در این گزارش آمده است که وکلای دادستانی با سه تن از بازداشت‌شدگان گوانتانامو تماس گرفتند تا شهادت بدهند، اما وکیل متهمان اعلام کرد که آنها هیچ‌گونه شهادتی در زمان کنونی نخواهند داد. این وکیل اعلام کرد که نبود حکم اعدام برای متهمان احتمالا باعث می‌شود آنها همکاری بیشتری داشته باشند. به نوشته الجزیره، دولت سعودی از آن زمان تا کنون بارها مشارکت خود را در این حادثه رد کرده است. این درحالی است که ۱۵ نفر از ۱۹ متهم حادثه ۱۱ سپتامبر عربستانی بودند. در این حادثه علاوه بر فرو ریختن برج‌های دوقلوی تجارت جهانی، بیش از ۳ هزار نفر هم کشته شدند. «مایکل کلوگ»، وکیل دولت عربستان مستقر در واشنگتن، هم هیچ اظهارنظری نکرد. اگرچه وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد که وکلا با «۳» بازداشتی دیدار کرده‌اند اما الجزیره می‌افزاید براساس این نامه ارائه شده به دادگاه منهتن، وکلای شاکیان با «۵» شاهد در بازداشتگاه دیدار کردند.  این وکلا گفتند که سه متهم از جمله شیخ‌محمد در خلیج گوانتانامو حبس بوده‌اند و در آنجا به اعدام متهم شده‌اند در حالی که دو نفر دیگر در زندان امنیتی «سوپرمکس» در فلورانس محبوس بودند. براساس محتویات این نامه، شیخ‌محمد «در شرایط فعلی» مایل به شهادت نبود اما این می‌تواند تغییر کند. در این نامه آمده است که «محرک اصلی این تصمیم مساله اعدام اوست و... بنابراین همکاری بیشتری از او مورد نیاز است.» این نامه می‌گوید شیخ‌محمد و دیگر زندانیان گوانتانامو به‌خاطر پرونده‌شان در دادگاه حضور یافتند.

الجزیره به نقل از وال‌استریت‌ژورنال نوشت: شیخ‌محمد که به‌نظر می‌رسد در قتل دنیل پرل، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دست داشت قبلا «مواضعی چالش‌آمیز» اتخاذ کرده بود. در یکی از جلسات تفهیم اتهام در گوانتانامو در ژوئن ۲۰۰۸ قاضی نظامی گفته بود که مجازات این پرونده اعدام است. شیخ‌محمد به وی جواب داد: «این چیزی است که آرزویش را دارم. از مدت‌ها پیش به شهادت فکر می‌کردم.» اما اکنون شیخ‌محمد وارد یک معامله با سیستم قضایی آمریکا شده است تا به این طریق بتواند یا حکم اعدام خود را به تعویق اندازد یا حکمی دیگر برای او صادر شود که از اعدام بگریزد.

«جیمز کریندلر»، وکیل شاکیان، به رویترز گفت معلوم نیست شهادت شیخ‌محمد چقدر مهم باشد. او گفت: «از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.» «گلن کارل»، مقام سابق آمریکایی که در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می‌کرد نیز چنین نظری داشت. او به الجزیره می‌گوید: «او اطلاعات بسیار اندکی در مورد ساختار القاعده، نحوه تصمیم‌گیری‌ها، و وقوع رویدادها دارد... اما، من فکر می‌کنم او بی‌تردید اطلاعاتی دارد. این اطلاعات ممکن است خیلی خاص نباشد. اینکه این اطلاعات در روند دادگاه مفید باشد یا نه یکی از سوالات مهمی است که هنوز بی‌پاسخ مانده است.» کارل، این مقام اطلاعاتی سابق سیا می‌گوید: «پاسخ به این مساله روشن نیست زیرا اطلاعات به‌دست آمده دستکاری شده و خدشه‌دار است. این چیزی است که مقام‌های دفاعی می‌گویند. شاید هم اطلاعات به‌دست آمده از او با استفاده از روش‌های غیرقانونی، تشدید بازجویی‌ها و ... بوده که برای شکنجه و کسب اطلاعات به کار می‌آید.» براساس مدارک منتشر شده توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، خالد شیخ‌محمد، ۱۸۳ مرتبه در زندان‌های مخفی خارج از خاک ایالات‌متحده آمریکا توسط بازجویان شاخه ضدتروریستی، موسوم به «خدمات ملی مخفی» در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ میلادی مورد بازجویی با استفاده از شیوه القای حس خفگی با آب قرار گرفته بود. به گفته دادستان‌های آمریکا، خالد شیخ‌محمد علاوه بر حملات ۱۱ سپتامبر و مشارکت در قتل دانیل پرل خبرنگار وال‌استریت، به اقدامات تروریستی دیگری نظیر بمب‌گذاری در کلوپ شبانه‌ای در بالی در سال ۲۰۰۲ میلادی، بمب‌گذاری در مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳ میلادی و عملیات نافرجام بمب‌گذاری در کفشی در یک هواپیمای آمریکایی در سال ۲۰۰۱ میلادی اعتراف کرده است.

پتی کالهین، خبرنگار الجزیره، در گزارش خود می‌افزاید: «پرونده مدنی» قربانیان ۱۱ سپتامبر مجزا از «پرونده کیفری» اوست. او می‌افزاید: هنوز معلوم نیست آیا پرزیدنت ترامپ- که روابط نزدیکی با خاندان سعودی دارد- فرمان عفو یا کاهش مجازات برای او صادر می‌کند یا خیر. مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا می‌گویند اگر توافقی میان آمریکا و مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر حاصل شود این مساله احتمالا عربستان را مجبور به پرداخت صدها میلیارد دلار به‌عنوان غرامت به‌خانواده‌های قربانیان می‌کند. چنین است که «بروس فین»، معاون دادستان کل پیشین ایالات‌متحده می‌گوید این پرونده تبعات مالی سنگینی برای عربستان دارد. با این حال، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ می‌تواند موجب فشار بر ترامپ برای چشم‌پوشی از حکم اعدام او شود. یک احتمال دیگر هم مطرح شده که ترامپ ممکن است از پرونده شیخ‌محمد برای «دوشیدن» عربستان استفاده کرده و از این کشور در ازای فاش نکردن اطلاعات مبالغ گزافی دریافت دارد. بروس فین می‌افزاید: «اگر شاکیان برنده این پرونده شوند، صدها میلیارد دلار به جیب خواهند زد. بیش از ۳ هزار شاکی و افزون بر آن، خسارت‌های مالی و تنبیهی علیه عربستان وجود دارد که می‌تواند موجب ورشکستگی این کشور شود. تمام دارایی آنها در ایالات‌متحده است و همگی می‌تواند توقیف شود.» او معتقد است: «چشم‌پوشی از حکم او از سوی ترامپ محتمل نیست. اما در سال ۲۰۲۰ ممکن است بخشی از جمعیت تمایلی به ترامپ نداشته باشد و در صورتی که او خواسته یا ناخواسته جانب سعودی را بگیرد و به قربانیان ۱۱ سپتامبر بی‌توجهی کند ممکن است تبعاتی برای ریاست‌جمهوری او داشته باشد.»

خالد شیخ‌محمد از اعضای ارشد سازمان القاعده است. او از کسانی است که تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه کارولینای شمالی در سال ۱۹۸۶ به اتمام رساند و در سال ۱۹۹۰ برای جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان سفر کرد. شیخ‌محمد اعتراف کرده‌ که در اواخر سال ۱۹۹۸ یا در سال ۱۹۹۹ به تشکیلات القاعده پیوسته و با اسامه بن‌لادن هم ارتباط داشته است. او در ماه مارس سال ۲۰۰۳، توسط سازمان سیا در پاکستان ربوده شد و سپس تا انتقال رهبران القاعده به بازداشتگاه گوانتانامو به مدت سه سال در زندان‌های مخفی سیا بازداشت و شکنجه شده بود. او با تنی چند از رهبران ارشد القاعده مانند سلیمان بوغیث‎ که از سخنگویان القاعده بود و دختر بن‌لادن را به همسری گرفته بود ارتباط نزدیکی داشت. شیخ‌محمد در سال ۲۰۰۲ در کنیسه Ghriba در تونس دست به یک بمب‌گذاری زد که ۱۴ نفر کشته شدند. چنین شد که در سال ۲۰۰۹ دولت فرانسه او را به اتهام تروریسم به‌صورت غیابی محاکمه کرد.