموکرات‌ها در باب مسائل مختلفی صحبت کردند و حتی این بحث‌ها به اشغال نظامی سوریه از سوی ترکیه نیز کشیده شد. در این راستا میانه‌روها آغازگر پیشنهاد استیضاح ترامپ شدند و هر ۱۲ نامزد حاضر در این مناظره نیز از آن حمایت کردند. پس از آن اما در مورد فعالیت‌های پسر بایدن سوال شد که معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا گفت او و پسرش هیچ کار خطایی نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه اما سیاست خارجی بخش عمده‌ای از مناظره را در برگرفت. یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به جنگ سوریه می‌شد. دموکرات‌ها مکررا نقش ترامپ را در مشکلاتی که در سوریه پیش آمده، برجسته کردند. برای مثال جولیان کسترو، وزیر مسکن دوران باراک اوباما، ترامپ را متهم کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اجازه داده است اسرای داعش که در دستان کردها بودند، از زندان فرار کنند. او همچنین از به زندان انداختن فرزندان مهاجر به‌شدت انتقاد کرد. در این مناظره بوتیجج و کلوبوچار سعی کردند خود را گزینه اصلی طبقه متوسط نشان دهند. بوتیجج همچنین تجارب نظامی خود را به رخ کشید و گفت در سیاست خارجی پاسخ‌های زیادی به ابهامات دارد.

برخی کارشناسان می‌گویند که علت حمله میانه‌روها به وارن در روز سه‌شنبه در یک چیز خلاصه می‌شود: رشد کوتاه‌مدت آرای وارن در آیووا و تلاش برای متوقف کردنش. در حالی که وارن در حال رشد در نظرسنجی‌ها است، کلوبوچار و بوتیجج دردمندانه تصمیم گرفتند به وی حمله کنند تا نشان دهند گزینه اصلی رای‌دهندگان طبقه متوسط هستند. این دو روز سه‌شنبه در کنار بایدن قرار گرفتند. بوتیجج با داشتن یک کارزار قدرتمند و یک عملیات گسترده در آیووا، می‌تواند موقعیت خود را منحصر به فرد کند. در روزی که میانه‌روها به وارن حمله کردند، بایدن نیز دست خالی از میدان بیرون نرفت. او طرح‌های وارن، به‌ویژه برنامه سلامت همگانی وی را مبهم خواند.

برندگان چه کسانی بودند؟

در حالی که حضور در مناظرات به عوامل متعددی بستگی دارد اما دو عامل برای حضور نامزدهای متعدد دموکرات‌ها عامل اصلی است. ابتدا افزایش کمک‌های مالی بین هر دو مناظره و دیگری نیز مقبولیت نامزدها در نظرسنجی. به همین منظور مناظره روز سه‌شنبه به عکس دو مناظره قبلی در یک روز برگزار شد و کم‌کم نفرات اصلی در حال مشخص شدن هستند. در مناظره روز سه‌شنبه علاوه بر سناتورها هریس، وارن و سندرز، جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری در دوره باراک اوباما، پیت بوتیجج، شهردار بند جنوبی، بتو اورورکه قانون‌گذار پیشین ایالت تگزاس، سناتور کوری بوکر، جولیان کسترو وزیر مسکن دوره اوباما، تولسی گابارد قانون‌گذار از ایالت هاوایی، اندرو یانگ کارآفرین، سناتور کلوبوچار از مینه‌سوتا و تام استایر میلیاردر آمریکایی نیز حضور داشتند.  سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی نوشت که میانه‌روها توانستند روز سه‌شنبه از زیر سایه پیشروها خارج شوند. در این گزارش ستاره روز سه‌شنبه پیت بوتیجج معرفی شد و وی بیشترین حمله را به طرح سلامت همگانی وارن داشت. او به رای‌دهندگان نشان داد که یک طرح اصلاحی برای سلامت همگانی دارد و بازار بیمه‌های خصوصی را از بین نخواهد برد. او ماموریت خود را روز سه‌شنبه تمام کرد.

در گزارش سی‌ان‌ان همانند نیویورک‌تایمز ایمی کلوبوچار هم به‌عنوان یکی از برندگان این رقابت معرفی شده است. او که بر لبه پرتگاه حرکت می‌کند، روز سه‌شنبه توانست خود را به‌عنوان یک مدعی نشان دهد و فعلا جان سالم از این رقابت به در برد و خود را برای مناظره ماه نوامبر آماده کند.  در این مناظره برنی سندرز از پیشروها را هم می‌توان به نوعی پیروز میدان دانست. او توانست پس از اینکه یک حمله قلبی خفیف داشت، سرپا شود و به این رقابت‌ها بازگردد. او همچنان همان برنی قدیمی است: ناصبور، تند و البته با تلخ‌خنده‌های خود رقبا را به چالش می‌کشد.  در رقابت روز سه‌شنبه اگر قرار باشد بازنده اصلی معرفی شود، می‌توان انگشت اشاره را به سوی الیزابت وارن گرفت که متحمل حملات شدیدی شد. او در این روز نتوانست از برنامه‌های خود در برابر حملات میانه‌روها دفاع کند.

این در حالی است که براساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته تا پیش از برگزاری مناظره سوم، وارن پیشرفت عجیبی در آیووا و نیوهمپشایر داشت و توانست بایدن را که امید اول میانه‌روها است، جا بگذارد. در نیوهمپشایر و آیووا، دو ایالت کلیدی آمریکا، وی به ترتیب با ۳/ ۲۷ و ۷/ ۲۲ درصد بالاتر از بایدن قرار دارد. البته بایدن همچنان در نظرسنجی‌ها در سطح ملی بالاتر از وارن است اما اختلافش چشمگیر نیست. بایدن با ۴/ ۲۹ درصد اول و پس از او وارن و سندرز با ۴/ ۲۳ و ۶/ ۱۵ درصد در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. بوتیجج و هریس نیز هر دو ۲/ ۵ درصد در رده بعدی قرار گرفتند که براساس آمارهای اعلام شده این دو نیز از رشد خوبی در نظرسنجی‌های ملی برخوردار بوده‌اند.

 

04-01