روز دوشنبه خبر رسید که با شدت گرفتن بحران سیاسی و گسترش مشکلات اقتصادی ونزوئلا، سفارت آمریکا در آن کشور تعطیل می‌شود؛ درحالی‌که وزیرخارجه آمریکا دولت‌های کوبا و روسیه را مسوول وخامت اوضاع ونزوئلا می‌خواند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است که با توجه به عمیق‌تر شدن بحران و گسترش هرج‌ومرج سیاسی در ونزوئلا و شدت گرفتن مشکلات اقتصادی این کشور، به تمامی کارکنان سفارت ایالات‌متحده در کاراکاس، پایتخت، دستور داده شده این کشور را ترک کنند. در ماه ژانویه، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دستور اخراج تمامی دیپلمات‌های آمریکایی را صادر کرد اما بعدا تصمیم خود را تغییر داد. همزمان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور از سفیر آمریکا خواسته بود این کشور را ترک نکند.

با این حال تصمیم به بستن سفارت آمریکا در کاراکاس درحالی اعلام می‌شود که ادامه هرج‌ومرج سیاسی در ونزوئلا و شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، از جمله قطع طولانی‌مدت برق، شرایط دشواری را برای مردم این کشور ایجاد کرده است. قطع طولانی‌مدت برق، سایر خدمات شهری از جمله تامین آب و خدمات پزشکی را با دشواری مواجه کرده است. درحال‌حاضر، خوان گوآیدو، رئیس مجمع ملی - پارلمان - ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهوری موقت اعلام کرده از سوی بیش از ۵۰ کشور جهان، ازجمله ایالات‌متحده، اکثر کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی، به‌عنوان رئیس دولت قانونی آن کشور به رسمیت شناخته شده است. در این شرایط آمریکا از مهم‌ترین حامیان گوایدو به‌حساب می‌آید.

تعطیلی سفارت آمریکا اما در شرایطی رقم می‌خورد که دو نماینده کنگره آمریکا به مرز ونزوئلا سفر کرده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، دو نماینده زن کنگره آمریکا دبی واسرمن شولتز و دونا شالالا از ایالت فلوریدا ظاهرا این سفر را روز یکشنبه هفته جاری انجام دادند. این دو نماینده آمریکایی، در آنجا ضمن دیدار با رئیس‌جمهور کلمبیا به بازدید از موانعی که ونزوئلا برای جلوگیری از ورود محموله‌های کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی به این کشور در پشت مرز ایجاد کرده پرداختند.

همزمان با شماتت روسیه از سوی وزیرخارجه ایالات‌متحده، واشنگتن اعلام کرد که دولت ترامپ یک بانک مشترک مستقر در مسکو میان روسیه و شرکت‌های دولتی ونزوئلا را بابت دور زدن تحریم‌های این کشور آمریکای جنوبی تحریم کرد. کنترل دارایی‌های خارجی در دفتر وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «اوروفایننس موسناربانک» بابت حمایت از شرکت ملی نفت ونزوئلا موسوم به «پترولئوس دی ونزوئلا» که قبلا در ماه ژانویه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، تحریم می‌شود. این بانک مشترک در بیانیه‌ای اعلام کرد، به‌رغم انتشار این اخبار فعالیت عادی این نهاد ادامه می‌یابد و ارائه خدمات به مشتریان و شرکا به‌صورت کامل صورت می‌گیرد. براساس گزارش‌ها «اوروفایننس موسناربانک» پروژه‌های زیرساختی و نفتی مشترک میان روسیه و ونزوئلا را تامین مالی می‌کند. این بانک دفاتری در کاراکاس و پکن دارد و دارایی خالص آن تا سپتامبر گذشته بیش از ۸۳۰ میلیون دلار بود.

محکومیت ونزوئلا در بانک جهانی

در حالی که کاراکاس با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اکنون خبر می‌رسد که یکی از مراجع قضایی بانک جهانی، ونزوئلا را محکوم به پرداخت ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به یک شرکت نفتی آمریکا کرده است. این موضوع به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. دولت ونزوئلا در آن سال صنایع نفت خود را ملی اعلام کرد. این درحالی بود که بهره‌برداری از بخشی از ذخایر نفتی این کشور با مشارکت شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت. همین موضوع باعث شکایت از دولت ونزوئلا شد. شکایتی که اکنون خبر صدور حکم آن از سوی یکی از مراجع قضایی بانک جهانی اعلام شده است. در واقع این خبرگزاری آلمان (DPA) بود که روز شنبه خبر صدور حکم مجازات دولت ونزوئلا از سوی بانک جهانی را داد. موضوع بر سر شکایت شرکت نفتی «کونوکوفیلیپس» آمریکا است. این شرکت پس از اعلام دولتی شدن صنایع نفت ونزوئلا ادعای خسارت کرده بود.

شرکت نفتی «کونوکوفیلیپس» تگزاس در پیگیری شکایت خود موفق بوده و اکنون دادگاهی رای به محکومیت ونزوئلا داده است. براساس رای این دادگاه، دولت ونزوئلا باید ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خسارت به این شرکت نفتی آمریکایی بپردازد. البته دولت ونزوئلا می‌تواند علیه حکم صادره شکایت کند. افزون بر آن، با توجه به شرایط بحرانی حاکم بر ونزوئلا و جنگ قدرت در این کشور روشن نیست که دولت چه واکنشی نسبت به این حکم از خود نشان دهد. مسوولان شرکت نفتی یاد شده در عین حال اعلام کرده‌اند که معلوم نیست ونزوئلا چه موقع و چگونه خسارات وارده به این شرکت را پرداخت خواهد کرد. دولت ونزوئلا هنوز نسبت به این حکم بانک جهانی واکنشی نشان نداده است. این درحالی است که شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کند. گفته می‌شود این شرکت دولتی از زمان قطعی برق هفته گذشته، نتوانسته است صادرات نفت را در بندر اصلی خود از سربگیرد. پس از خاموشی روز سه‌شنبه که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خرابکاری آمریکا در سد هیدرولیکی اصلی این کشور را عامل آن خواند، برق هنوز به‌طور کامل در سراسر کشور برقرار نشده است. منتقدان مادورو قطعی برق را نتیجه بیش از یک دهه فساد و سوءمدیریت می‌دانند. یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: شرکت PDVSA یک برنامه اضطراری را برای احیای برق در بندر خوزه راه‌اندازی کرده است با این حال این شرکت درخصوص این برنامه اظهارنظر نکرد. طبق آمار «رفینیتیو آیکان»، هیچ نفتکشی از هفتم مارس بندر خوزه را ترک نکرده است و روز شنبه که برق به مدت کوتاهی بازگشت، کشتی‌های معدودی میان بنادر داخلی وجود دارند اما یک قطعی دیگر که تا روز یکشنبه ادامه داشت، فعالیت‌ها را متوقف کرد. قطعی برق همچنین روی فعالیت پالایشگاه پوئرتو لاکروز که پیش از این هم با حداقل ظرفیت کار می‌کرد تاثیر گذاشت. مشکلات مربوط به فعالیت سد هیدرولیکی گوری، فعالیت میدان‌های نفتی که به این شبکه متکی هستند را متوقف کرد. قطعی اخیر برق در ونزوئلا نسبت به گذشته گسترده‌تر و طولانی‌تر بوده است.