به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، این سازمان در گزارش چشم‌انداز خود اعلام کرد که رشد اقتصادی جهان را برای سال ۲۰۱۹ برابر با ۳/ ۳ و برای سال ۲۰۲۰، ۴/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده است. این درحالی است که بنا به گزارش ماه نوامبر این سازمان، رشد اقتصادی جهان در سال گذشته میلادی به ۶/ ۳ درصد رسیده بود. گزارش جدید هشدار می‌دهد که جنگ‌های تجاری و برگزیت می‌توانند به اقتصاد و تجارت جهان صدمه بزنند. در گزارش مذکور آمده است: «تردید قابل‌توجه در سیاست‌گذاری‌ها، تنش‌های تجاری کنونی و تداوم تضعیف اعتماد مشتریان از عوامل این کاهش رشد هستند. تردید‌های قابل‌ ملاحظه‌ در زمینه سیاست‌گذاری در اروپا به‌ویژه باتوجه به برگزیت ادامه می‌یابد. همچنین خروج سخت بریتانیا از اتحادیه‌اروپا موجب افزایش هزینه‌ها برای اقتصاد‌های اروپایی خواهد شد.»

بنابر گزارش رویترز، اروپا اکنون تحت تاثیرات مخرب ابهامات برگزیت، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و رکود نسبی در اقتصاد‌های ضعیف‌تر مانند ایتالیا، قرار دارد. برای آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود، این سازمان پیش‌بینی قبلی خود از تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۱۹ که برابر با ۶/ ۱ درصد بود را نیز به ۷/ ۰ کاهش داده است اگرچه خاطرنشان می‌کند که این نرخ برای آلمان در سال ۲۰۲۰ بهبود اندکی خواهد داشت و به ۱/ ۱ درصد می‌رسد. اکنون اقتصاد صادرات‌محور آلمان‌ به‌دلیل کاهش تقاضای جهانی و افزایش موانع تجاری تحت تاثیر قرار گرفته است.

در عین حال اطلاعاتی که پیش‌تر منتشر شد نشان از آن دارد که درآمدهای آمریکایی‌ها در ژانویه برای اولین بار ظرف سه سال اخیر کاهش یافت درحالی‌که هزینه کرد مشتریان در این کشور نیز برای نخستین‌بار از دسامبر ۲۰۰۹ افت کرد. این عوامل موجب شده‌اند تا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز در فصل نخست ۲۰۱۹ در مسیر رشد ضعیف اقتصادی قرار بگیرد.چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان هم نشانه‌‌هایی از رشد ضعیف را بروز داده است. این کشور در تلاش است تا با اجرایی ساختن طرح کاهش مالیات و هزینه در بخش زیرساخت‌ها اقتصاد خود را تحریک کند. اکنون رشد اقتصادی این کشور در پایین‌ترین حد خود طی ۳۰ سال گذشته قرار دارد که کاهش تقاضای داخلی و نزاع تجاری با آمریکا از عوامل عمده آن هستند. پیش‌تر نیز «بانک‌ جهانی» با انتشار گزارشی، پیش‌بینی خود را نسبت به رشد اقتصاد جهانی کاهش داده بود. در گزارش چشم‌انداز اقتصادی این بانک، که تحت عنوان «تیرگی آسمان‌ها» در روزنامه «دنیای اقتصاد»، به انتشار رسید، رشد اقتصادی جهان درحال کاهش و ریسک‌ها نیز درحال افزایش پیش‌بینی شد.

این نهاد ضدفقر در گزارش خود رشد اقتصادی ۲۰۱۹ جهان را تحت‌تاثیر عواملی همچون تشدید تنش‌های تجاری، تضعیف فعالیت‌های تولیدی و وخامت‌ بحران‌های مالی در اقتصادهای نوظهور به ۹/ ۲ درصد کاهش داد؛ نرخی که در گزارش ژوئن (خرداد) ۳ درصد پیش‌بینی شده بود. به گزارش «بانک‌جهانی» تعدیل فعالیت‌های اقتصادی و تشدید ریسک‌ها، چشم‌انداز اقتصادی جهان را ابری کرده است. سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌المللی ملایم‌ و تنش‌های تجاری تشدید شده است و برخی اقتصادهای نوظهور و در حال‌توسعه زیر فشارهای اساسی بازارهای مالی قرار دارند. در کنار این پس‌زمینه ناخوشایند، رشد اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه نیز کند شده است (در هر دو کشورهای صادرکننده و وارد‌کننده). از طرفی ریسک‌های منفی رو به وخامت هستند. توسعه نامنظم بازارهای مالی می‌تواند در بسیاری از اقتصادها اخلال ایجاد و به سایرین نیز سرایت کند. به منظور رویارویی با این چالش‌های روزافزون، سیاست‌گذاران اقتصادهای نوظهور باید ضربه‌گیرهای اقتصاد کلان را بازسازی و با پویایی‌های مخرب بدهی‌ها مقابله کنند. در بلندمدت نیز با ارتقای سرمایه‌ انسانی، حذف موانع سرمایه‌گذاری و بهبود یکپارچگی تجاری می‌توان رشد بالقوه اقتصاد را تقویت کرد.

همچنین نهاد‌ها و سازمان‌های اقتصادی مهم در جهان را نیز پیش‌بینی‌های خود از چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی به‌روز کرده‌اند. سازمان‌ملل در تازه‌ترین نسخه «دورنمای وضعیت اقتصادی جهان (WESP)» خود، تاکید می‌کند که ریسک‌های کوتاه‌مدت تصاعدی، چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند، ریسک‌هایی که از جنس مالی-اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی هستند. همچنین «صندوق بین‌المللی پول (IMF)» نیز گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان (WEO)» خود را به‌روزرسانی کرده است. این نهاد با کاهش پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جهان، درخصوص ضعف اقتصادی اروپا و برخی اقتصادهای نوظهور و همچنین تشدید تنش‌های تجاری میان غول‌های اقتصادی دنیا هشدار داده است.