حوثی‌ها: دستانمان به همه جا می‌رسد

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: به شرکت‌ها و اتباع خارجی نسبت به حضور در کارخانه‌ها و تاسیسات مهم که در معرض حملات ما قرار گرفته‌اند، هشدار می‌دهیم از این مناطق دوری کنند، زیرا این تاسیسات زیر آتش ما هستند و این تاسیسات هر لحظه تحت حملات ما خواهند بود. سرتیپ یحیی سریع خاطرنشان کرد: عملیات دوم توازن بازدارندگی علیه دو پالایشگاه بقیق و خریص با پهپادهای متعددی انجام گرفت که با موتورهای متنوع و جدید بین عادی و موتور جت کار می‌کنند. نیویورک‌تایمز نوشت: حملات پهپادی اخیر جنبش انصارالله به پالایشگاه‌های شرکت نفت آرامکو در بقیق و خریص فاش کرد که عربستان در جنگ علیه یمن به خطر افتاده است.

 همچنین هزینه کم و آثار عمیق این حملات دست برتر انصارالله در مقابل عربستان را نشان داد و برتری آن در مقابل ریاض می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر دیگر گروه‌های مقاومت در سوریه، عراق و لبنان داشته باشد. حملات هوایی روز شنبه حوثی‌ها (انصارالله) بخش عظیمی از تولید نفت خام را هدف قرار دادند و منابع نفتی جهان را به خطر انداختند. در همین راستا، کارشناسان سازمان ملل گفتند، انصارالله به پهپادهای پیشرفته‌ای دست یافته است که می‌توانند مسافت ۹۳۰ مایلی را طی کنند و همین مساله احتمال اینکه منشأ این حملات از اراضی یمن بوده باشد را مطرح می‌کند. با این وجود همچنان این احتمال نیز وجود دارد که منشأ این حملات از عراق یا حتی از داخل عربستان بوده باشد.

رابرت مک‌نالی، مدیر شرکت تحقیقاتی نفت «راپیدان انرژی گروپ» در این‌باره گفت: این حملات فاش می‌کنند که عربستان در جنگ علیه حوثی‌ها به خطر افتاده است و اینکه چگونه می‌توان با انجام حملات کم‌هزینه آثار عمیقی به جای گذاشت. منابع دیگر مطلع از برنامه‌های انصارالله تاکید کردند که این نیروها پیشتر با استفاده از موشک‌هایی که دقیق نبودند زیربناهای عربستان را هدف قرار می‌دادند که آسیب جزئی به آنها می‌رساند اما هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو تولیدات نفتی آن را از ۵/ ۸ میلیون بشکه در روز به ۷/ ۵ بشکه کاهش داده است.