با این حال این نخستین بار است که حزب کنگره ملی آفریقا که از زمان پایان حاکمیت اقلیت سفیدپوست در سال ۱۹۹۴ تاکنون حزب حاکم در آفریقای‌جنوبی بوده، کمتر از ۶۰ درصد آرا را در یک انتخابات پارلمانی به دست می‌آورد.این حزب در انتخابات دوره قبل یعنی سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۲ درصد آرا را به دست آورده بود. بهترین نتیجه کسب شده از سوی حزب کنگره ملی مربوط به انتخابات سال ۲۰۰۴ است که موفق شده بود ۶۷ درصد آرا را تصاحب کند.کارشناسان می‌گویند حزب کنگره ملی آفریقا به‌دلیل درگیر شدن در مسائلی نظیر فساد مربوط به رهبرانش از جمله جاکوب زوما، رئیس‌جمهور سابق آفریقای‌جنوبی با کاهش محبوبیت روبه‌رو شده است. این حزب همچنین متهم به کم‌کاری در تامین خدمات برای بخش‌هایی از مناطق کشور و عدم مقابله با افزایش بیکاری شده است.

شکست حزب حاکم در استان کیپ غربی

حزب حاکم به خصوص در شهرهای مهم و بزرگی مانند ژوهانسبورگ و پرتوریا، به نسبت انتخابات پنج سال پیش، آرای بسیاری را از دست داده و در استان کیپ غربی اکثریت آرا نصیب ائتلاف دموکراتیک شده است. ناظران علت کاهش آرای حزب حاکم را جنجال‌ها و رسوایی‌های فساد مالی در سال‌های اخیر عنوان می‌کنند. اختلاف میان درآمد سفیدپوستان و سیاه‌پوستان، به‌رغم گذشت ربع قرن از حکومت آپارتاید از دیگر دلایل ناخشنودی بخشی از شهروندان از حزب حاکم محسوب می‌شود.

بنابر گزارش‌ها افزایش بیکاری، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و برق در بسیاری از شهرهای کوچک و حومه کلان‌شهرها و کم‌کاری دولت در تامین نیازهای ابتدایی شهروندان، نظیر بهداشت، آموزش و خدمات اجتماعی به ناخشنودی در میان قشرهای فرودست آفریقای‌جنوبی دامن زده است.سیریل رامافوسا وعده داده با قاطعیت بیشتر با فساد و رشوه‌خواری مبارزه کند، دست به اصلاحات اقتصادی بزند و زیرساخت‌های فرسوده آفریقای‌جنوبی را بهبود بخشد. برخی از اعضای حزب کنگره ملی معتقدند عملی کردن این وعده‌ها در پنج سال آینده کار ساده‌ای نیست. رامافوسا نیز در سخنرانی‌های انتخاباتی دشواری این مسیر را تایید کرده و خواستار صبر و شکیبایی شهروندان شده است.با این حال برخی تحلیلگران معتقدند اینکه حزب کنگره ملی اکثریت پارلمانی را از دست نداده تا حدود زیادی به وعده‌های رامافوسا در مورد مبارزه با فساد و رانت‌خواری و اصلاحات اقتصادی باز می‌گردد.با این همه رئیس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی می‌تواند سال‌های پرچالشی پیش رو داشته باشد؛ بسیاری از کاندیداهای حزب حاکم که به پارلمان راه یافته‌اند به جناح افراطی حزب کنگره ملی تعلق دارند و از برنامه‌های اصلاحات رامافوسا چندان حمایت نمی‌کنند.

 پیروزی در ۹ استان

حزب حاکم آفریقای‌جنوبی در انتخابات مربوط به پارلمان‌های استانی در هفت پارلمان از مجموع ۹ پارلمان استانی پیروز شده است. حزب ائتلاف دموکراتیک نیز در استان کیپ غربی پیروز شده است در حالی که هنوز نتیجه مربوط به پارلمان استان گائوتنگ که شامل دو شهر مهم ژوهانسبورگ و پرتوریا است نامشخص است.اوایل روز جمعه‌ حدود ۳۵ حزب سیاسی نتایج اولیه‌ای را که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات منتشر شد رد کردند و مقامات را به عدم برگزاری آزاد و عادلانه انتخابات متهم ساختند. با این حال ناظران انتخاباتی در نشستی رسانه‌ای گفتند که این انتخابات به شکلی آزاد و عادلانه برگزار شده است. از جمله این ناظران جاکایا کیکوته، رئیس‌جمهور سابق تانزانیا و رئیس هیات نظارتی اتحادیه آفریقا، همراه با گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهور سابق نیجریه بودند.

سابقه جمهوری

آفریقای‌جنوبی که از سال ۱۷۹۵ زیر سلطه استعمار انگلیس قرار داشت در سال ۱۹۳۱ اعلام جمهوری کرد و از انگلیس مستقل شد. در سال ۱۹۴۸ حزب «محافظه‌کار ملی روی کار آمد و نظام آپارتاید را تاسیس کرد.پس از آزادی «نلسون ماندلا» قهرمان فقید مبارزه با نژادپرستی و نظام آپارتاید در سال ۱۹۹۰، فعالیت حزب «کنگره ملی آفریقا» و دیگر گروه‌های ضدآپارتاید از ممنوعیت خارج و مذاکرات رسمی میان دولت «فردریک دکلرک» رئیس‌جمهوری وقت و احزاب ضدنژادپرستی آغاز شد.حکومت اقلیت سفیدپوستان در آوریل ۱۹۹۴ با پیروزی حزب کنگره ملی آفریقای‌جنوبی در نخستین انتخابات آزاد به پایان رسید. ماندلا به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری دموکراتیک آفریقای‌جنوبی در ۱۰ مه ۱۹۹۴ سوگند یاد کرد و در ۵ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۴ آذر ۱۳۹۲) چشم از جهان فرو بست. حزب کنگره ملی از سال ۱۹۹۴ تا کنون حزب حاکم این کشور بوده است.