او امیدوار است که در دولت آینده از حمایت جنبش پنج ستاره که در دولت ائتلافی راست شراکت دارد، بی‌نیاز شود. سالوینی از مخالفت جنبش پنج ستاره به رهبری لوئیجی دی‌مایو با لایحه‌ای که حزب او به مجلس سنا طرح کرده بود، به خشم آمد و اعلام کرد که برای ادامه کار دولت ائتلافی شانسی نمی‌بیند. او از رئیس دولت خواسته است که در اولین فرصت دو مجلس ایتالیا را برای رای‌گیری فرا بخواند. نخست‌وزیر از سالوینی خواسته است که به جای کشاندن کشور به بحران سیاسی به پارلمان و به رای‌دهندگان «توضیح دهد که چرا می‌خواهد ائتلاف را از بین ببرد.» از آنجا که پارلمان تعطیلات تابستانی را می‌گذراند، هنوز روشن نیست که انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد.

 این با سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهور است که شرایط انتخابات زودهنگام را تعیین کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب «لگا»ی سالوینی از قدرت کافی برخوردار است و وزیر کشور به خوبی آگاه است که در انتخابات بعدی آرای بیشتری کسب خواهد کرد. اکنون او قصد دارد از این موقعیت برای تحکیم موقعیت خود استفاده کند. در جریان انتخابات پارلمان اروپا در مه گذشته حزب عوام‌گرای لگا موفق شد با کسب بیش از ۳۴ درصد آرا به اکثریتی بی‌سابقه دست یابد. دو جریان راست‌گرای شریک در دولت ائتلافی، حزب لگا و جنبش پنج ستاره، از ژوئن ۲۰۱۸ که دولت تشکیل دادند، تاکنون همواره در رقابتی آشکار و پنهان بوده‌اند. سالوینی در ماه‌های اخیر چند بار شریک ائتلافی خود، حزب پنج ستاره، را به عدم همکاری با دولت متهم کرده است.

تداوم اختلاف در دولت ائتلافی ایتالیا و تنش میان رهبران دو حزب، بحران سیاسی کنونی را برای دولت این کشور رقم زده است. این بحران از اختلاف‌نظر میان دو حزب بر سر پروژه قطار سریع‌السیر بین شهرهای تورین در ایتالیا و لیون در فرانسه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. کونته در این باره گفت: «این مسوولیت وزیر کشور نیست که در پارلمان جلسه تشکیل دهد یا برای حل بحران سیاسی دستورالعمل ارائه کند.» وی افزود: «بحرانی که ماتئو سالوینی آغاز کرده است، شفاف‌ترین نوع آن در تاریخ جمهوری ایتالیا است.» کونته که به جنبش پنج ستاره نزدیک است، در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که دیگر حملات سالوینی علیه دولت ائتلافی را نمی‌پذیرد و وی را به «شعار دادن برای جلب حمایت» متهم کرد.