درحالی‌که روز دوشنبه برخی از دموکرات‌ها کنفرانس خبری برگزار کردند تا در مورد گزارش مولر تصمیم خود را اعلام کنند، این سو، رهبران این حزب تلاش داشتند به هم‌حزبی‌های خود هشدار دهند تا در تله استیضاح نیفتند، آن‌گونه که جمهوری‌خواهان تلاش داشتند تا بیل کلینتون را از کاخ سفید اخراج کنند و نتیجه این اقدام خود را در کوتاه‌مدت دیدند. این درحالی است که دموکرات‌های خواهان استیضاح گامی فراتر از گزارش مولر برداشته‌اند و از مسوول حقوقی سابق کاخ سفید یعنی مک‌گان خواسته‌اند تا در یک جلسه شهادت شرکت کند و بگوید که آیا رئیس‌جمهوری مانع از اجرای عدالت شده است یا نه؟

در شرایطی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به صرافت افتاده است تا مانع اجرای استیضاح از سوی دموکرات‌ها شود، برخی دموکرا‌ت‌های نامزد ریاست‌جمهوری بحث‌های خود را در ارتباط با استیضاح ترامپ بسیار تند و تیزتر کرده و خواهان برداشتن گام عملی برای تحقق این خواسته شده‌اند.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها با استیضاح مخالف هستند و ترامپ از حمایت ثابتی نیز در سطح جامعه برخوردار است. بسیاری از دموکرات‌ها بر این باورند که ممکن است ارائه استیضاح همان بلایی را سر آنها بیاورد که در دهه ۱۹۹۰ به سر جمهوری‌خواهان آمد. با این حال نگاه بلندمدت داشتن به اقدامات جمهوری‌خواهان در دهه ۹۰ برای استیضاح بیل کلینتون نشان می‌دهد آن‌گونه که گفته می‌شود همه‌چیز به ضرر جمهوری‌خواهان نبوده است. پس از استیضاح کلینتون از سوی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان که به ضرر آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تمام شد، دو سال بعد آنها توانستند با به راه انداختن کارزارهای اخلاقی کاخ سفید را به دست بیاورند. رسوایی جنسی بیل کلینتون با کارآموز کاخ سفید موجب شد تا جمهوری‌خواهان به نحو احسن از این موضوع برای پیشبرد مباحث اخلاقی استفاده و کارزارهای انتخاباتی دموکرات‌ها را تخریب کنند. دیگر انتخابات مدرن ریاست‌جمهوری با طعم استیضاح در سال ۱۹۷۶ نشان داد که دموکرات‌ها با برپا کردن کارزارهای ضدرسوایی ریچارد نیکسون را از کاخ سفید اخراج کردند و کارتر توانست در آن انتخابات با شعار «ما بار دیگر می‌خواهیم حقیقت را بدانیم» پیروز میدان شود.

تاریخ در این زمینه، به‌عکس گفته‌های نانسی پلوسی که به استیضاح دهه ۹۰ ارجاع می‌دهد، گواه نقیض ارائه می‌دهد. الیزابت وارن از ماساچوست که به‌طور رسمی به‌عنوان اولین دموکرات خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ کرده است، می‌گوید: «برخی تصمیمات هستند که فراتر از سیاست هستند.» وارن جزو کسانی است که از استیضاح ترامپ به شدت دفاع می‌کند.وارن در ساختمان سی‌ان‌ان در نیوهمپشایر مجددا روی این موضوع تاکید می‌کند و می‌گوید: «هیچ استثنایی در قانون‌اساسی ایالات‌متحده وجود ندارد.» او می‌افزاید: «هر کس دیگری این کارهایی که مولر در گزارشش اشاره کرده که ترامپ انجام داده است، را انجام می‌داد هم‌اینک باید محاکمه و راهی زندان می‌شد.»کامالا هریس یکی دیگر از اعضای حزب دموکرات نیز دیدگاهی مشابه الیزابت وارن دارد و این نشان از شکاف عمیق بین رهبران دموکرات با دیگر اعضای حزب‌شان است. کامالا هریس می‌گوید: «من بر این باورم که کنگره باید به سوی استیضاح گام بردارد.»برنی سندرز، یکی دیگر از اعضای برجسته حزب دموکرات که وی نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شده است، گفت که تحقیقات صورت گرفته بسیار ملموس هستند و از استیضاح دفاع اما تصریح کرد که این موضوع نباید دموکرات‌ها را از موضوعات اساسی یعنی حداقل دستمزد، خدمات درمانی، تغییرات آب و هوایی و بیمه‌های تامین‌اجتماعی غافل سازد.

در این بین طرفداران ترامپ می‌گویند با شکست گزارش مولر که نتوانست ادعای تبانی بین روسیه و کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا را ثابت کند، استیضاح وی یک پروسه غیرقابل توجیه خواهد بود. برخی دیگر نیز هشدار دادند که اگر دموکرات‌ها قدمی در این زمینه بردارند ممکن است با واکنش تندی روبه‌رو شوند. بعد از اینکه در گزارش مولر گفته شد که ترامپ دروغ گفته و با استفاده از قدرت قانونی خود محدودیت‌هایی برای تحقیقات ایجاد کرده است برخی دموکرات‌ها گفتند که باید در این زمینه رئیس‌جمهوری مورد سوال واقع شود. برخی دیگر اما استیضاح را یک حرکت هوشمندانه قلمداد کردند. یکی از دموکرات‌ها اما استدلال می‌کند که استیضاح باعث می‌شود دموکرات‌ها توسط دونالد ترامپ بازی بخورند. به اعتقاد وی اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا به شدت از رئیس‌جمهورشان دفاع خواهند کرد و همین امر باعث می‌شود که در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۰، جمهوری‌خواهان دست به یک اتحاد قوی‌تر بزنند.

مدافعان این نظریه بر این باورند که استیضاح کلینتون در سال ۱۹۹۸ موجب شد تا دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای دست به یک اتحاد قوی‌تر بزنند و پیروز آن میدان شوند. دموکرات‌ها با به دست آوردن ۵ کرسی دیگر، کاری کردند که نیوت گینگریچ، رئیس مجلس نمایندگان سمت خود را از دست بدهد. نتیجه‌ای که از این انتخابات به‌دست آمد آن را یک رفراندوم علیه جمهوری‌خواهان قلمداد کردند. استیفتن لینچ، نماینده مجلس نمایندگان از ماساچوست تصریح کرد که این اقدام ممکن است به تقویت جایگاه ترامپ برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ ختم شود.ادعای لینچ در نظرسنجی‌ها نیز ثابت و نشان داده شده است که گزارش مولر جزو دغدغه‌های اصلی مردم نیست.  در کشور دوقطبی شده در عصر ترامپ، نتایجی که مولر در این گزارش به‌دست آورده است، نمی‌تواند دو حزب را به سوی یک تغییر سوق دهد. دو حزب سعی می‌کنند که آرای خود را به خطر نیندازند.