سومی هم یک کودک پناهجو را پشت سیم خاردار قرار داد و گفت کسانی که از گوشت کوشر (فروشگاه مخصوص یهودیان)، خرید می‌کنند، باید ابتدا ثبت‌نام کنند. سپس در ماه مه، یک ویدئو در فضای اینترنت منتشر شد که در آن یکی از مقامات دولت از حزب آزادی آرزوی خود را محدود کردن رسانه‌ها خوانده و به یکی از سرمایه‌گذاران نزدیک به پوتین قول همکاری داده بود. به همین منظور کورتز گفت دیگر بس است و انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. حالا زمان آن رسیده است. روز یکشنبه، کورتز باید خود را برای انتخابات مجدد آماده کند و این اشارات به این خاطر بود که وی نه‌تنها مجددا پیروز انتخابات خواهد شد، بلکه مجددا آغوش خود را برای یک ائتلاف دیگر با همان حزب راست افراطی آزادی باز کرده است. این چهره ۳۳ ساله تازه مطرح شده در عالم سیاست درحالی قرار است با حزب آزادی اتحاد مجددی داشته باشد که این حزب یکی از بدترین رسوایی‌های تاریخ حاضر اتریش را تجربه کرده است. در زمانی که ملی‌گرایی و پوپولیسم در اروپا رشد می‌کرد، اتریش به‌عنوان یک مورد آزمایشی در نظر گرفته شد. درحالی‌که احزاب میانه‌رو در اروپا کوچک و کوچک‌تر می‌شدند، احزاب راست افراطی که در حاشیه قرار داشتند به متن بازگشتند و خود را راه حل مشکلات قاره‌ای نشان دادند.

زمانی که کورتز برای اولین‌بار وارد صحنه سیاسی شد قول مواردی مانند محدودیت در پذیرش مهاجران را داد که آنها را تهدیدی برای هویت اتریشی می‌پنداشت. او ایده‌های راست افراطی را از نو بسته‌بندی کرده بود. با مدیریت کورتز که وسایل پیشگیری از بارداری را به‌عنوان تبلیغ انتخاباتی توزیع می‌کند، حزب میانه‌روی سنتی خلق در رسانه‌های اجتماعی خود را بازسازی و هزاران نفر را جذب خود کرده است. طرفداران کورتز، وی را به‌عنوان یکی از سیاستمداران با استعداد اروپا می‌بینند که شانس حزب خود را بالا برده و موجب شده است تا این کشور کوچک مجددا روی نقشه دیده شود و حالا وی به الگوی رهبران راست‌گرا در این زمان شکننده تبدیل شده است. مارتین آیختینگر، سفیر سابق اتریش در بریتانیا و از اعضای سابق محافظه‌کاران می‌گوید: «همه می‌خواهند با سباستین کورتز دیدار داشته باشند. او یک ستاره است.» منتقدان کورتز می‌گویند او یک تغییر چهره‌دهنده در عالم سیاست است و با‌ آوردن راست افراطی به حکومت پیام تنفرآمیز خود را گسترده است. رینولد میترلهنر، معاون سابق صدراعظم اتریش و یکی دیگر از اعضای حزب در اوالی سال‌جاری گفته بود که کورتز چهره راست افراطی را در جامعه مقبول کرده است.

کورتز اخیرا در جریان یک کارزار انتخاباتی در نزدیکی وین که با طرفداران خود سلفی می‌گرفت، گفت: او هیچ حزبی را برای ائتلاف کنار نمی‌گذارد و کاملا مراقب بود تا از شرکای پیشین خود انتقادی نکند. او گفت: کاری که ما کردیم بسیار موفقیت‌آمیز بود.» او کارهای خودشان را لیست کرد و گفت که توانسته‌اند مالیات را کاهش دهند، نرخ بیکاری را کم کنند و بدهی جدیدی تحمیل نکنند. اما چیزی که بیشتر از همه در دوران مدیریت کوتاه‌مدت آنها به چشم آمده، مهاجرستیزی دولت کورتز بوده است. او مزایای دولتی را برای خانواده‌هایی که بیش از دو فرزند دارند و انگلیسی یا آلمانی صحبت نمی‌کنند، به شدت کم و پوشش روسری را در مدارس ممنوع اعلام کرد.  نظرسنجی‌های اخیر هم نشان می‌دهد که حزب وی از حمایت ۳۰ تا ۳۵ درصدی برخوردار است و از حزب آزادی و چپ‌های میانه‌رو که حدودا ۲۰ درصد حمایت مردمی دارند پیش است.