جنگ تمام عیار در واشنگتن

در تبادل ‌آتش‌هایی که بین دو طرف صورت گرفته است اعضای موسوم به «جوخه» ترامپ را متهم کرده‌اند دستور کار کاخ سفید برتری دادن به ناسیونالیسم سفیدپوستان است. ایلهان عمر، نماینده مجلس نمایندگان مینه‌سوتا که بیشترین حملات ترامپ علیه وی صورت گرفته است، گفت: «ترامپ یک حمله بی‌شرمانه نژادپرستانه علیه چهار نماینده زن کنگره داشته که جزو رنگین‌پوستان هستند. این برنامه کاری کاخ سفید است تا ناسیونالیسم سفیدپوستان را ترویج کند، این اتفاق درحال‌حاضر در اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی صورت می‌گیرد، از طریق تلویزیون ملی هم به آن دامن زده می‌شود، اما حالا این برنامه به کاخ سفید رسیده است.» ترامپ پیش‌تر نیز جدال‌های نژادپرستانه با بخش‌هایی از جامعه آمریکایی داشته است. او سخنان تند و تیزی علیه بازیکنان رنگین‌پوست فوتبال آمریکایی زده بود که هنگام پخش سرود ملی زانو می‌زنند. همان زمان او متهم به سفیدبرتر پنداری شده بود. حالا ترامپ این ایده خود را در قبال نمایندگان حزب اکثریت مجلس نمایندگان دنبال می‌کند اما حزب دموکرات قابلیت شلیک متقابل دارد. نمایندگان زن کنگره قول داده‌اند به‌عنوان طعمه رئیس‌جمهوری که آن را نژادپرست، بیگانه‌هراس و مجرم می‌خوانند، نشوند.

رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی قول سرسختانه داده است که قطعنامه‌ای علیه زبان سخیف دونالد ترامپ صادر کنند و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را وادار به دفاع از آن کند. اما ترامپ نشانی از پشیمانی از خود نشان نداده است. حتی وقتی که این چهار زن صحبت کردند، رئیس‌جمهوری آمریکا آنها را «دموکرات‌های رادیکال» خواند و در توییتر فریاد زد: «اگر اینجا خوشحال نیستید، می‌توانید بروید.» این پیغامی است که ترامپ در سراسر روز تکرارش کرد. او روز دوشنبه گفت: آنها آزادند کشور را ترک کنند اگر دل‌شان خواست. این پیغام وی به آلکساندریا اکاسیو کورتز، نماینده مجلس نمایندگان از نیویورک، رشیده طالب، نماینده میشیگان، آیانا پرسلی، نماینده ماساچوست و ایلهان عمر باز می‌گشت. این چهار نفر به «اعضای جوخه» یا «این دار و دسته» معروف هستند. این چهار نفر جزو طیف پیشروهای حزب دموکرات به‌حساب می‌آیند. ترامپ روز یکشنبه در توییتی اعضای جوخه را مورد خطاب قرار داد و گفت آنها اگر در اینجا خوشحال نیستند باید به کشورهای خود بازگردند و دست به اصلاح کشورهای پر جرم و جنایت خود بزنند. این توییت بلافاصله تبدیل به توفانی شد که دموکرات‌ها را وادار به حمله متقابل کند. اکاسیو کورتز روز دوشنبه با طعنه گفت: «ترامپ می‌گوید باید به جایی که به آن تعلق دارید بازگردید. در این صورت من باید به برانکس باز گردم.» برانکس بخشی از نیویورک است و به غیر از ایلهان عمر سومالیایی، باقی نمایندگان اعضای جوخه متولد آمریکا هستند. ترامپ روز دوشنبه با متهم کردن ایلهان عمر که اهل سومالی است، وی را از طرفداران القاعده خواند اما در واکنش به این اتهام ایلهان عمر گفت که حتی ارزش پاسخگویی هم ندارد.

در کنفرانس چهارنفره‌ای که اعضای جوخه برگزار کردند اقدام ترامپ را منحرف کردن اذهان مردم از سیاست‌های ظالمانه و نامطلوبش خواندند. پرسلی گفت: «آشکارا این اقدام ترامپ منحرف کردن مردم از فرهنگ آلوده‌ای است که در کاخ سفید حاکم کرده است.» او در سخنرانی‌اش ترامپ را با نامش نخواند و وی را اشغالگر کاخ سفید خواند. ترامپ پس از انتشار توییت علیه این چهار زن مجلس نمایندگان تحت فشار افکار عمومی قرار گرفت و برای اینکه این فشارها را از روی خود کم کند، توپ را به زمین نانسی پلوسی انداخت و گفت که این رئیس مجلس نمایندگان بوده که سخنان نژادپرستانه زده است. اشاره او به توییتی بود که نانسی پلوسی علیه ترامپ نوشته بود. نانسی پلوسی نوشته بود که منظور ترامپ از اینکه بیایید دوباره آمریکا را بزرگ کنیم، این است که بیایید آمریکا را دوباره سفید کنیم. ترامپ گفت در باب این اتهامات ترسی ندارد، چراکه بخش اعظمی از مردم موافق سیاست‌های وی هستند. او تصریح کرد: «تنها چیزی که گفتم این بود که اگر دوست دارید کشور را ترک کنید، همین الان ترک کنید.» با این حال بخشی از جمهوری‌خواهان از ترامپ انتقاد کردند اما این انتقادها چندان تند و تیز نبود. این خاموشی در برابر توییت‌های ترامپ در بین نمایندگان جمهوری‌خواه در سنا بیشتر مشهود بود. تا جایی که نیویورک‌تایمز در تحلیلی به قلم کارل هولس، نوشت: این سیگنال مخوفی بود که جمهوری‌خواهان در باب نقد ترامپ نشان دادند و آن اینکه؛ این دیگر حزب ترامپ است. با این حال مایکل ترنر، نماینده مجلس نمایندگان از اوهایو در توییتی نوشت: «سخنان ترامپ نژادپرستانه بوده و باید از این نمایندگان عذرخواهی کند.» او ادامه داد: «ما باید تنفر را کنار بگذاریم نه اینکه آن را تقویت کنیم.» ویل هرد، نماینده مجلس نمایندگان از تگزاس، تنها جمهوری‌خواه آفریقایی‌تبار هم سخنان ترامپ را نژادپرستانه و بیگانه‌هراسانه خواند. افراد دیگر از جمهوری‌خواهان نیز خود را موافق توییت‌های ترامپ نشان ندادند اما نقد تندی هم به وی وارد نکردند. لیندسی گراهام در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز که مورد علاقه ترامپ است گفت که با توییت ترامپ موافق نبود اما از این تریبون استفاده کرد تا به پیشروهای حزب دموکرات حمله کند. هولس در ادامه مطلب خود نوشت:درباره فقدان نقد عملکرد ترامپ در قبال چهار نماینده زن مجلس نمایندگان باید گفت که خاموشی جمهوری‌خواهان در واقع جایگاه قدرتمند ترامپ را نشان می‌دهد. در عین حال بسیاری از جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند که رمز پیروزی آنها در انتخابات ۲۰۲۰، حمله به پیشروهای حزب دموکرات است. برنامه اصلی آنها برای حمله، این چهار زن را در بر می‌گیرد. درحالی‌که سخنان نفرت‌پراکنانه ترامپ در روز دوشنبه هم ادامه پیدا کرد، بسیاری از رهبران ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنا ترجیح دادند که سکوت کنند. ترامپ روز دوشنبه اعضای جوخه را افرادی خواند که از آمریکا متنفر هستند. جمهوری‌خواهان نیز همپای رئیس‌جمهوری خود به‌دنبال انگ زدن به این چهار زن هستند و قصد دارند آنها را «چپ‌های افراطی» بخوانند تا زمینه برای حمله به حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ فراهم شود. لیندسی گراهام در فاکس نیوز این زنان را «مشتی کمونیست» خواند تا از رمز حمله جمهوری‌خواهان رونمایی کند. گراهام با این سخنان، قدمی فراتر از رئیس‌جمهور خود برداشت که پیش‌تر آنها را سوسیالیست خوانده بود. حزب جمهوری‌خواه تمایل دارد تا برچسب‌های تندروانه به حزب دموکرات بزند تا به این طریق این حزب را در سال ۲۰۲۰ وادار به دفاع از خود کند.