حمله موشکی به منطقه سبز بغداد

به گفته ارتش عراق این موشک به ساختمانی متروکه در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده اما به کسی آسیبی نرسیده است. در بیانیه ارتش عراق نوع موشک کاتیوشا اعلام و گفته شده جزئیات بیشتر بعدا اعلام می‌شود. پلیس ویژه بغداد نیز یک پرتابگر کاتیوشا را در محله «صناعت» پیدا کرده و اکنون این محل در محاصره پلیس است و نیروهای تخصصی برای بررسی به محل اعزام شده‌اند. کاپیتان «بین اربن»، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، در بیانیه‌ای در مورد حمله به منطقه سبز بغداد نوشت: «سربازان آمریکایی یا ائتلاف (ضدداعش) در این حمله آسیبی ندیده‌اند و نیروهای امنیتی عراق مشغول تحقیق درباره حادثه هستند.» گزارش بی‌بی‌سی حاکی است که روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین گفت کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس «گشت‌های امنیتی» خود را در آب‌های بین‌المللی از روز شنبه افزایش داده‌اند و «هم ناوگان و هم گارد ساحلی کشورهای شورای همکاری در هماهنگی نزدیک با یکدیگر و نیروی دریایی آمریکا فعالیت خواهند کرد.» ناوگان پنجم آمریکا همچنین از عملیات مشترک «گروه آماده عملیات آبی خاکی کرسارج» و «گروه ضربت ناو آبراهام لینکلن» خبر داد که البته جمعه و شنبه انجام شده بود.

شبکه خبری اسکای نیوز هم در گزارشی به نقل از «یک مقام در وزارت خارجه آمریکا» اعلام کرد یک موشک به منطقه «الخضراء» در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد اما هیچ‌گونه آسیبی به همراه نداشت. وی افزود: «هیچ صدمه‌ای به تاسیسات آمریکا وارد نشد و درباره این حادثه با مقامات عراق درحال تماس هستیم و درباره آن تحقیق می‌کنیم.» این مقام آمریکایی ادامه داد: «ما این موضوع را جدی گرفته‌ایم و طی دو هفته گذشته توضیح دادیم و بار دیگر نیز تاکید می‌کنیم که در رابطه با حمله به شهروندان و یا تاسیسات آمریکا سهل‌انگاری نخواهیم کرد و پاسخ قاطعی به آن خواهیم داد.»

 ژنرال یحیی رسول، یکی از سخنگویان ارتش عراق، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، راکت کاتیوشا نزدیک مجسمه «سرباز گمنام» به زمین خورده است که کمتر از یک مایل (۶/ ۱ کیلومتر) با سفارت آمریکا فاصله دارد. این حادثه تلفات جانی در بر نداشت. شبکه «الاتجاه» نیز به نقل از گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد که حمله به منطقه الخضراء غیرقابل توجیه بوده و در زمان نامناسبی صورت گرفته است. محمد البیاتی، منشی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز گفت: «اصابت موشک به منطقه الخضراء تاثیری بر بازگشایی آن نخواهد داشت و این منطقه بعد از چند روز ۲۴ ساعته برای شهروندان باز خواهد شد و طبق وعده عبدالمهدی تمامی موانع را از بغداد خارج می‌کنیم.»

افزایش تنش‌ها در منطقه

به‌دنبال تحرکات اخیر آمریکا در منطقه تنش در این منطقه حساس جهان افزایش یافته است. حمله به منطقه سبز بغداد پس از انفجار در تاسیسات نفتی عربستان و حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات‌متحده‌عربی در آب‌های دریای عمان شدت گرفته است. به گزارش رویترز، اگرچه دونالد ترامپ در واکنش به انفجار در منطقه سبز بغداد در یک پیام توییتری ایران را مقصر اعلام کرد و به این کشور هشدار داد اما همزمان برخی مقام‌های آمریکایی انگشت اتهام را به سوی شبه‌نظامیان عراقی اشاره رفته و آنها را تهدیدی بالقوه ارزیابی می‌کنند. چنین بود که ایالات‌متحده هفته گذشته دستور خروج کارمندان «غیرضروری» سفارتخانه خود در عراق را صادر کرد.

 بحرین نیز با صدور بیانیه‌ای با اشاره به «وضعیت بی‌ثبات و افزایش تنش‌ها» در منطقه از شهروندان خود خواست «در اسرع وقت» عراق را ترک کنند. وزارت خارجه بحرین روز شنبه اوضاع منطقه را «متزلزل و خطرناک» خوانده بود. در همین حال، سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان سعودی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اعضای اتحادیه عرب را فراخوانده تا در یک نشست اضطراری به رایزنی در مورد «اقدامات اخیر و پیامدهای آن در منطقه» بپردازند. منابع خبری غربی روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت به نقل از آژانس خبری دولتی عربستان (SPA) گزارش دادند که این نشست قرار است ۹ خرداد (۳۰ مه) در مکه برگزار شود.

اما حقیقتی که نباید از نظر دور داشت این است که برخی نیروهای فروملی هنوز در سطح منطقه و به‌ویژه در عراق فعال هستند. بازمانده‌های داعش همچنان در مسیر سوریه - عراق در رفت و آمد هستند. نیروهای داعش براساس استراتژی «انحیاز الصحرا» یعنی «بازگشت به صحرا» و مناطق بیابانی در حال بازیابی خود هستند. اگرچه گفته می‌شود قلمرو این گروه در عراق و سوریه به‌طور کامل از میان رفته اما نیروهای خلافت همچنان در این دو منطقه در رفت و آمد هستند. پیش‌تر «دنیای اقتصاد» در گزارشی اعلام کرده بود که بازماندگان داعش (به‌ویژه زنان) با استفاده از «سوزن‌های سمی» زنان عراقی را آلوده به برخی بیماری‌ها می‌سازند. به همین جهت، برخی گزارش‌ها بر این باورند که در شرایط پرتنش منطقه احتمال دارد که حمله به منطقه سبز بغداد کار نیروهای داعش باشد تا با وقوع یک درگیری احتمالی، شرایط برای بازگشت این گروه فراهم شود. نیروهای خلافت همچنان به «رجعت» باور دارند و معتقدند دیر یا زود بازخواهند گشت و سرزمین‌های از دست رفته را بار دیگر تصاحب می‌کنند. سربازان خلافت در حملاتی از این دست سابقه‌ای دیرینه دارند. از حمله به شارلی عبدو گرفته تا ماراتن بوستون، از حملات سریلانکا تا فیلیپین و ... همگی نشان می‌دهد که ردی از داعش در میان است. خواه این عملیات‌ها کار این گروه باشد یا نباشد اما شبکه خبری اعماق (وابسته به داعش) آن را بر عهده می‌گیرد تا سناریوی «بزرگ‌سازی» خود را عملیاتی کند. در هر حال، مخلص کلام این است که با افزایش تنش‌ها در منطقه ممکن است گروه‌های فروملی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و اوضاع را به سمت وضعیت غیرقابل پیش‌بینی ببرند.